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
auto
2024. 04. 18. csütörtök

Percről percre: első villanyautós ágyúgolyó futam

villanyautózás a gyakorlatban

2020. január 26-án vasárnapra egy egyedülálló versenyt hirdettünk. Öt akkumulátoros elektromos autóval vágtunk neki az ismeretlen kihívásnak, hogy 500 km-t a lehető legrövidebb idő alatt tegyünk meg. Induláskor azonban még csak azt tudjuk, hogy hol lesz az első ellenőrző pont, de hogy hova kell még majd menni, azt csak az útvonalat tervező Barek Péter tudja. Bízunk benne, hogy helyeket sikerült találjon az országban, ami mind az 5 autónak egyformán kihívás lesz, de egyben hasonló esélyeket is biztosít.

Ami nem igazán egyszerű, hiszen nagyon eltérő autókkal indulunk (nettó akkukapacitás):

  • Hyundai Ioniq (28 kWh): legendásan kis fogyasztású és jól tölthető, de kicsi akkus autó
  • Nissan Leaf 40 kWh (36 kWh): az előzőnél nagyobb akkus, de lassabban tölthető és többet fogyasztó autó (bruttó 40 kWh)
  • BMW i3 120 A (37,9 kWh): városban jó fogyasztású, de országúton talán éhesebb, jól tölthető autó
  • Hyundai Ioniq (38 kWh): azonos forma nagyobb akkuval és kicsit lassabb töltéssel
  • Nissan Leaf e+ (56 kWh): azonos forma nagyobb akkuval (bruttó 62 kWh)

Bár a legkisebb és legnagyobb akkus autó közti kétszeres különbség alapján lefutottnak tűnik a verseny, a taktikázás hozhat még érdekes eredményt. Ráadásul az sem mindegy, hogy mennyi lesz az időbeni különbség az érkezéskor.

9:00 – Eligazítás – Budaörs

Megérkeztünk Budaörsre, ahol az Ikea parkolójában mind az öt autó visszatölti azt a néhány kWh-t, amit ideúton elhasználtunk. Barek Péter kihirdette az első állomás megtalálásához tartozó feladványt, ami alapján a csapatok megkezdték a stratégia kidolgozását. Hivatalos indulás 10 órakor. A szabályok egyszerűek: minden autóban 20 fokra kell fűteni, nincs fagyoskodás. A guminyomással tilos trükközni, és tilos a gyorshajtás. Az első állomásra úgy kell érkezni, hogy legyen elég energia a következő célpont felé eső villámtöltő elérésére.

10:30 – Mobiliti kuponok

Most jött egy e-mail az NKM Mobilititől benne 10 db 500 forintos kupon kóddal. Minden autó kétszer 500 forint kedvezménnyel tölthet az út során! Nagyon szépen köszönjük!

10:40 – Az első állomás Keszthely

A 28-as Ioniq óriási hátránnyal indult, mert be kellett várja az operatőrt, aki a kikanyarodó autókról készített felvételeket, ennek ellenére másodikként ért Székesfehérvárra, ahol egyedüliként kiállt tölteni. A BMW és a 40-es Leaf spórolósra vette a figurát, míg a 62-es Leaf a 28-as Ioniqhoz hasonlóan 120-130-as tempót diktál. A 28-as Ioniq egyedüliként állt meg Székesfehérváron az autópályapihenőben lévő egyik töltőnél. A 38-as Ioniq 110 km/h-s tempóval követi a vezető Leaf-et.

11:16 – Siófok

A 40-es Leaf a második autó, ami tölt míg a többiek robognak tovább Balatonkeresztúr felé. A Nissan által telepített siófoki CHAdeMO töltő már évek óta stabilan szolgálja a villanyautósokat.

11:45 – Az első autó már Keszthelyen

A 62-es Leaf már megérkezett Keszthelyre, de annak ellenére nincs sokkal lemaradva mögötte a 38-as Ioniq, hogy Balatonkeresztúron megállt egy rövid töltésre. A 28-as Ioniq hamarosan a Balatonkeresztúrhoz ér. Vajon megáll-e tölteni? A BMW vajon végig megy Keszthelyig? A 40-es Leaf 14 perc siófoki töltés után szintén úton van.

11:47 – A balatonkeresztúri CCS csatlakozó nem megy

Az első váratlan esemény, hogy a többek által megcélzott balatonkeresztúri (észak) e-Mobi töltő CCS csatlakozója egyik Ioniq-nak sem indult el. Így már érthető, hogy miért maradt olyan rövid ideig ott a 38-as Ioniq.

A töltő hibájának Plugshare-es bejelentése után a szolgáltató próbálta megoldani a problémát, de távolról nem sikerült. Ha hamarabb érkezik bejelentés, akkor talán már működne. Érdemes a hibákat Plughshare-en megírni.

12:30 – Balatonkeresztúr

Ötből négy autó már megérkezett Keszthelyre, és jobb híján a város egyetlen villámtöltőjén áll sorba a töltésért. Az 5. autó, a 40-es Leaf Balatonkeresztúron tölt, ugyanis a töltőnek csak a CCS csatlakozója romlott el, a CHAdeMO szépen dolgozik.

