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
auto
2024. 04. 19. péntek

A Škoda Citigoe iV bár új szereplő a villanyautó piacon, a forma a Volkswagen e-up! kapcsán már mindenkinek ismerős lehet. A cseh autógyártó legkisebb modellje, ami ráadásul csak tisztán elektromos változatban lesz kapható, ma az egyik legésszerűbb választás az 5 millió forint környékén villanyautót kereső, racionális közönség számára. Hollandiában a felső középkategóriás plugin hibrid Škoda Superb iV mellett ezzel is tudtunk menni egy kört.

Miért iV?

Lehet, hogy csak én siklottam el korábban az információ fölött, de nekem nem volt világos, hogy a viszonylag furcsa iV jelölés, amit ezentúl a Škoda a részben vagy teljesen elektromos autók nevének a végére illeszt miből is jön, mit is jelent. Természetesen megkérdeztem. A megoldás egyszerűbb, mint sokan gondolnák: a „v” az angol jármű (vehicle) szó kezdőbetűjéből adódik, míg az „i” betű a ma divatos előtagként került a jelölésbe (iPhone, iRobot, stb.). Ennyi.

Škoda Citigoe iV

Nagyon furcsa, de bármennyire is tetszett a Superb iV, jó érzés volt átülni az ahhoz képest fapados (egyébként messze nem az) Citigoe iV-be. Ott kezdődik a dolog, hogy egy nagyon jól összerakott, kategóriájához mérten igényesen kialakított autóról van szó, és ezt tetézi a kis méretből adódó játékosság. Egyszerűen jó érzés vezetni. Nem Európa átszelős családi autó, de a mindennapokban akár egy négytagú családnak tökéletes. Én sokkal szívesebben használnám a Citigoe iV-t a mindennapokban, mint a Superb iV-t. Nyilvánvalóan nem véletlen, hogy az elődjének is számító Volkswagen e-up! sok autómegosztó flotta alapját képezi. Nem forgatta ki a macskaköveket a hágai mellékutcákon a kerekekre átvitt mérhetetlen erő (papíron 12,3 mp alatt éri el álló helyzetből a 100 km/h-t), de a városi forgalom tartására bőségesen elegendő, sőt a 62 kW-os motor indulástól elérhető 212 Nm-es nyomatéka városban teszi igazán használhatóvá.

Ennek az autónak két kulcsfontosságú jellemzője van. Az egyik az ára, ami elsőre vadnak tűnhet a maga 6,5 milliós összegével, de ha ebből levonjuk az állami támogatást, kérünk a kereskedőtől rá finanszírozást és esetleg alkudunk is belőle, akkor simán 5 millió forint alá vihető. Ezen az áron eddig csak használt villanyautók forogtak, nem vadonatúj, jól felszerelt, garanciális járművek. Ez önmagában biztosan sokakat elgondolkodtat, hogy használt helyett inkább egy kisebb, de új autót vegyenek.

A Škoda Citigoe iV másik lényeges jellemző a hatótáv. Sajnos a bruttó 36,8 kWh-s, 168 cellából álló akku nem volt tele, amikor elhoztuk, de a nettó 32,3 kWh ~90-92%-a mellett is 220 km-es hatótávot jósolt. Városi használatban annál többet is kinézek belőle, de ha lesz magyarországi tesztautó, akkor országútra és autópályára is kivisszük. A lényeg, hogy ennyi pénzért ekkora hatótávú új autót eddig nem kínált egyetlen gyártó sem. Eladási gondjai biztosan nem lesznek a Škodának ezzel. A legnagyobb problémának az tűnik jelenleg, hogy egyelőre mindössze évi 20 ezer példány gyártását tervezik, ami valószínűleg csak a kereslet egy kis részét lesz képes kielégíteni.

Az akkumulátor természetesen nem rendelkezik folyadékhűtéssel és aktív fűtéssel, ami az ár ismeretében nem is csoda. De nincs is igazán szükség rá, hiszen ezzel az autóval a hosszútávú utat valószínűleg balatoni kirándulások fogják jelenteni. Ha ilyenkor egy-két alkalommal villámtölteni kell, azt bírni fogja. A cellák egyébként azonosak az Audi etronban használt cellákkal, de hogy ki gyártja őket, azt nem árulták el. Kémiájukat tekintve természetesen modernebbek, mint a korábbi e-up! akkumulátoráé.

A nagyobb akkuhoz nagyobb teljesítményű fedélzeti töltő is jár. A Volkswagen e-Golfhoz hasonlóan az új e-up! és így a Škoda Citigoe iV is képes 2 fázisról, fázisonként 16 A áramerősséggel tölteni. A technológia lehetővé teszi, hogy 1 fázisról felvegye a 32 A-t, így az 1 fázisú háztartásokban is gyorsan tölthető, de ezt a képességet nem minden országban aktiválják. Azt egyelőre nem sikerült kideríteni, hogy a Magyarországra érkező modellek tudni fogják-e, de nagy valószínűséggel igen. Közben befutott a válasz, ami szerint a magyarországi példányok 1 fázison csak 16 A-rel lesznek tölthetők. A lényeg, hogy 4 óra alatt akár a teljesen lemerül akku is feltölthető anélkül, hogy komoly pénzeket kellene ölni töltő infrastruktúrába.

Ha gyorsan kell tölteni, akkor a 80%-os töltöttséget nagyjából 1 óra alatt lehet elérni, ha egy legalább 40 kW teljesítményű DC töltőre csatlakoztatjuk a CCS aljzaton keresztül.

Nem emlékszem, hogy az e-up! is ilyen volt-e de szimpatikus megoldás, hogy bekapcsolt állapotban nem lehet a töltőcsatlakozó kupakjait levenni. Viszonlyag gyakori hiba a töltőknél, hogy a figyelmetlen, kapkodó autósok bekapcsolt állapotban próbálják tölteni az autókat, amit a töltőoszlopok nem engednek. Ezzel az aprósággal viszont már a kupak levételekor figyelmeztetni lehet az autóst a jármű lekapcsolására.

A 110×170×30 cm-es akkumulátorcsomag az autó aljába került, így az nem csökkenti a csomagtartó méretét. A rövid orr és az eredendően benzinesnek tervezett felépítés miatt rakodóhelyet csak hátul kínál (250 l). Az autóhoz  egy nyilvános AC töltőknél használható Type2-Type2 töltőkábel és egy fali konnektorba csatlakoztatható 10 A-es EVSE jár, amiket a duplafenekű csomagtartó alsó rekeszébe rejthetünk el, amikor nincs rájuk szükség.

Ahogy az egy vérbeli villanyautótól elvárható, a Škoda Citigoe iV-hez is jár applikáció, amivel távolról ellenőrizhető az akku töltöttsége (pl. amikor valahol épp tölt), beállítható hűtés/fűtés, és elindítható illetve leállítható a töltés. Ezeket a funkciókat egyelőre az információs anyagokból kell elhiggyük, a villámteszt során a kipróbálásukra nem volt lehetőség, mint ahogy a biztonsági rendszer részét képező sávtartó asszisztens tesztjét is csak a modell magyarországi debütálása után fogjuk tudni megejteni.

A Superb iV-hez hasonlóan a Citigoe iV gyártása is folyamatban van, az első példányok a 2020 első hónapjaiban érkeznek Magyarországra.

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.