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
auto
2024. 03. 28. csütörtök

Így alakult a zöld rendszámos autók állománya 2019-ben

zöld rendszám

7161 zöld rendszámos autóval bővült 2019 során a hazai autóállomány, tudtuk meg a Belügyminisztérium által ma kiadott statisztikákból. Ezek 41%-a, vagyis 2941 jármű új autóként került az országba, a többinek valahol máshol már volt korábban gazdája. Az összes tavaly regisztrált plugin autó 44,1%-a tisztán elektromos volt, a többi a kétféle hibrid kategória valamelyikébe tartozott. Az egyéb kategóriában 2019 során nem történt változás. Így a zöld rendszámos autók állománya az év végére elérte a 16.721 darabot, ami 74,9%-os bővülés az előző évhez képest.

2018-as bővülés 2018 végi állapot 2019-es bővülés 2019 végi állapot Változás
5E (tisztán elektromos) 2143 4272 3160 7432 74,0%
5N (hatótávnövelő elektromos) 1491 2649 2603 5241 97,8%
5P (tölthető hibrid) 1383 2638 1409 4047 53,4%
5Z (egyéb) 0 1 0 1 0%
Összesen 5017 9560 7161 16.721 74,9%

A tisztán elektromos állomány 3160 darabbal bővült, így 74%-kal növekedett az egy évvel korábbi állapothoz képest. Ebből 1833 volt újként értékesítve, ami 58%-os részarányt jelent. 2018-hoz képest változás, hogy míg a hatótávnövelő elektromos kategória (5N) továbbra is népszerű, tölthető hibridből (5P) 2019-ben alig került több forgalomba, mint egy évvel korábban. Az új autó értékesítés kapcsán az 5P és 5N kategóriákra csak összevont adatunk létezik, ami alapján plugin hibridből 1108 darab fogyott 2019-ben. Ez a 4012 autónak mindössze 27,6%-a, tehát a plugin hibridek többsége továbbra is használt autóként kerül az országba (2018-ban 26,7% volt az új autók aránya a Magyarországon forgalomba állított plugin hibridek között).

2018.
12.
31.
2019.
01.
31.
2019.
02.
28.
2019.
03.
31.
2019.
04.
30.
2019.
05.
31.
2019.
06.
30.
2019.
07.
31.
2019.
08.
31.
2019.
09.
30.
2019.
10.
31.
2019.
11.
30.
2019.
12.
31.
összes 9560  10.036 10.658 11.272 11.848 12.436 12.983 13.562 14.058 14.731 15.334 16.073 16.721
Kategória szerinti bontásban
5E (tisztán elektromos) 4272 4449 4731 4951 5169 5405 5677 5939 6166 6529 6782 7115 7432
5N (hatótávnövelő elektromos) 2649 2825 3038 3288 3511 3727 3908 4107 4282 4490 4736 5020 5241
5P (tölthető hibrid) 2638 2761 2888 3033 3167 3303 3397 3515 3609 3711 3815 3937 4047
5Z (egyéb nulla emissziós) 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Területi eloszlás
Budapest 5024 5252 5531 5804 6056 6316 6573 6819 6996 7344 7587 7936 8205
Vidék 4536 4784 5127 5469 5792 6120 6410 6743 7062 7387 7747 8137 8516

2020-ra a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete a stagnáló új autó értékesítésen belül (155 ezer személyautó) a tisztán elektromos autók eladásának 36%-os növekedését prognosztizálja, elérve a 2500-as darabszámot. Amennyiben a használt villanyautó import és a plugin hibrid eladás is hasonló mértékben emelkedne, akkor jövőre közel 10 ezer darabbal nőne a zöld rendszámos autók száma, ami 2020 végéig elérhetné a 26,5 ezres szintet. Ez nagyjából a fele annak, amit 5 évvel ezelőtt 2020 végére az elemzők és a kormány várt. Az idén bevezetett szigorúbb környezetvédelmi előírások (flotta szinten 95 g/100 km CO2 kibocsátási limit) valamennyire megemelhetik ugyan a hazai értékesítést, de az már most látható, hogy a gyártók egy része valószínűleg idén sem tud annyi autót legyártani, amennyire valóban igény lenne a piacon.

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.