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
auto
2024. 04. 20. szombat

Ellentétes a BMW és a Mercedes villanyautó gyártási megközelítése

elektromos autó

A két német prémium gyártó, a BMW és a Mercedes-Benz egyaránt megkezdte a felkészülést az elektromos autók gyártására, és úgy tűnik abban is egyetértenek, hogy néhány évig még bizonytalan a tisztán elektromos autók piaca. A stratégiájuk azonban alapjaiban teljesen ellentétesen közelíti meg az elektromos autók gyártását – világít rá az Electrek. A BMW nem szeretne külön gyáregységet, de még gyártósort sem dedikálni a villanyautóknak. azaz a plug-in-hibridekkel és hagyományos autókkal közös soron terveznek elektromos autókat gyártani. A Mercedes azonban dedikált EV platformot és globális akkumulátorgyártó hálózatot épít.

Wieland Bruch, a BMW elektromotobilitásért felelős kommunikációs igazgatója korábban azt nyilatkozta az Electreknek, hogy a BMW i3 forgalmazása során komoly tanulságokat tudtak levonni az elektromos autók piacáról, így tisztában vannak azzal, mekkora a kereslet egy bizonyos modellre. Véleménye szerint az egyes piacok között hatalmas a különbség, de általánosságban elmondható, hogy a többség által reméltnél lényegesen hosszabb lesz az átállás a belső égésű motorokról a tisztán elektromos hajtásra.

BMW iNext a 2019-es Frankfurti Autószalonon

Udo Haenle, a BMW vezető mérnöke a múlt héten megerősítette ugyanezt az Automotive News Europe-nak: „Véleményünk szerint a piaci előrejelzések túlságosan bizonytalanok, nem indokolják rugalmatlan, kizárólag elektromos platformok alkalmazását, és nem szeretnénk, hogy bármelyik üzemünket a kapacitása alatt kelljen működtetnünk. Egy új üzem felépítése körülbelül 1 milliárd euróba kerülne, de egy meglévő létesítmény átállítása akkumulátoros elektromos járművek gyártására is százmillió eurós nagyságrendű beruházás lenne.”

Oliver Zipse vezérigazgató is hasonlóan nyilatkozott néhány hónappal ezelőtt az elektromos autógyártásról: „Nem gondoljuk, hogy speciális platformra lenne szükség a kívánt jellemzők eléréséhez. Inkább egy nagyon intelligens platformot szeretnénk, amely az összes követelményt képes nagyon jól megvalósítani.”

BMW iVision Dynamics

A BMW stratégiája tehát az, hogy a hagyományos és konnektoros hibrid autókkal közös soron gyárt majd azokkal közös alapokra épülő elektromos autókat. Természetesen akkumulátorokra ezekhez is szükség van, ezért a BMW már novemberben bejelentette, hogy 10 milliárd dolláros akku-cella beszállítói szerződéseket kötött, ezen kívül egy müncheni székhelyű akkumulátor-kompetenciaközpontot is nyitottak kutatási és fejlesztési célokra.

A villanyautók gyártása még így is komoly felkészülést igényel, ezért a BMW idén nyáron hat hétre bezárja a müncheni üzemet, amelyben több mint 1000 robotot alakítanak át, ezzel felkészülve a teljesen elektromos BMW i4 2021-ben megkezdődő gyártására. A villanyautó gyártásnál talán a dedikált platformnál is fontosabb kérdés az akkumulátor ellátás biztosítása. Jan Freimann, a BMW e-mobilitás vezetője az Electreknek erről azt mondta, hogy hosszú távú beszállítási szerződésekkel rendelkeznek számos partnerrel, így 2025-ig és azt követően is biztosított a BMW akkumulátor cella ellátása.

Mercedes-Benz Vision EQS premier a 2019-es Frankfurti Autószalonon

A Daimler luxusautó márkájánál, a Mercedesnél (számos egyéb gyártóval összhangban) úgy vélik, hogy érdemes külön platformot fejleszteni az elektromos autók számára, így az EQS elektromos szedán már az EVA2 platformra épül. Jelenleg azonban a Mercedes problémája inkább az akkumulátor hiány, az LG Chem-től nem tudnak elegendő akkut vásárolni, ezért az EQC tisztán elektromos SUV amerikai piaci bevezetését is kénytelenek voltak 2021-re halasztani. Az Electrek megkérdezte, hogyan kívánják a hasonló problémákat megelőzni, mire a Mercedes-Benz elmondta, hogy saját akkumulátor gyártásban gondolkoznak.

A jövőben három kontinensen, hét helyszínen, kilenc gyárban készülnek majd akkumulátorok, így biztosítva lesz az EQ modellek akkumulátor-ellátása. Több mint egymilliárd dollárt fektettek be például az alabamai Tuscaloosa-ban az elektromos járművek gyártásába és a beruházásnak része egy új akkumulátorgyár is. A 90 000 négyzetméteres üzem építése még 2020-ban befejeződik.

Mercedes-Benz VISION EQS

Az alapvető stratégiai különbség tehát, hogy míg a BMW a meglévő gyárakat rövid idő alatt átalakítva, közös soron gyártja majd az elektromos autóit, addig a Mercedes-Benz új, dedikált elektromos autó és akkumulátor gyártó létesítményeket épít.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.