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
auto
2024. 03. 28. csütörtök

Hivatalosan is átadták a harmadik hazai Ionity töltőt

Balatonkeresztúron ma kora délután a Shell és az Ionity vezetői hivatalosan is megnyitották hazánk harmadik Ionity töltőállomását. Az M7-es autópálya déli, Budapest felé tartó oldalán található pihenőben a Shell üzemanyagtöltő állomás mellé négy darab, egyenként 350 kW maximális teljesítményű ultra töltő került, amely a többi Ionity töltőhöz hasonlóan kizárólag CCS csatlakozóval van ellátva. A töltőoszlopokról maximális teljesítménnyel tölthetők akár a Porsche Taycanok és a Tesla Model 3-ak is, de természetesen azokhoz az autókhoz is használhatók, amelyek nem képesek 50 vagy 75 kW-nál nagyobb teljesítmény felvételére.  Az autópályának ezen a szakaszán nem biztosított az átjárás a két oldal között (illetve ehhez jelentős kerülőt kellene tenni), ezért az Ionity az autópálya északi, Horvátország felé menő oldalához kiépített parkolóba is telepít hamarosan, várhatóan február folyamán egy 4 oszlopos töltőállomást. A munkálatok már zajlanak, a telepítést már csak az időjárás hátráltathatja. A helyszín különlegessége, hogy oda már azok a világító glóriával felszerelt töltők kerülnek, amivel annak idején az Ionity hálózatot bevezették. Ugyanebben a két pihenőben a CHAdeMO csatlakozós, illetve a kizárólag AC-ról tölthető autókat az e-Mobi egy-egy töltője segíti a továbbhaladásban.

A töltők használata egyelőre töltésenként 2560 forint (Nyugat-Európában általában 8 euró), és független a használat hosszától illetve a felvett energia mennyiségétől. Fizetni az Ionity applikáción vagy weboldalon keresztül bankkártyával lehet. Ezeken keresztül kell indítani is a rendszert. Ez az átmeneti árazás várhatóan január végéig, február elejéig tart, amikor az Ionity átáll a kWh alapú árazásra. Az egységár egyelőre még nem ismert, de az Ionity szeretné elkerülni azt a szituációt, hogy az ügyfelek az otthoni töltést váltsák ki az Ionity töltőkkel, elzárva a szolgáltatást az úton lévők elől.

Az Ionity töltőhálózat fejlesztését 2017. november 3-án jelentette be 4 nagy autógyártó konszern (BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company és a Volkswagen Group az Audival és a Porsche-val), azt ígérve, hogy 2020 végére 400 töltőállomás kialakításával olyan hálózatot hoznak létre Európában, amelyben a legfontosabb közlekedési útvonalak mentén egymástól 100-120 km-es távolságra ultranagy teljesítményű töltőkön lehet feltölteni a villanyautókat. Az egyenként 350 kW maximális teljesítményű töltőoszlopokból minimum négyet, de nem ritkán hatot-nyolcat is elhelyeznek egyetlen autópálya pihenőbe, így kisebb a valószínűsége, hogy a töltőre várni kell, mint az egyetlen töltőoszloppal felszerelt állomásokon. A projektbe beszáll a Shell, a Tank & Rast, az OMV, és a Circle K is, melyek Európa-szerte a rengeteg helyen biztosítják a területet a töltők számára. A Shell még 2017 novemberében csatlakozott a hálózathoz, helyszíneket biztosítva a töltőknek Belgiumban, Franciaországban, Nagy-Britanniában, Hollandiában, Lengyelországban, Szlovákiában, Szlovéniában, Csehországban és Magyarországon is. Bár az első 20 állomás megnyitását még 2017-re tervezte az Ionity, az első átadóról 2018. áprilisában számolhattunk csak be, de egy bő év múlva, 2019. május 28-án már 100 állomással rendelkezett a hálózat. Az első magyarországi töltőket Bábolnánál az M1-es, illetve Kajászónál az M7-es autópálya pihenőiben helyezték el. Mindkét helyre 4-4 darab 350 kW-os ABB töltő került. A Balatonkeresztúron megvalósuló két állomás mellett az Ionity Szigetszentmiklós mellett az M0-s autópálya északi oldalának egyik pihenőjébe tervez töltőállomást, amivel 5-re bővül a hálózat magyarországi szakasza. Ezzel a kelet-európai régióban vélhetőleg Magyarországon zárul majd le először az Ionity első projektje. Az Ionity jelenleg 202 működő állomással rendelkezik, és 52 állomás építése van folyamatban. A 2020-as eredeti határidőre az árambővítések elhúzódása miatt sajnos nem tudják befejezni a hálózatot, de valamikor 2021 során remélhetőleg elkészülhet a 400. állomás is. Lengyelországban az első helyszínek idén év végén készülhetnek el, és összesen 12 töltőhely kialakítását tervezik.

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

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.