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
auto
2024. 04. 18. csütörtök

Első generációs használt Leaf vásárlását tervezőknél gyakran felmerül az ötlet, hogy ha elgyengül a gyári akkumulátor, majd egy újabb, nagyobb kapacitású akkut építsünk a helyére. Sajnos ez ennyire nem egyszerű, kis utánajárással a legtöbb érdeklődőt lelombozza a hír, hogy a Nissan nem támogatja a régi autókba a nagyobb akku beépítését.

A meglepetés a műszerfalon, a kormány mögött látható (forrás: Véhicules électriques Simon André)

Szerencsére néhány lelkes elektromos autókra szakosodott szerviz nem ismer lehetetlent. Egyik ilyen a kanadai Simon André villanyautó szervize. Korábban már mi is beszámoltunk arról, hogy sikeresen építették be a Leaf 2.0 40 kWh-ás akkumulátorát egy 2011-es első generációs autóba. További fejlesztésként megoldották az akkumulátor hűtését vagy fűtését is, amit számos Leaf tulajdonos hiányol.

Természetesen nem csak Kanadában történtek hasonló egyedi átépítések, mivel az akkumulátorok külső fizikai mérete nem nőtt jelentősen, a különböző kapacitású akkumulátorok rögzítési pontjai alig változtak, még a csatlakozók elhelyezése és típusa is azonos. A megoldandó probléma a kommunikáció, ugyanis egy nagyobb akksit egy régi autóba behelyezve az autó csak teknős módban, 30 km/h sebességre korlátozva működik és dobálja a különböző hibakódokat. Simon André csapata ebben már kicsit előrébb jár az egyedi átépítésektől, kifejlesztettek ugyanis egy kommunikációs modult, amit egy felprogramozáshoz egyszerűen csatlakoztatni kell az autóhoz, majd az akkumulátor és az autó kommunikációs csatlakozója közé elhelyezve a kis „doboz” tolmácsol az autó és az új, nagyobb kapacitású akkumulátor között.

 

Közben természetesen a Nissan sem állt meg a 40 kWh-ás akkunál, a legújabb Leaf már 62 kWh kapacitású akkumulátort tartalmaz, amely két és félszer nagyobb hatótávot tesz lehetővé, mint az első példányok akkuja. A kanadai villanyautó szerviz fenti videójából megtudhatjuk, hogy a legnagyobb akku csupán kb. 4 cm-rel magasabb, mint a legelső, legkisebb kapacitású, egyéb méretei pedig azonosak, így gond nélkül beépíthető egy régebbi Leafbe is. A szerviz tulajdonosa röviden ismerteti a különböző akkumulátorok belső felépítését is, amiből megtudhatjuk, hogy a nagyobb kapacitást a cellák és csomagok jobb helykihasználásával sikerült elérni. Az alábbi rövid videóból pedig kiderül mi volt az egyetlen nehézség a több mint dupla kapacitású akku beépítésekor és milyen hatótávot tippel egy 2015-ös Nissan Leaf a 62 kWh-ás akkuval.

 

 

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.