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
auto
2024. 04. 17. szerda

Németországban 2016 májusától igényelhető állami támogatás, úgynevezett környezetvédelmi bónusz, akkumulátoros elektromos (BEV), konnektoros hibrid (PHEV) és tüzelőanyag cellás (FCEV) autókra. Jelenleg folyamatban van az új támogatási rendszer kidolgozása, erre az időre azonban meghosszabbították a régit, így 2020 végéig 4000 euró kedvezményt igényelhetnek a maximum nettó 65 000 euróba kerülő tisztán elektromos autók vásárlói, és 3000 euróra jogosultak a tölthető hibridet választók. Az elmúlt évek német eladásai számunkra azért is érdekesek lehetnek, mert nagy valószínűséggel ezek közül kerül ki a magyar használt elektromos autó piac jelentős része.

Használt villanyautók 2020-ban Magyarországon

2020 január végééig összesen 173 841 igénylést nyújtottak be. A vásárlók  65%-a (114 378) akkumulátoros elektromos autót, 34%-uk (58 991) konnektoros hibridet választott, és csupán 112-en igényeltek támogatást hidrogénnel hajtott autóra. Az alábbi grafikonokon áttekintjük, hogy milyen típust választanak a németek, milyen arányban vásárolnak magánszemélyek, cégek, intézmények, hogyan növekszik az érdeklődés a konnektoros autók iránt.

Az egyértelműen növekvő érdeklődés mellett érdemes megfigyelni, hogy míg az első évben 40-50% között ingadozott a támogatás igénylésénél a konnektoros hibridek aránya, 2018 nyarától 20-25%-ra csökkent. Ahogy növekszik a tisztán elektromos autók akkumulátor kapacitása és a szélesedik a villanyautó kínálat, úgy dönt vásárlók túlnyomó többsége a tisztán elektromos autó mellett. 2019 végén azonban újra erőre kapott a PHEV vásárlási hajlandóság, ez nagy valószínűséggel annak köszönhető, hogy számos gyártó a konnektoros hibrid kínálat bővítésével szeretné megúszni a széndioxid kvóta túllépése miatt fizetendő büntetést. A hidrogénnel hajtott FCV kategória a grafikonon szinte láthatatlan, a népszerűség lassú növekedését jelzi azonban, hogy a 3,5 éves vizsgált időszak alatt támogatott 112 példányból 75 az elmúlt évben talált gazdára. Míg a támogatás első 2,5 évében havonta 0 vagy 1 új FCV került forgalomba, 2018 októberétől már havi 3-12 darab között ingadozott az üzemanyagcellás autó értékesítés.

Németország legnépszerűbb elektromos autója az elmúlt közel 4 évben (legalábbis a nettó 60 000 euró alatti kategóriában) egyértelműen az egész Európában kedvelt, szinte egyedülálló módon 3 fázisú AC töltési lehetőséggel ellátott, 22 kW töltési teljesítményre képes Renault Zoe. A konnektoros hibridek között a Mitsubishi Outlander a legnépszerűbb, bár a BMW i3 BEV és REx változatáról nem ismerjünk külön-külön az adatokat. A Tesla Model 3 csupán a 7. helyre kapaszkodott fel, azonban ezt kevesebb mint egy év alatt sikerült elérni, miközben a többi típusnak 3,5 év állt rendelkezésére.

A legtöbb pályázatot cégek igényelték, második helyen pedig a magánszemélyek állnak. A közműszolgáltatók, helyi szolgáltatók, egyesületek, társaságok és alapítványok által igényelt támogatások száma elenyésző, a 173 841 pályázat közül mindössze 3129 jött ettől a körtől.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.