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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Az alábbi videó egy olyan háztartást mutat be, akik már most úgy élnek, ahogy azt egy Elon Musk által elképzelt jövőben sokan fognak. Nem fizetnek villanyszámlát, gázszámlát és a benzinkúton sem hagynak pénzt. A ház tetejére és a ház mellett a talajra telepített napelemes rendszer, valamint 3 Tesla Powerwall (összesen 40,5 kWh kapacitással) gondoskodik a ház energiaigényéről, beleértve a fűtést és két légkondicionáló áramellátását, és természetesen a Teslák, valamint a saját készítésű elektromos motorcsónak töltését is. Közlekedési eszközként a Teslák mellett elektromos kerékpárt és elektromos motorkerékpárt is használnak, a ház körüli teendőket pedig elektromos fűnyíró traktor segíti, amelyet télen a hóeltakarításhoz is használnak.

A tiszta üzemű családi flotta (forrás: Youtube/Net Positive LLC)

A kissé elvakultnak tűnő projekt egy 15 kW teljesítményű napelemes rendszer telepítésével kezdődött, amivel azt hitték, kiváltották a teljes éves fogyasztásukat és esetleg minimális villanyszámlára számíthatnak. Azonban Kaliforniában nincs a jelenlegi magyar szaldós elszámolási rendszerhez hasonló „támogatás” a háztartási méretű kiserőművekhez, ezért miután egyik éjjel szükségük volt a fogyasztás minimális kiegészítésére az elektromos hálózatból, kaptak egy meglepő 100 dolláros számlát. A tulajdonos ezek után döntött úgy, hogy bár biztonsági okokból még mindig csatlakozik a ház a közmű hálózathoz, csak különleges esetben fognak onnan áramot vételezni.

Egy komolyabb havazást követően a talajra telepített 16 napelem táblából álló kisebb mezőről könnyedén le tudják takarítani a havat, így azonnal megindul a termelés, a háztetőn lévő napelemeket azonban nehézkesebb hómentesíteni. Ezért a tulajdonos úgy döntött, biztonsági áramforrásként az éppen a garázsban pihenő motorcsónakba épített akkumulátorokat is tudja használni, melyeket általában feltöltve tárol. A motorcsónak átépítéséhez Tesla akku cellákat használt, melyekből 40 kWh kapacitást épített be.

A háztetőn lévő napelemeken kívül 16 panel még a talajra is került (forrás: Youtube/Net Positive LLC)

A videó bemutat egy olyan szituációt is, amikor 4 egymást követő napon keresztül folyamatos esett a hó, ezért szükség volt a motorcsónak akkujának rendszerbe állítására is, mivel a 4 napos napelemes termeléskiesést követően 1%-ra csökkent a Powerwall-ok töltöttségi szintje. A lelkes tulajdonos rávilágít arra a tényre is, hogy csupán 8 db napelem termelése szükséges ahhoz, hogy egy Teslával évente 16-20 000 km-t autózhassunk, és hangot ad értetlenségének, hogy ennek tudatában miért használna bárki benzines autót?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.