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
auto
2024. 04. 19. péntek

Szinte már cikksorozatnak tekinthető itt a villanyautosok.hu oldalon az a témakör, amelyben sorra vesszük az olyan felhasználási területeket, ahol evidens, hogy nem csak környezetvédelmi, de jelentős pénzügyi előnyt is jelent az elektromos autóra váltás. Olyan autókat érdemes mielőbb leváltani, amelyek elsősorban lakott területen közlekednek, mivel ott a legfontosabb gond a mérgező füst, és annál inkább megéri a váltás, minél többet fut az autó, persze lehetőleg ez a futás maradjon hatótávon belül, hogy ne legyen szükség a munkaidő közepén rátöltésre. Ilyenek például az autósiskolák és a pizzafutárok autói. És ilyenek a csomagszállítást végző futár autók is.

Megéri villanyautóra váltani a pizzafutárnak?

Tibor egy ideje gyakorlatias kutatást végez: postásokat, futárokat kérdez meg a napi futásról. A kutatás eredménye meglepő: a legtöbb autó csupán 30 km-t tesz meg naponta, mindezt a dízelek számára gyilkos, beindít, gurul 300 métert, leállít üzemben. Sokan hitetlenkedve fogadják ezt az alacsony napi futást, magam is legalább ennek háromszorosára tippeltem volna, pedig logikus az eredmény. Elég sűrűn találhatók depók, így a lerakattól az első címig maximum 10-15 km csupán a távolság, olyan környéken pedig, ahol 5-10 emeletes lakóházak vagy irodaházak találhatók, a napi kézbesítést néhány lépcsőház jelenti. Családi házas környéken már nagyobb a futás, de a nem hivatalos kutatás szerint ilyen környezetben sem kerül napi 80 km-nél több az autóba. A mai elektromos kisteherautók hatótávja még télen, zord körülmények között is 100 km feletti, egyre inkább közelíti a 200 km-t, logikus tehát, hogy csomagszállításra a legjobb választás, éjjel a telephelyen akár egy normál konnektorról feltöltenek az autók, a napi futásnál pedig csupán a hatótáv harmadát-felét használják ki. A téma többször is előkerült már a Villanyóra podcastokban, hallgassátok meg.

Magyarországon sajnos még kevés cég látta meg a költségcsökkentő, egyben környezetbarát megoldást, néhány zöld rendszámos postás autót ugyan a legtöbb nagyvárosban már időnként láthatunk, ez még inkább kísérleti projekt állapotban van. A friss hírek szerint úgy tűnik Nagy-Britanniában már kilépnek a csomagszállító cégek a kísérleti stádiumból.

A DPD például 300 db Nissan e-NV200 tisztán elektromos kisteherautót rendelt csomagterítésre a jelenlegi 91 db hasonló autó mellé. Szerencsére a további terveik is ambiciózusok: 2020 májusára 450 db villanyautójuk lesz, az év végére pedig a flottájuk 10%-a lesz tisztán elektromos.

A királyi posta sem szeretne lemaradni, egy másik hír szerint ugyanis a Royal Mail a londoni flottába rendelt 87 db tisztán elektromos Mercedes-Benz eVito és Peugeot Partner Electric modellt, melyek közül 30 db már szolgálatba is állt. A londoni Mount Pleasant központ flottája összesen 216 kis áruszállító járművet tartalmaz, így a posta közeledik az 50%-os tisztán elektromos arányhoz az elsősorban lakott területen közlekedő autókat körében. A teljes, országos flotta tekintetében sajnos még nem áll jól a posta, összesen 48 000 járművet használnak melyek közül csupán 290 tisztán elektromos, a legfontosabb azonban az, hogy a szemléletváltás elkezdődött.

Tízezer villanyautót rendelt a UPS

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.