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
auto
2024. 04. 18. csütörtök

 „Kipukkadt a villanyautós lufi – hatalmasat estek az elektromos autók eladásai Hollandiában!” – ezt és ehhez hasonló szalagcímeket majd valamikor jövő februárban lehet majd látni a különböző lapok címoldalain. Ez a cikk azért született, hogy a szakértő újságírókkal ellentétben, a mi olvasóink majd ne lepődjenek meg.

It’s all about the Benjamins…

Hogy a híres költő Puff Daddy szavait idézzem – szabad fordításban – „minden a pénzről szól”.

Bár az olló sokat szűkült az utóbbi pár évben, a legtöbb villanyautó ára ma még mindig valamivel magasabb, mint az azonos tudású belsőégésű társáé. Valószínűleg ez így is lesz még egy pár évig, ezért jelenleg mindenhol sokat számítanak a különböző állami kedvezmények. Különösen látványos ez akkor, ha valahol politikai okokból (pl. kormányváltás) megszűnnek ezek a kedvezmények.

Mielőtt a címben szereplő Hollandiára térnénk, nézzük Dániát, mivel itt pár éve már lejátszódott ez a folyamat.

A skandináv ország elég extrém példa, mivel itt egy hagyományos belsőégésű motoros autóra akár az autó árával megegyező, vagy azt meghaladó (értéktől függően 85-150% sőt régebben 180%) regisztrációs adót kell fizetni, magyarul itt egy Golf annyiba kerül mint nálunk egy 3-as BMW és így tovább. Nem így a villanyautók esetében, amik 2016-ig mentesek voltak a regisztrációs adó alól, ám a 2015-ös parlamenti választások után az új kabinet azt a döntést hozta, hogy 2020-ig ezt a kedvezményt teljesen megszünteti.

Az első lépcső 2016 január volt, amikortól (nulláról) 20%-ra emelték a villanyautók regisztrációs adóját, majd aztán évente nőtt ennyivel a közteher. Pontosabban nőtt volna, de aztán a piac bezuhanását látva végül visszavettek az elképzelésekből és 2019 január 1-től a 400.000 korona alatti villanyautók esetében teljesen elengedték az adót (a piacvezető Tesla Model 3  374 ezertől indul) és efelett is van némi engedmény.

Az idei dán PHEV + BEV Top 10 – november végéig. Forrás: ev-sales.blogspot.com

Az alábbi grafikon Dániáról szól és a kumulatív villanyautó (BEV) állományt mutatja és rögtön két dolgot is megfigyelhetünk rajta.

A teljes, kumulatív dán villanyautó (BEV) állomány az adott év végén, illetve a 2019-es elérhető legfrissebb adat. Forrás: Statista.com, Dán Statisztikai Hivatal (dst.dk)

Ha megnézzük a grafikont, látszik, hogy míg 2015 január elsején csak 2919 villanyautó volt az országban, a nyári választások után szabályos vásárlási láz tört ki és a következő év elejére már 7888 volt belőlük. A Teslánál például 2015 negyedik negyedévében majd 2,5× annyi autót szállítottak ki, mint előtte januártól szeptember végégig összesen.

A másik dolog amit megfigyelhetünk, hogy ezután viszont gyakorlatilag összeomlott a piac és a követező három évben összesen nagyjából 2000 villanyautót adtak csak el az országban. Most, hogy idén ismét enyhült a szigor és visszatért a kedvezmény, az év első 10 hónapjában több mint 4000 villanyautót adtak már el. Ebben nyilván sokat számított a Tesla Model 3 európai szállításainak indulása, hiszen közel 1900 darabbal ez a kocsi vezeti az ország villanyautós eladási listáit.

…Hogy a fapapucs adja a másikat

Úgy látszik, van aki nem szeret más hibájából tanulni ezért Hollandiában is a kedvezmények fokozatos megvonása mellett döntöttek.

