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
auto
2024. 04. 24. szerda

Eljut végre a gyártásig a Lucid Motors formás villanyautója?

elektromos autó

A Lucid Motors ékes példája annak, hogy mennyire nincs könnyű dolga egy elektromos autók fejlesztésével foglalkozó start-upnak tényleges autógyártóvá válni, még akkor sem, ha már van a birtokában egy gyönyörűen megtervezett, vonzó műszaki tulajdonságokkal rendelkező koncepció. A 2007-ben Ativea néven alakult cég első villanyautója, az Air 2016 decemberében mutatkozott be, s a fejlesztők gondosan odafigyeltek arra, hogy a lehető legtöbb tekintetben a Tesla fölé lőjenek az adatokkal – többek között egy gigantikus 130 kWh-s aksit is beterveztek, amivel állítólag közel 650 kilométer lett volna a sportos luxusszedán hatótávja. A legnagyobb aksi és az 1000 lóerős teljesítmény persze nem volt olcsó, mindenből a legjobbat belepakolva az autóba könnyen 150 ezer dollár fölé mehetett az ára. Nem sokkal később viszont megérkeztek a specifikációk egy a 7500 dolláros támogatással együtt alig 53 000 dollárért elvihető változatról, aminek a 400 lóerős hátsókerék-meghajtása, és majdnem 400 kilométeres hatótávja továbbra is azt mutatta, hogy a start-up jó irányba halad a villanyautójával.

Aztán jöttek azok a pénzügyi problémák, amelyekkel minden kezdő cégnek szembesülnie kell. A Lucid Motors egy 700 millió dolláros gyár építését tervezte el Arizonában, amihez nem tudott elegendő tőkét összegyűjteni, így a gyártósor 2018-ra időzített beindítása – ami egyébként is túlságosan ambiciózus volt – elmaradt. A céget aztán egy több mint 1 milliárd dollár értékű befektetés állította újra talpra Szaúd-Arábiából, ami a Lucid elmondása szerint elegendő arra, hogy az Air műszaki fejlesztése és tesztelése befejeződhessen, az arizonai gyár elkészülhessen, az Air globális értékesítési hálózata (kezdve az Egyesült Államokkal) kiépülhessen, és megkezdődhessen végre az autó sorozatgyártása. A termelés kezdete 2019-re tolódott, amit szintén nem sikerült teljesíteni – pedig már 10 ezer Air rohangálhatna az utakon, és pöröghetne a gyártósor az évi 60 ezer darabos kapacitás felé.

Tavaly novemberben végül megkezdődött az építkezés, és a start-up új célt tűzött ki maga elé: 2020 végére a vásárlóknál lehetnek a legelső példányok. A napokban az is kiderült, hogy áprilisban egy New York-i rendezvényen bemutatkozik az Air végleges változata, ami új, remélhetőleg jóval hihetőbb specifikációkat, konfigurációs lehetőségeket, és árakat is magával fog hozni. Várhatóan hallani fogunk végre a töltési tulajdonságokról is, amikről eddig nem ejtett szót a vállalat. Habár ismét egy lépéssel közelebb kerültünk ahhoz, hogy újabb villanyautó törhessen be a piacra, az idei megjelenésben továbbra sem érdemes reménykedni, mert a Lucid ismét igen szorosra húzta az ütemtervet: a gyár acélszerkezetének felállítása csak február végére várható, de az utolsó negyedévben már kigurulna az előszéria, 2020 legvégén pedig már a vásárlóinak gyártana a start-up.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.