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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Még nincs vége az önkormányzati töltők telepítésének

2016-tól 2018-ig sokat foglalkoztunk az első Jedlik Ányos Terv alapján az önkormányzatok számára kiírt, elektromos autó töltők telepítését ösztönző pályázattal és annak eredményével, de 2019-ben már alig esett szó erről a programról. Pedig koránt sincs még vége a telepítéseknek.

Mint ismeretes, az egykori Nemzetgazdasági Minisztérium GZR-T-Ö-2016 azonosító kóddal („Elektromos töltőállomás alprogram helyi önkormányzatok részére”) pályázatot írt ki a 15 ezer főnél nagyobb lélekszámú települések önkormányzatai számára, hogy segítse ezeken a településeken a villanyautó töltő infrastruktúra kiépülését. Összesen 112 önkormányzat (köztük budapesti kerületek) lett volna jogosult a vissza nem térítendő támogatásra, mégis csak 75 pályázott, ami érthető, hiszen egy az önkormányzatok profiljától teljesen idegen, ismeretlen tevékenység folytatásába kellett volna kezdeni látványos eredmény nélkül, ami sok helyen nem mozgatta meg a képviselő testületek tagjainak fantáziáját.

Elektromos autó töltő a XVIII. kerületi polgármesteri hivatal előtt

75 település azonban felismerte, hogy ez a jövő, és ha ezt az első években az állam hajlandó támogatni, akkor azt érdemes kihasználni. Ők összesen 209 töltőoszlop telepítésére pályáztak, ami 418 autó egyidejű töltését tenné lehetővé. A támogatott töltők mennyisége lakosságszámhoz volt kötve, így volt egy felső plafon, de sok helyen önkormányzatok nem használták ki a lehetőségeiket. Ez a 75 település összesen 276 töltőoszlopra kaphatott volna támogatást.

Ajka önkormányzati töltői

A program keretében háromféle töltő telepítéséhez (A típus: 2×22 kW AC,  B típus: 2×11 kw AC és C típus: 50+22 kW AC+DC) lehetett támogatást igényelni, de típusonként eltérő mértékű hozzájárulás járt. A számokból egyértelműen kiderült, hogy a kiíró célja a 2×22 kW-os AC oszlopok telepítésének támogatása volt, hiszen ezeknek a támogatási összege állt a legközelebb a valós telepítési költségekhez, míg a másik két típus választása esetén a pályázóknak nagyobb összeggel kellett kiegészíteniük az elnyert pénzt.

Ahogy az a projektet most kezelő Innovációs és Technológiai Minisztérium kérdéseinkre adott válaszaiból is kiderül, a pályázó települések többsége nem is ment szembe a minisztérium akaratával, így a megpályázott 171 töltőoszlop majdnem 95%-a (162 oszlop) ilyen, 2×22 kW teljesítményű lesz. 2×11 kW-os oszlopot egyedül Makón telepítettek, de 50+43 kW-os töltőből is csak Szekszárd, Debrecen, Pápa, Esztergom, a VII. kerület és Hódmezővásárhely vásárol/vásárolt. A hat önkormányzat összesen 8 ilyen töltőt tesz le, hiszen Hódmezővásárhelyre 3-at is telepítettek.

Hódmezővásárhely önkormányzata 3 villámtöltőt is telepített.

A minisztérium tájékoztatása szerint 22 településen 68 töltő telepítése még folyamatban van, bár ezek közül sok töltő már működik, így azoknál valószínűleg adminisztrációs akadálya van a projekt lezárásának. Azoknak a városoknak a nevét, ahol legjobb tudomásunk szerint már megvalósult a projekt az alábbi táblázatban félkövéren szedtük. 14 városban azonban még valóban a telepítés előtt állnak.

Még folyamatban lévő projektek
Város „A” típusú  „B” típusú  „C” típusú  Összesen
Balassagyarmat 1 1
Berettyóújfalu 2 2
Budapest Főváros IV. Kerület 6 6
Debrecen 9 1 10
Esztergom 2 1 3
Győr 10 10
Hajdúböszörmény 1 1
Hatvan 2 2
Jászberény 1 1
Kazincbarcika 2 2
Kecskemét 3 3
Kisvárda 2 2
Komárom 2 2
Orosháza 3 3
Pápa 2 1 3
Salgótarján 3 3
Siófok 3 3
Szarvas 2 2
Szekszárd 2 1 3
Szigethalom 2 2
Tata 2 2
Veresegyház 2 2
Összesen: 64 0 4 68

Debrecenben az AC töltők elkészültek, de a DC töltő telepítése még függőben van.

Az alábbi táblázatban lévő 42 településen a töltőtelepítési projektek már lezárultak, így az elkészült 103 töltő már használható. A minisztérium a 171 töltő telepítéséhez összesen 425 millió forintot utalt el előre a 64 önkormányzatnak. A projekteket a támogatási szerződéseknek megfelelően a szerződés aláírását követően 3 éven belül kell befejezni, így a telepítések többsége várhatóan idén a befejeződik.

Már lezárult projektek
Város „A” típusú „B” típusú „C” típusú Összesen
Ajka 2 2
Baja 3 3
Békéscsaba 3 3
Budapest Főváros VII. kerület 4 1 5
Budapest Főváros IX. Kerület 5 5
Budapest Főváros XVIII. Kerület 2 2
Cegléd 3 3
Csongrád 1 1
Dombóvár 1 1
Dunakeszi 1 1
Balmazújváros 2 2
Dunaharaszti 2 2
Dunaújváros 3 3
Eger 5 5
Fót 1 1
Göd 2 2
Gödöllő 1 1
Gyál 2 2
Gyömrő 1 1
Hajdúnánás 1 1
Hódmezővásárhely 3 3
Kaposvár 5 5
Kiskunfélegyháza 3 3
Makó 2 1 3
Mátészalka 2 2
Mezőtúr 1 1
Miskolc 3 3
Mohács 2 2
Monor 2 2
Mosonmagyaróvár 2 2
Oroszlány 2 2
Ózd 3 3
Paks 2 2
Sopron 2 2
Szentendre 3 3
Szigetszentmiklós 3 3
Szombathely 5 5
Tapolca 2 2
Tatabánya 3 3
Vác 3 3
Várpalota 2 2
Vecsés 1 1
Összesen: 98 1 4 103
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

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.