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
auto
2024. 04. 20. szombat

100.000.000.000 dollár

elektromos autó

Pontosabban 102 milliárd 660 millió dollár. Ennyit ért a Tesla tegnap este, az amerikai tőzsdezárás idején. Nem nagyon szoktunk részvényekkel és tőzsdei adatokkal foglalkozni itt a Villanyautósok hasábjain, de ha mégis ezt tesszük, akkor az negyedévente egyszer, a Tesla pénzügyi jelentése kapcsán történik. Most is lesz majd ilyen, egészen pontosan egy hét múlva, január 30-án csütörtök reggel a kávé mellé tálaljuk nemcsak a Tesla profitjának adatait, de minden érdekes infót az új termékeikről, amit megtudunk előző éjszaka a negyedéves jelentésből.

De ez most még nem ennek az ideje. Ez most egy rendkívüli szolgálati közlemény.

Mindenkinek fontos

A kaliforniai cég a világ vezető villanyautó márkája. Sikere, vagy bukása sokkal nagyobb hatású annál, minthogy hogyan alakul a vállalat sorsa.

Ha bukik, akkor az egy jó kifogás a többi autógyárnak, hogy a Tesla példájára mutogatva kérjenek kvóta könnyítéseket a világ kormányaitól, mondva, lám-lám látszik, hogy még nem lehet nyereséggel villanyautót gyártani, meg aztán kereslet sincs rá. Kérünk szépen engedményeket, hogy még 20-30 évig csak hibrideket gyártsunk. Aztán majd meglátjuk, meg hát az is lehet, hogy jön a hidrogén, ugye.

Forrás: Twitter / teslatino

Ha viszont sikerrel jár és nyomasztóra duzzad mérete, akkor az tovább tekeri a prést és addig rugdossa a versenytársakat, amíg azok ha szitkozódva is, de váltanak. Nem 20 év múlva, hanem most. Egy dolog az eladott darabszám, amivel 2019-ben minden bizonnyal világelső lett a Tesla. Jó persze a profit is, mert ha fenntarthatóan nyereséges a cég, akkor még keményebben tudnak fejleszteni és növekedni. De ha a piaci kapitalizáció, azaz a cég értéke akkorára nő, hogy a versenytársak részvényesei igen kellemetlen kérdésekkel nyaggatják a vezetőket, ha a board attól tart, hogy elégtelen válaszok esetén a tulajdonosok szélnek eresztik őket, akkor előbb utóbb arra a következtetésre jutnak mint Herbert Diess a VW vezére:

Vagy beleállnak a változásba, vagy eltűnnek a süllyesztőben.

Lélektani határ

Egy cég értéke egyszerű matek. A kibocsátott részvények száma az aktuális tőzsdei árfolyammal szorozva. Ez a Teslánál tegnap átlépte a 100 milliárd dollárt, azaz 30 billió forintot.

Forrás: Twitter / teslatino

Ez felfoghatatlanul sok pénz, de igazából nem jelent semmit – maximum a felvásárlás ellen védelmet Musk cégének. A világon talán van még pár cég amelyik így is mellényzsebből megvehetné a Teslát, de ennyiért már nekik sem éri meg.

A világ 25 legnagyobb autós cége a tőzsdei érték alapján. Forrás: Reddit/brandude87

Szokták hasonlítani ezt az adatot a többi autógyártóhoz is. A rend kedvéért a fenti táblázatban ezt megtesszük mi is. De őszintén ez is értelmetlen. Mert ha azt nézzük, hogy a 370 ezres éves eladásokkal a Tesla többet ér mint a 10 millió autós VW, akkor az adat nevetséges. Csakhogy alapvető félreértés, hogy egy feltörekvő újoncot (igen, a 100+ éves versenytársakhoz képest a Tesla újonc) a piac a jelenlegi profit alapján áraz be. Itt a jövőbeli potenciál és a növekedés számít.

Forrás: Twitter / gwestr

Ebben az árazásban pedig a Tesla már nem egyszerűen csak autógyár. Az egyenlet része az a sok új kapu amit kinyitott. Önvezető autók, amik a saját fejlesztésű processzorral és mesterséges intelligenciával alapjaiban változtatják meg a világot és az autóipart. Robotaxi flotta, ami ellopja az Uber (63 milliárd dollár) és a Lyft (14 milliárd dollár) piacát. Digitális platform, ami az autóban nem vezető, hanem csak utazó embernek appokat, filmeket és online vásárlást ad el a központi képernyőn.

Magyarul egy tech cég, amely merőben új szolgáltatásaival egy eddig nemlétező (dollár) milliárdos piacot teremt, aztán letarolja azt. Mint anno a Microsoft, az Apple, a Google, az Amazon, a Facebook, vagy legújabban a Netflix, vagy a Twitter.

És a hab a tortán: ha ezt is figyelembe vesszük, még akkor sem számoltunk egy cent értéket sem a Tesla napelemes és energiatároló üzletágára, amelyik a következő évtizedek egyik legnagyobb problémájára kínál megoldást és újabb százmilliárdos iparágakat hódíthat meg. De valószínűleg még a Tesla Semit sem értékeltük túl sokra, pedig ha másfél millió kilométert tud menni a kamion egy hajtáslánccal, szinte nulla karbantartással, egy dízel üzemeltetési költségeinél jóval olcsóbban és a jövőben akár sofőr nélkül, akkor ez átrendezheti a teherautók piacát is.

Forrás: Twitter / minimalduck

És, hogy akkor mi a Tesla reális értéke és árfolyama? Azt csak a jó ég tudja, de tíz év múlva, így vagy úgy, de könyveket írnak majd róla az biztos.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.