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
auto
2024. 04. 19. péntek

Nagyon tolja a kínai állam a Teslát

elektromos autó

Nemrég számoltunk be róla, hogy most már tényleg nemsokára megkezdődik a kínai Model 3-ak kiszállítása. Bár már párszor sikerült árnyékra vetődnünk a témában, ez most már teljesen biztos, mert a Tesla kínai leányvállalata ma hivatalosan is bejelentette az eseményt és kiküldte a sajtónak a meghívókat.

A jövő hétfőn esedékes átadón a helyi gyár 15 alkalmazottja veheti át az autóját, aztán pedig indulhat a vásárlók kiszolgálása. A gyár melletti új autó tároló már roskadásig van – már a sorok között hagyott szervizútra is Model 3-akat raktak.

De ha ilyen jól halad a gyártás, akkor mi volt az eddigi késlekedés oka?

Nagy Testvér szeret téged

Furcsa ez a kiemelten jó viszony a kínai állam és a Tesla között. Egyrészt Amerika és Kína már jó ideje kereskedelmi háborúban áll és halálra vámoltatják a másik exportjának legérzékenyebb termékeit. Másrészt politikai okokból egyébként is igen érzékeny dolog ha Elon Musk kínai vezetőkkel fotózkodik.

Ugyanakkor a kínai állam talán egyik legfontosabb célkitűzése a helyi közlekedés és energiatermelés kizöldítése, mivel szó szerint fulladoznak az emberek a sokmilliós városokban. Ehhez pedig úgy látszik a Teslát szemelte ki külföldi stratégiai partnernek a vezetés. Olyannyira így van ez, hogy mostanában még a kínai villanyautós cégek ellenében is kedveznek neki.

Megelégelték ugyanis, hogy a kínai autócégek főként nagyon kis hatótávú, korlátozott használhatóságú kocsikkal öntötték el a piacot és ezekre ment az állami támogatás, ezért változtattak a rendszeren. Deklarált céljuk lett, hogy a közel 500 elektromos járművet gyártó vállalkozásból csak a legerősebbek maradjanak meg. A Teslában pedig jó „ostort” láttak – mivel a márka autói remekül fogynak még a magas vámok ellenére is, egyenlőbb feltételek mellett a helyi gyártóknak fel kell nőniük az amerikai cég műszaki színvonalához ha életben akarnak maradni. Amelyik nem tud, azért nem is kár – valahogy így gondolkoznak a vezetők. Persze az is cél, hogy ennek hatására a nemzetközi piacon is versenyképes, sőt, meghatározó legyen a kínai autó.

Különleges bánásmód

A Tesla támogatása sok közvetett és közvetlen módon nyilvánul meg.

Megváltoztatták a törvényeket, hogy az összes márka közül elsőként a kaliforniaiak alapíthassanak gyárat helyi partner nélkül, 100% külföldi tulajdonnal. Átrajzolták a sanghaji ipari zóna határait, hogy vámmentes övezetbe kerüljön az új gyár. A terület meghirdetésekor valahogy a Teslán kívül senki más nem indult a 86 hektáros területért, majd amikor „megnyerték” azt, hosszú több évtizedes bérleti szerződést kötöttek, hogy Musk cégének ne kelljen egyben hatalmas összeget fizetnie.

Tesla GigaFactory 3 – az építkezés állapota 2019.05.20.

Amikor megkezdődött a gyár építése, azt az egyik állami építővállalat vette kezelésbe és az első kapavágástól számítva 7 hónap alatt szerkezetkész is lett a gyár. Ha áram kellett a területre, akkor a helyi elektromos művek 55 kilométer kábelt fektetett le és rekord idő alatt engedélyezte a bekötést, a gyártás megkezdését pedig a szervek 3 nap alatt hagyták jóvá. És, hogy a beruházás anyagi oldalával se legyen gond, helyi bankok rendkívül kedvező feltételekkel, a mindenkori kínai alapkamat 90%-áért adtak a Teslának 500 millió dollár hitelt. Aztán amikor képzett munkaerő kellett a gyárba, a környék autógyáraiból buszokkal vitték az alkalmazottakat a toborzás napjára.

Forrás: Youtube / Jason Yang

Az importált Teslákat közel 50 százalékos vám sújtja – a normál vám mellett 25% csak azért mert amerikai autóipari termék. Ennek részleges kompenzálására, a kínai állam mentességet adott az importált Tesláknak a helyi 10% ÁFA alól, ami az árak mérséklését és az eladások növelését tette lehetővé.

És itt érkezünk el a bevezetőben feltett kérdés megválaszolásház. Ugyan a gyár már a hónap elején megkapta a típusengedélyeket a helyi gyártású autók értékesítéséhez és kocsik felkerültek az állami támogatásra jogosultak listájára is, a kiszállítások mégsem indultak be. Láttunk pár képet és videót robogó trélerekről, de ezek valószínűleg csak a szalonokba vitték ki az autókat, miközben a gyár udvarán is egyre csak nőtt a legyártott autók száma.

Nos friss hír, hogy most kapta meg a Made in China (MIC) Model 3 a hivatalos jóváhagyást a 10%-os ÁFA alóli mentességre – ez volt a késlekedés oka. Alighogy kijött ez a hír, máris bejelentette a helyi Tesla képviselet az autók hétfői (december 30) kiszállításának megkezdését.

1,6 milliárdos segítség

És ez még nem minden. Mi is beszámoltunk már róla, hogy úgy néz ki, a Model 3 gyár (első fázis) és az aksi gyár (második fázis) után a helyi informátorok szerint megindult az eddig ismeretlen harmadik fázis építése – a gyár mellett tovább dübörögnek a gépek. Nos ehhez és a további fejlesztésekhez a fent már említett kínai bankok mintegy 1,6 milliárd dolláros hitelkeretet biztosítanak a Teslának a korábbi rendkívül kedvező feltételetekkel. A megállapodás részeként az új hitelből a Tesla vissza is fizette a korábbi 500 milliós kölcsönt is, így gyakorlatilag 1,1 milliárd dollárnyi, azaz 330 milliárd forintnyi új forráshoz jutott a fejlesztésekhez.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.