A kormányzat jelenlegi tervei a cégautókat érintik, konkrétan azokat, amelyeket a bércsomag részeként kapnak a dolgozók a vállalatól. Belsőégésű motor esetében jelenleg is az autó árának 22%-a után kell évente személyi jövedelemadót fizetni, aminek mértéke nagyjából 50%. Tehát, kerekítve, az autó értékének majd 1%-át vonja le havonta a munkáltató a bérünkből.

A céges villanyautók után viszont eddig a munkavállalók éves adóalapja csak az autó értékének 4%-a volt – az SZJA pedig, ugye, ennek nagyjából a fele. Ez idén annyit szigorodott, hogy csak 50 ezer euróig élt a kedvezmény, a felette lévő részre már 22%-ot kellett fizetni. Hogy, hogy nem, a legnépszerűbb holland villanyautó a Tesla Model 3, minden papírral és forgalomba-állítási költséggel együtt pont bruttó 49,998 eurónál kezdődik. Ez azt jelentette, hogy az autóra 2000 euró után kb. évi 1000 euró SZJA-t kellett fizetni.

Jövőre már 8%-ra nő az adóalap és 45 ezer euróra csökken az értékhatár. Emiatt a Model 3 SR+ kimarad a kedvezmény nagy részéből és 2700 euróval nő az adóalap: 1000-ről évi 2350-re nő az SZJA. Bár az adóalap növekedését nem lehet elkerülni, de a 45 ezres határ alá még éppen befér a szintén toplistás villany Kona, a BMW i3, valamint 5 euróval átcsúszik a limit alatt az e-Niro is (micsoda szerencse!) és 680 euróval kimarad a nagyobbik aksis Leaf – de meglepődnénk, ha januártól nem módosítana az áron a Nissan.

Mekkora mázli, hogy 5 euróval a határ alatt van! 🙂

De a szigorításnak nincs vége, 2021-től 12%-ra nő az adóalap és 40 ezerre szűkül a kedvezményes adókulcs alá tartózó értékhatár – ebbe már csak a kisebbik aksis Leaf, az e-Corsa/208, a Citigo/e-up/Mii hármas és az olcsóbbik ID3-ak férnek majd bele.

2022-26 között aztán majd szépen lassan felkúszik az adóalap az autó árának 22%-ára itt is, felkészülve arra, hogy Hollandia 2030-tól betiltja az új belsőégésű motoros autók forgalmazását.

Az elmélet szép és nem kizárt, hogy a jelenleg kapható kocsik is olcsóbbá válnak majd az évek alatt az aksiárak csökkenésével, de egyelőre a dán forgatókönyv látszik megismétlődni. Az utóbbi két évben hatalmas felfutás volt tapasztalható a tisztán elektromos autók terén – idén piaci részesedésük eléri a 10%-ot is, ami a világátlag ötszöröse. Csak a Tesla 18 ezer Model 3-at szállított le november végéig Hollandiában (a többi európai piaca rovására), ami nemcsak a legnépszerűbb villanyautó lett de utca hosszall megelőz minden autót az országban – nagyjából 5 ezerrel van a második helyezett VW Polo előtt.

De hogy ennek lesz-e böjtje? A dán példából kiindulva valószínűleg igen. A kormány célja az volt, hogy 2020-ra 200 ezer villanyautó legyen az országban, 2025-re pedig elérjék az 1 milliót. Ha így megy tovább év végére átléphetik a 90 ezres határt, de hogy a két irányból is szorongatott kedvezmények mellett ebből hogy lesz duplázás, az egyelőre nem látszik.

Nem kizárt, hogy a dánokhoz hasonlóan a hollandok is rájönnek majd, hogy túl korán kezdték kivezetni a kedvezményeket és ha nem akarnak a saját városaik levegőjébe belefulladni, kénytelenek lesznek visszatáncolni. Addig is, ha azt látjuk, hogy idén minden villanyos modellből rekordeladásokat jelentenek, jövőre, pedig visszaesik a piac, akkor legalább tudjuk, mi van a háttérben.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.