12:48 Keszthely

A 62-es Leaf Balatonkeresztúrnál tervezett tölteni, de véletlenül a déli oldalt írta be a navigációba, így túlhaladt, ezért eljött Keszthelyre, ahol utolérte a két Ioniq és a BMW i3. Az 5 autós mezőnyből 3 már járt az első ellenőrző pontnál Keszthely Fő terén, ahol a helyi televízió is megkérdezte a villanyautósokat a töltőhelyzetről. A két Leaf még ezek után megy az ellenőrzési pontra.

Az ágyúgolyó futam első ellenőrző pontja Keszthelyen (fotók: Gelencsér Csaba, Tóth Gábor és Szabóné Simon Tünde)

A Leaf 62 töltési sebessége 80%-nál kezdett lassulni, ekkor továbbindultak Szombathelyre, a CCS csatlakozón tölteni kezdett 17%-ról a 38-as Ioniq (32 kW-tal indult a töltés), a 28-as Ioniq pedig AC töltőre került 8% töltöttséggel. Amikor az Ioniq tovább indul, CCS-en tölt a mezőny legkisebb akkus autója is negyed órát. A BMW i3 annyira takarékosan jött Keszthelyig, hogy először egy AC rátöltést terveztek (ilyenkor nagy előnyt jelent a 11 kW fedélzeti töltője a többiek 6-7 kW teljesítményével szemben), de aztán úgy döntöttek eljutnak töltés nélkül Zalaegerszegig.

A balatonkeresztúri CCS hiba miatt összetorlódott a mezőny a környék egyetlen működő villámtöltőjénél

Elsőként a 62-es Leaf indult Szombathelyre, hamarosan követi a 38-as Ioniq, a 28-as Ioniq, végül a 40-es Leaf.

13:30 – Keszthely – Szombathely

Már csak a 28-as Ioniq tölt Keszthelyen, a többiek mind úton vannak Szombathelyre. Legelöl a BMW i3 halad, ami ha minden igaz, akkor eddig nem töltött. Utána a közel teli akkus 62-es Leaf áll. A 40-es Leaf és a 38-as Ioniq lemaradva követi őket. A cél Szombathelyen Olivér.

14:15 – Az első autók már Szombathelyen

A 62-es Leaf és a BMW i3 fej-fej mellett két eltérő útvonalon ért Szombathelyre, aminek okára hamar fény is derült. A BMW-nek nagyon kellett a töltés, ezért biztosra akart menni és egyből a Mobiliti Decathlonnál lévő töltőjéhez ment, míg a 62-es Leaf egyenesen az ellenőrző ponton álló Olivérhez hajtott. A Leaf az ellenőrző pont érintése után töltés nélkül indult tovább Győr felé. A további sorrend: 40-es Leaf, 38-as Ioniq és 28-as Ioniq.

15:00 – Irány Győr

Az első autó, a 62-es Leaf már rég elhagyta Szombathelyet és már Győr irányába tart, illetve jelenleg Csornán tölt. A BMW a szombathelyi Decathlon Mobiliti töltőjénél töltött, ahova a 40-es Leaf akkor ért oda, amikor ők végeztek. Így legalább két Mobiliti kupon fel lett használva. A keszthelyi torlódás nem ismétlődött meg újra. A 38-as Ioniq az ellenőrzőpont után töltés nélkül ment tovább Győr felé. A 28-as Ioniq perceken belül eléri az ellenőrzőpontot.

17:00 Győr

Budapesten már kezdődik az első idei villanyautós találkozó, de az ágyúgolyó futam résztvevői kissé le vannak maradva a tervektől. Élen a 62 kWh-ás Leaf áll, már a Tatabányai ellenőrzőpont közelében, körülbelül negyed órája indult utána a BMW i3, a győri Decathlon Mobiliti DC töltőjén a 40-es Leaf, AC töltőn mellette a 28-as Ioniq tölt. A 38-as Ioniq Csornán tölt hosszú ideje, talán az ő taktikájuk szerint már nem lesz több töltés Budaörsig?

Szerencsére a Mobiliti AC töltőt is telepít a villámtöltők mellé, így a töltőre várakozás is töltéssel tölthető

17:38 – 19:13 – Befutó Budaörsön

Az autók jól bírták a gyűrődést, a cikk írásához használt notebookok kevésbé. Győrtől már nem tudtuk menet közben közvetíteni az eseményeket. Amikor a BMW i3 Győrből az ellenőrző ponton csak megálló, de nem töltő 62-es Leaf után eredt, akkor még úgy tűnt, hogy a BMW meg tudja szorongatni a jóval nagyobb akkus autót, de kiderült, hogy a Leaf sokkal jobban állt, mint azt tippelték. Bár már így is bőven 370 km felett jártunk, nem mehettünk egyenesen Budaörsre, mert fel kellett még menjünk az utolsó ellenőrző pontra a tatabányai Turul szoborhoz. A végső sorrend a nap végén így alakult.

  1. 17:38 – Nissan Leaf e+ (56 kWh)
  2. 18:03 – BMW i3 120 A (37,9 kWh)
  3. 18:40 – Nissan Leaf 40 kWh (36 kWh)
  4. 18:48 – Hyundai Ioniq (38 kWh)
  5. 19:13 – Hyundai Ioniq (28 kWh)

A verseny sok szempontból tanulságos volt, a napokban Szöcske készít majd róla egy összefoglalót, kicsit kielemezve a történteket.

Köszönjük, hogy követtétek a történéseket, és hogy ennyien buzdítottatok bennünket itt hozzászólásban és Facebookon egyaránt!

A folytatással kapcsolatban hamarosan jelentkezünk!

Villanyautósok