PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 19. péntek

Van néhány olyan terület, ahol különösen fontos, ráadásul problémamentes lenne az elektromobilitásra való átállás. Ezek a területek könnyedén kiválaszthatók néhány egyszerű szempont alapján:

  • minél nagyobb arányban lakott területen közlekedik egy jármű, hiszen ezeket a legsürgősebb lecserélni, az autópályán kevesebben szívják a füstöt,
  • minél többet fut az autó, hiszen annál nagyobb környezetszennyezésért felelős és anyagilag is annál inkább megéri,
  • ez sok megtett kilométer egyenletesen oszlik el, naponta lehetőleg férjen bele az autó hatótávjába, hogy nap közben ne legyen gond a töltéssel.

A fenti szempontokat figyelembe véve elég megállni 10 percre bármelyik nagyvárosban és figyelni, máris felsorolhatjuk az érintett területeket:

  • taxik
  • helyi áruszállítás
  • ételkiszállítás
  • postásautók
  • csomagszállító vállalkozások autó
  • tömegközlekedés
  • tanulóautók

A német e-Farhscule tanulói a motorkerékpáros és robogós oktatáson is környezetbarát járművekkel vehetnek részt

A címből sejthető, hogy ez a cikk a legutolsó csoporttal foglalkozik majd. Még a Frankfurti Autószalonon botlottam bele a német e-Fahrschule standjába, ahol az autósiskola vezetője unatkozva ácsorgott, mivel a sajtónapokon a sok autóipari újdonság mellett rá nem igazán volt senki kíváncsi, ezért kifejezetten megörült nekem, és bár az angolja nem sokkal volt jobb, mint az én német tudásom, mégis jól elbeszélgettünk a Byton M-Byte és a Honda e bemutató közötti rövid időben. Már akkor eldöntöttem, hogy erről írnom kell, de a sok újdonság mellett eddig mindig a hátrébb toltam a témát, pedig nagyon fontosnak tartom.

A motorkerékpáron a villanymotoros hajtás ellenére a megszokott helyen található a sebességváltó

Az úr elmondta, hogy nem csupán arról van szó, hogy elektromosra cserélik a tanulóautókat, a környezetbarát autóvezetés oktatási koncepciójuk ennél szerteágazóbb. Az autósiskolájában a gyakorlati oktatás nem azzal kezdődik, hogy itt egy autó, ülj be, vezess, és egyszerre tanuld meg kezelni a kuplungot, sebességet váltani és még érezni is az autó méreteit a rutinpályán néhány óra gyakorlással, majd minél előbb irány a zsúfolt belváros. Ebben a német autósiskolában a fokozatosság elvén haladnak.

Az első lépés, hogy egy élethűen megépített szimulátorba ültetik a kezdő járművezetőket. Itt az egyszeri beruházás is minimális egy autó megvásárlásához képest, az üzemeltetés pedig különösen, ezért itt a tanulók minimális költség mellett szinte korlátlan óraszámban gyakorolhatnak. Már itt el tudják sajátítani az olyan alapvető elvárásokat, mint az, hogy ne nézzen a kezdő vezető a váltókarra az út helyett, vakon is meg tudja találni. Sok kezdő vezető tolatáskor eleinte bajban van, hogy merre is tekerje a kormányt. Ennek begyakorlására is megfelelő a szimulátor.

A Suzuki Splash kezelőszervei az eredetik, csak éppen az autót villanymotor hajtja

Ezt követően elektromos autókon gyakorolnak a vezetők. Az oldal olvasói nyilván tudják, hogy mennyivel kényelmesebb kuplung és sebességváltó nélküli autót vezetni. Így az alapvető parkolási feladatokat a tanulók anélkül sajátíthatják el, anélkül szokhatják meg az autó méreteit, hogy arra kellene figyelniük, hogy ne fulladjanak le az autóval.

A harmadik lépésben átépített elektromos autót vezethetnek az e-Fahrschule diákjai. Ezek abban különböznek a gyári megoldástól, hogy az autóban benne van a hagyományos autókban megszokott sebességváltó és tengelykapcsoló, azonban az autóval még mindig nem lehet lefulladni. Mire ehhez a fázishoz eljutnak a tanulók, már viszonylag jól érzik az autó méreteit, annak kormányzását, most a sebességváltás és tengelykapcsoló használat elsajátítása következik.

Végül, utolsóként, hagyományos autóba is beültetik a vezetőket és ezekkel is vesznek néhány órát. Elkötelezett villanyautósként magam is fontosnak tartom ezt a részt is, hiszen nem lenne szerencsés, ha valaki egy könnyen kezelhető elektromos autón szerzett jogosítványt, de az élet úgy hozza, hogy hagyományos autót kell vezetnie. Azonban az előző lépésekkel már a hagyományos autóval elég néhány óra, hogy azokat a nehezítő körülményeket is megismerje, amelyektől a régi autókat más vezetni.

A német autósiskola tulajdonosa szerint a tanulók visszajelzései nagyon pozitívak az újszerű képzési rendszerről, mivel jóval stresszmentesebb így a tanulás, az csupán egy kellemes mellékhatás, hogy a tanulók nem 20-50-100 órát füstölnek a gyakran zsúfolt belvárosban araszoló tanulóautóval, hanem a kötelező órák jelentős részét füstmentesen teljesíthetik. Az autósiskola számára a pozitív visszajelzések mellett további előny, hogy az autók vásárlására és karbantartására fordított költségek jelentősen csökkentek a modern rendszer bevezetésével.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.