PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 19. péntek

Valószínűleg nem túlzás azt állítani, hogy a VW ID3 az egyik legjobban várt villanyautó ma Európában. Ez egyáltalán nem meglepő. Az autó egy vonzó külsejű, kívülről Golf, belülről még annál is nagyobb méretű, öt ajtós, praktikus családi kocsi. Abszolút úgy tűnik, hogy ez az alapjaitól villanyautónak tervezett modell a Golf majdani utóda lehet. A bátyus pedig évek óta a legnépszerűbb autó Európában, tavaly is ebből a típusból adták el a legtöbbet a kontinensen, az előzetes adatok szerint 427 ezret. Nem véletlen, hogy a „C” szegmenst szokás „Golf osztálynak” is nevezni.

Az itthoni visszhang alapján is úgy tűnt, hogy rendkívüli az érdeklődés az ID3 iránt és a legnagyobb kifogásunk az volt, hogy nagyon kevés, mindössze 80 darab jut az első szériából idén hazánkba. Azon talán egy picit morgolódtunk, hogy míg évek óta azzal volt promózva az autó, hogy majd egy dízel Golf árában lesz kapható, a dolgok jelenlegi állása szerint ez egyelőre csak az alapmodellre lesz igaz és ott is csak a nagylelkű 6000 eurós német állami támogatással.

Akárhogy is, mi is szurkolunk a német típus sikerének, mert nagyon fontos szerepe lehet a villanyautózás európai térnyerésében. Annyira szeretjük az ID3-at, hogy szerkesztőségünk egy tagjának még előrendelése is van rá.

Most mégis, annyi rossz hír került több forrásból megerősítésre, hogy kezdünk komolyan aggódni.

Fedett tároló és nejlonzsákok az autókon – 8 hónap állást hogy viselnek a gumik, az aksik és egyéb alkatrészek? Forrás: Twitter/TheEVside

Raktárra készül

Alapvetően egy vállalat sem szereti, ha elkészült termékei túl sok időt töltenek a raktárakban. Egyrészt maga a raktározás is költségekkel jár, másrészt benne áll a pénze. Egy kapitalista cégnek az az érdeke, hogy pörögjön a raktárkészlet és minél hamarabb jöjjön be a bevétel. Ha egy autó elkészült, a vállalat már kifizette mind a nyersanyagok, mind a gyártás költségeit, de bevételt még nem látott belőle. Minél több késztermék van raktáron, annál rosszabb  – szélsőséges esetben albatroszként nehezedik a gyártó nyakára a nagy készlet. A részvényesek ezt biztosan nem értékelik.

Kész ID3-ak sorakoznak a VW fedetlen raktárában. Forrás: Twitter/TheEVside

A VW egy hatalmas cég, nem kell félteni, el tud viselni elég nagy raktárkészleteket, mégis, önszántából biztosan nem tárolna hónapokig ezer vagy tízezer számra elkészült autókat. Így amikor először megtudtuk, hogy a nagy csinnadrattával novemberben megkezdett ID3 gyártás ellenére jövő nyárig kell várnia a vevőknek az autókra, nem igazán tudtuk értelmezni az információt. Miután az értesüléseket a VW is megerősítette, először arra gondoltunk, hogy valószínűleg lassabban megy a gyártás felfuttatása, mint tervezték, talán – ahogy ez lenni szokott – aksiból nincs még elég.

De valahogy így sem volt érthető, hogy miért tartogatják a már legyártott kocsikat, ahelyett, hogy átadnák a vevőknek. Ennyi állás ráadásul biztosan nem tesz jót az autók alkatrészeinek, gumijainak, akkumulátorainak.

Nem kellett sokat várni a válaszra.

Hiba a mátrixban

A hagyományos autógyártók egyik legnagyobb kihívása, hogy a kocsikban lévő temérdek kütyüt mind-mind megannyi beszállítótól szerzik be, utána pedig nekik kell megoldaniuk a vezérlő szoftverek integrálását. Egy átlagos Volkswagenben ma 70 különböző kis mini számítógép, vezérlő elektronika van, és ezeket mintegy 200 partner szállítja le a vállalatnak. Amikor azon gondolkozunk, vajon miért nem tudják ezek a nagy gyártók egyszerűen csak lemásolni a Tesla mindenre kiterjedő központi szoftverfrissítési szolgáltatását, érdemes ezt fejben tartani.

Egy modern autóban nagyjából ennyi szenzor, számítógép és egyéb kütyü van. Forrás: flexautomotive.net

Az ID3 nem csak a hajtáslánc tekintetében vadonatúj platform, de a cég nem kevesebbre vállalkozott, mint, hogy ez lesz az első modellje, amelyet egy egységes számítástechnikai rendszerrel lát el és központilag tud majd frissíteni – akárcsak az amerikai rivális teszi ezt 8 éve az autóival. Csakhogy úgy néz ki, valami nem teljesen kerek még a rendszer körül, ugyanis kiderült, hogy szoftveres problémák miatt nem adják át egyelőre az autókat a vásárlóknak.

