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
auto
2024. 04. 20. szombat

Már a hibridektől is meg akarnak szabadulni a britek

elektromos autó

Már 2035-ben betiltaná a belsőégésű motorral gyártott gépjárművek értékesítését a brit kormány, öt évvel hamarabb, mint ahogyan azt a 2018-ban bemutatott Road to Zero elektromobilitási- és klímastratégiában kitűzték – jelentette be Boris Johnson miniszterelnök a novemberben esedékes COP26 glasgow-i klímacsúcs mai megnyitóján. A módosítással a szakértők kritikájára reagált a kormány, akik szerint teljességgel lehetetlen az ország karbonsemlegességét a tervek szerinti 2050-re elérni, ha még 2040-ben is megengedett lesz új hagyományos autókat beregisztrálni.

Néhány kormányzati tanácsadó szerint még a 2035-ös dátummal is viszonylag nagy számban maradnak szennyező benzines és dízeles járművek az utakon, így ezen technológiák értékesítésének tiltása legkésőbb 2030-ban életbe kell lépjen. A döntéshozók egyelőre az arany középutat választották elérendő célkitűzésként, ám mindez egyelőre csupán egy tervezet, melyről további konzultációk várhatók. Az intézkedés bevezetését bármikor előrébb is hozhatják, amennyiben lehetségesnek tűnik az elektromos meghajtásra való gyorsabb átállás.

Az új kormány által bejelentett módosítás másik fontos eleme, hogy míg a Road to Zero stratégia védelmet nyújtott a 75 g/km-nél kevesebb szén-dioxidot kibocsátó normál és plug-in hibrid meghajtású járműveknek, addig az új álláspont szerint 2035-től már ezek sem kerülhetnek az utakra. Függetlenül attól, hogy hány kilométert képesek elmenni tisztán elektromos üzemmódban, 15 év múlva már nem lehet hibridet sem regisztrálni a briteknél, kizárólag belsőégésű motor nélküli tisztán elektromos vagy üzemanyagcellás személyautók és kisteherautók állhatnak forgalomba.

A Renault gyors hibridizációt indított el a palettáján: egy hónapon belül két plug-in és egy enyhe hibridet mutatott be

Habár általánosságban megfigyelhető egy tendencia, miszerint az utakon lévő hibridek száma a tisztán elektromos autók javára csökken, jelenleg szinte minden piacon fontos szerepük van az elektromobilitásra való átállásban, és a plug-in hibridek a következő években is sokak számára bizonyulnak a legideálisabb választásnak, miközben a gyártók ezekkel igyekeznek teljesíteni CO2-kvótáikat. Mindazonáltal a konnektoros hibrid meghajtás egy áthidaló technológia a benzinmotoros és a teljesen elektromos autók között, amelyre egészen addig lesz szükség, míg az utóbbiak hatótávban és árban is képesek lesznek azt nyújtani a vásárlóknak, amit az előbbiektől elvárnak, erre pedig közel sem kell 15 évig várni. A britek döntése inkább azon autógyártók számára lesz érvágás, amelyek a következő évtizedeket is HEV és PHEV uralommal képzelik el.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.