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
auto
2024. 04. 24. szerda

Tisztán elektromos hajtásláncot kap az Alfa Romeo Giulia, ám a vásárlást rögtön el is felejthetjük: ezúttal nem azért, mert ezt is csak a kínaiak kapják, hanem mert a villanyautó az autópiac helyett inkább a versenypályán szeretne komoly sikereket elérni, így a világ minden tájékán tovább kell várni egy kizárólag villanymotorral hajtott autóra ettől a márkától. A villanyos Alfa a Romeo Ferraris versenycsapat kezei közül kerül majd ki, akik a jövő évben kezdődő ETCR túraautó-bajnokságon indítják el olyan riválisok ellen, mint a Cupra e-Racer és a Magyarországon is tesztelt Hyundai Veloster N. Ezzel a monzai cég a harmadik csapat, mely hivatalosan bejelentette részvételét a tisztán elektromos szériában.

Az ETCR bajnokságban való versenyzésnek nem feltétele az eredetileg elektromosnak tervezett autó, elegendő egy hagyományos modellt tisztán elektromossá alakítani, mint ahogyan a Seat teljesítménymárkája, és a dél-koreai autógyártó is teszi. Követelmény azonban, hogy a kiválasztott járműnek négy- vagy ötajtós szedánnak kell lennie, a pályára lépő versenyautó csúcsteljesítménye pedig nem haladhatja meg az 500 kW-ot, maximum 300 kW-os folyamatos erőkifejtés mellett. Az akkumulátor kapacitása legfeljebb 65 kWh lehet, a teljesítmény átadása a hátsó tengelyre pedig kizárólag egysebességes váltón történhet. A főbb hajtáslánc-elemeket ezért a szervezőktől kapják a csapatok, ám azok leghatékonyabb beállítását már nekik kell megoldaniuk. A tisztán elektromos Alfa kizárólag a Romeo Ferraris >mérnökeinek munkája lesz, a Fiat-Chrysler semmilyen formában nem vesz részt a projektben.

A csapatnak bőven van már tapasztalata a Giuliával, hiszen a TCR és FIA WTCR versenysorozatokban számos futamban diadalmaskodtak együtt az elmúlt öt év alatt, de hogy az elektromos meghajtással mit tudnak kezdeni a mérnökök, az már egy egészen más kérdés lesz. A hirtelen váltás így igencsak bátor, ám a motorsportban több mint 50 éve sikeresen tevékenykedő klub szerint szükséges is, mert az elektromosság nemcsak az utakon, hanem a versenypályán is a jövő üzemanyaga lesz.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.