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
auto
2024. 04. 20. szombat

Nagyszabású európai Supercharger bővítésbe fog a Tesla

Az új év kezdetével frissült a Tesla Supercharger térképe és úgy néz ki számos új helyszínnel bővül a több mint 15000 töltőoszlopot számláló hálózat. Tekintsük át mely európai országokba, helyszínekre tervez villámtöltőket a cég 2020-ban.

Magyarország

Itthon végre nem kell panaszkodnunk a Tesla töltőket illetően. Évekig egy darab Supercharger sem volt hazánkban – pár célállomás töltő azért akadt néhány okos hotelnél, akik értékelik ha 15-30 milliós autók tulajdonosai járnak vissza hozzájuk.

Aztán 2017 végén jött a két első fecske, a győri és sormási töltők és egy darabig úgy tűnt igazából csak az Adria felé vezető forgalomra készült a Tesla a magyar telepítésekkel – de a háttérben sokkal nagyobb invázió készült. Először atörökbálinti, fóti, majd a miskolci, debreceni és szegedi töltők nyitottak meg 2019 végén, így az ország – és a hazai Tesla állomány – méretéhez viszonyítva most már jól el vagyunk látva ezekkel a villámtöltőkkel.

Persze el tudnánk még viselni pár helyszínt valahol Veszprém, Pécs, Szolnok, esetleg Gyula környékén, de ne legyünk telhetetlenek – így is elég jó már a helyzet, főleg mivel a Teslák télvíz idején is elmennek 300-400 kilométert.

Baltikum / Oroszország

Most nem nyugatról keletre fogunk haladni a kontinensen, mert elsősorban a kelet-európai bővítés érdekel minket. A nyugati töltőkről is lesz majd szó, de kezdjük a Baltikummal.

Litvánia, Lettország és Észtország 4 töltőt kap idén és látszik, hogy nem feltétlenül a fővárosok köré telepítik ezeket (Riga a kivétel), hanem fontos kikötővárosok és az átjárhatóságot biztosító helyszínek az elsődleges célpont.

Megnyílik a folyosó Oroszország felé is: Lettország irányából most már el tudunk jutni Moszkváig és az orosz főváros környékén is lesz egy villámtöltő. Oroszországból pedig Finnország felé épül útvonal – két töltő köti majd össze Moszkvát és Szentpétervárt, azután pedig mind az orosz mind a finn oldalon lesz egy-egy Supercharger a skandináv folyosón.

Kelet Európa

Nem csak hazánk kap töltőket a V4-ek közül.

Lengyelországnak eddig csak a nyugati része volt lefedve, de most az ország közepe és észak keleti része is kap töltőket – utóbbi később egy fontos állomás lehet Fehéroroszország felé. A délkeleti fejlesztés azonban már most egy folyosó részét képezi Ukrajna felé – a lengyel oldalon 1, az ukránon 2 helyszín segítségével eljuthatunk az év végére Kijevig is.

Csehország és Ausztria keleti  része egy-egy töltővel bővülnek idén, de Szlovákiában nem látunk új helyszíneket.

Délkelet Európa

Ha itthonról tartunk Erdélybe sajnos továbbra sem számíthatunk Tesla villámtöltőkre a határ túloldalán. Romániának mindössze a déli részén vannak új jelölők, viszont így már Belgrádon át Bukarestig, illetve a Fekete tengerig autózhatunk.

Déli szomszédaink közül Horvátország egyelőre nem kap új töltőket, bár a dalmát tengerpart már így is jól elérhető. Szerbiába 3, Bosznia Hercegovinába 1 (Szarajevó), Észak Macedóniába szintén egy (Szkopje), Bulgária közepén pedig 1 további töltő létesülhet idén. Ezek a töltők az Adria, Görögország illetve Törökország felé biztosítják majd az átjárhatóságot.

Nehéz elhinni de sem a görögöknél, sem a törököknél nincs még egyetlen Supercharger sem. Görögország 5 töltőt kaphat idén – Szalonikitől egészen Athénig illetve Szpártiig autózhatunk majd. Törökország európai részén egy töltőt építenek a bolgár határ közelében Edirnében, az ázsiai oldalon viszont 9 töltő is átadásra kerülhet. Ezek egy kört formázva kötik össze Isztambult Ankarával, a kedvelt turista paradicsommal Antalijával, majd Izmir irányában a Földközi tenger partvidékével.

Olaszországban gyakorlatilag megduplázódik a töltők száma – egészen Szicíliáig autózhatunk majd és a sziget is kap két Superchargert. Az úton akár a „csizma” keleti, vagy nyugati oldalát választhatjuk sőt akár körbe is autókázhatjuk majd az olasz félszigetet. Sőt, Szardínia is kap egy töltőt.

Délnyugat Európa

Rövidebben, de nézzük át a nyugat-európai fejlesztéseket is.

Délnyugat Európában folytatva a fenti gondolatmenetet, mind Korzika, mind Mallorca kap egy-egy töltőt, Spanyolországban és Portugáliában pedig jelentős bővítés, ránézésre duplázás van betervezve, így már a teljes félsziget le lesz fedve.

Nyugat Európa

A már amúgy is jól ellátott Nyugat Európában elsősorban Franciaországban javul a területi lefedettség és szűnnek meg a fehér foltok, valamint sűrűsödik a hálózta a Teslákkal durván teleszórt Benelux államokban és Hollandiában is.

Skandinávia

Dániában és Norvégia déli részén szerényebb bővítés várható, de Svédország déli területeire 9 új töltő is kerül.

Egyesült Királyság és Írország

A brit szigeteken ás Írországban több ezer Model 3-at vásároltak idén, és a régió egycsapásra a márka 3. legnagyobb piaca lett Európában. Ennek megfelelően itt is minimum a hálózat duplázását tervezik, sőt, Londonban már meg is nyílt Európa első 250kW csúcsteljesítményű V3 Superchargere.

A világ peremén

Végül említsünk meg pár érdekességet.

Izlandon tavaly nyílt meg a Tesla képviselet és Reykjavíkban üzembe helyzetek egy Superchargert is, de idén az apró szigeten nyílik még 3 villámtöltő, így körbe lehet majd autózni az országot.

Skandinávia északi részén 13 új helyszínt számoltunk össze Norvégia és Svédország területén, így már mindenhová el lehet jutni. Ezt tessék szó szerint venni, mert a norvég Olderfjord a 70. szélességi fokon található és valószínűleg Európa legészakibb töltője lesz.

És még egy érdekesség – már ha lehet hinni a térképnek. Ez a helyszín már üzemel, mégpedig a kazahsztáni Nur-Sultan városában található Ritz Carlton hotel mellett. Érdekessége, hogy az ehhez a helyszínhez legközelebbi (tervezett!) Supercharger 2800 kilométerre van Moszkvától nyugatra. Mondanám, hogy ez a világ legelszigeteltebb Superchargere, de a Tesla idén tervez egy villámtöltőt az alaszkai Achoragebe is, amely mintegy 3400 kilométerre lesz a legközelebbi kanadai helyszíntől.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.