Ráadásul, ha tényleg emiatt állna kocsik, akkor itt nem valami jelentéktelen, pár hét alatt helyrehozható gond van, mivel majd háromnegyed év telik el a gyártás megkezdése és a kiszállítások kezdete között.

Vajon mennyire tesz jót ezeknek az autóknak, ha még 7-8 hónapig itt porosodnak? Forrás: Twitter/TheEVside

És, hogy mi az ami igazán fájni fog ezzel kapcsolatban? Úgy néz ki az egyik szoftver elem ami nem működik, az pont az OTA update, tehát az online frissítési szolgáltatás. Ezért minden egyes autót manuálisan, az autóhoz fizikailag csatlakozva kell majd frissíteni. És mivel a gyár folyamatosan üzemel, minél több autó készül, annál nagyobb munka lesz ennek a kivitelezése.

Érthetetlen változások

De nem ez az ID3 egyetlen problémája.

A norvég Motor magazin helyi, valamint a Cleantechnica dán forrásokra hivatkozva a napokban azt jelentette, hogy számos negatív változás lesz az autók felszereltségével kapcsolatban.

A 1st Edition, tehát a 40 ezer eurós első széria, nem kapja meg a két zónás klímát. Természetesen nem életbevágó extra ez, de mindenképpen furcsa, hogy a viszonylag drága, ámde full extrás első „kirakat” széria valami miatt nem rendelkezik majd egy ilyen „mezei” szolgáltatással. A VW nem tegnap kezdett autókat építeni, a két zónás klíma pedig nem valami a villanyautózáshoz kapcsolódó speciális kütyü.

Az is kiderült, hogy az ID3 nem kap vonóhorgot, nem tud majd vontatni – ez Nyugat Európa és Skandinávia egyes részeni komoly vásárlói igény szokott lenni. Sőt, az autó teteje nem lesz alkalmas biciklik szállítására. Rendelhető extra lesz ugyan a hátsó bicikliszállító kiegészítő, de a panorámatetővel ez nem kombinálható.

Súlyos problémák

Mindez azonban eltörpül amellett a hiányosság mellett, amely sokaknál komolyan kiverheti majd a biztosítékot. Az információ elsőre annyira abszurdnak tűnt, hogy nem is akartuk megírni, csak a legutóbbi Villanyóra podcastban beszéltünk róla mint pletykáról. Mostanra viszont a norvég Motor magazin és egy saját forrásunk is megerősítette a hírt.

Először arról kaptunk fülest, hogy az autó legnagyobb akkumulátorral szerelt verziójából valami miatt hiányzik a hátsó középső utas biztonsági öve. Naivan beszállítói problémára gyanakodtunk, de nem volt világos ez miért csak ezt a konfigurációt érintené.

Mostanra viszont kiderült, hogy ennél a szó szoros értelmében súlyosabb probléma áll a háttérben. Ez a variáns ugyanis annyira nehéz lett, hogy a VW mindössze 4 személy szállítására fogja specifikálni – ezért nincs az ötödik utasnak biztonsági öve.

Annak ellenére, hogy most már több forrás is ezt a verziót támasztja alá, én személy szerint még mindig döbbenten állok a hír előtt és nem igazán akarom elhinni.

Az augusztus is nyár

A fenti problémák valószínűleg mind hozzájárultak ahhoz, hogy az autó kiszállításai csak a nyáron fognak megkezdődni. De egészen pontosan mit ért a VW azalatt, hogy „nyár”?!

Nos ezen a ponton azért átadnánk egy szolgálati közleményt. Az autógyártók gyakran – szándékosan – ködösen fogalmaznak és évszakokat, vagy negyedéveket jelölnek csak meg egy új típus startjának. (Aki ezt nem tartja helyesnek, az kérdezze meg Elon Muskot, neki hogyan vált be a Model 3 kiszállításai kezdetének napra pontos meghirdetése hónapokkal a gyártás kezdte előtt). Csakhogy míg az autógyárak ezzel a szemantikai trükkel saját maguknak akarnak teret és időt biztosítani a kezdeti nehézségek és csúszások palástolására, a nagyközönség – és a média egy része – ilyenkor hajlamos a lehető legkorábbi időpontot érteni ezalatt, ami irreális elvárásokhoz vezet.

Szóval nem teljesen a VW hibája, hogy a  legtöbben júniusra várták az ID3 szállítását, azonban norvég és dán vásárlók egyaránt azt az információt kapták, hogy augusztus előtt ne számítsanak az autókra.

Ha viszont a 30 ezer 1st Edition kiszállításai csak nyár végén kezdődnek, kérdéses elindul-e még idén a normál választék és az olcsóbb konfigurációk gyártása, illetve még fontosabb, a kiszállítása?

Erre egyelőre nem tudjuk a választ.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.