A Villanyóra podcast 15. adásában Binder Tamás, a Mobiliti technológiai vezetője volt a vendégünk, aki egy történeti áttekintéssel kezdett, amelyből megtudhattuk, hogyan lett a hobbi projektként induló Töltőpont alkalmazásból a ma már szinte minden magyar villanyautós telefonján megtalálható Mobiliti alkalmazás, majd elárult néhány érdekes információt arról is, hogy milyen fejlesztéseket terveznek a közeljövőben a Mobiliti által üzemeltetett töltőknél.
A Mobiliti jelenleg közel 150 helyszínen üzemeltet elektromos autó töltőket Magyarországon, de a decemberben bejelentett e-Mobi felvásárlás eredményeképp az országban lévő töltők több mint fele egy üzemeltetőhöz került. A legfontosabb változás, hogy megkezdődött az e-Mobi által az előző években telepített 330 db töltőoszlop integrációja a Mobiliti alkalmazásba. A változás első jeleit már az ügyfelek is láthatják, ugyanis néhány e-Mobi DC töltő állapota már távolról is ellenőrizhető az alkalmazásban. Az integráció következő lépéseként megszűnik a töltőknél az automatikus vagy képernyőről történő töltés indítás, ehhez az alkalmazást kell majd használni, a befejező lépés pedig a fizetési rendszer bekapcsolása lesz.
Talán van aki nem tudja, hogy a Mobiliti töltők jelenlegi 50 Ft/perc bevezető árazása csak a teszt időszakra vonatkozik. Az e-Mobi töltők integrációját követően érhet véget a teszt időszak, így még idén árváltozás is várható. Az árváltozásokat illetően számíthatunk további díjcsomagokra, például havidíj mellett kedvezőbb töltési díjra vagy átalánydíjas töltési lehetőségre. A fizetős rendszer bevezetéséről sokan azt gondolják, hogy ezt követően jelentősen lecsökkent a töltők használata, ezt azonban cáfolja, hogy a szolgáltató egyes nagyobb kihasználtsággal működő helyeken megkezdi a DC töltőoszlopok duplázását. Az első ilyen helyszín Budaörsön a Decathlon parkolójában lévő töltősziget, ahol jelenleg egy Tritium gyártmányú, CHAdeMO és CCS csatlakozóval ellátott DC töltőoszlop és öt, egyenként két Type 2 aljzattal rendelkező AC töltő található. További technikai fejlesztésként idén megjelennek a 150 kW teljesítményű DC töltők is a hálózatban, melyek a tervek szerint a teljesítmény megosztására is alkalmasak lesznek, így ha egyszerre két kisebb teljesítményre képes autó csatlakozik, akkor ketten is tölthetnek majd.
Megkezdődött a roaming szerződések megkötése is, melynek első lépése az volt, hogy az Audi e-tron töltőkártyával és a Chargemap nevű külföldi szolgáltató által kibocsátott kártyákkal is elindíthatók a Mobiliti töltői. A roaming szerződések jelentős kényelmet biztosítanak a külföldre induló vagy országjáró villanyautósoknak azáltal, hogy nem feltétlenül szükséges minden ország összes szolgáltatójának alkalmazását letölteni, abban regisztrálni, vagy rádiófrekvenciás kártyát igényelni, helyette egyre több töltő indításához használhatjuk a megszokott eszközöket. Természetesen ennek a megoldásnak általában van némi felára, de ha csak néhány töltésre van szükségünk egy adott országban, akkor érdemesebb lehet ezt választani a regisztrációk halmozása helyett. Tamástól megtudtuk, hogy a Mobiliti egyaránt nyitott az országon belüli egyéb szolgáltatókkal és a külföldi cégekkel történő szerződéskötésre is, így egyre több töltőt indíthatunk majd a kulcstartó alakú fizikai kulcs segítségével.
A Mobiliti fejlesztőcsapatának egy nagyon lényeges dologban a kezdetektől nem változott a hozzáállása: nagyon fontosnak tartják a felhasználói igényeket és visszajelzéseket, így Tamás a Villanyórában is kérte az autósokat a visszajelzések küldésére, melyeket figyelembe vesznek majd az új funkciók tervezésekor. Akinek felkeltette érdeklődését a téma mindenképp hallgassa meg a podcastot is, mert ez a cikk nem tért ki minden apró, mégis fontos részletre, a beszélgetésből kiderül például, hogy lesz-e töltőfoglalási lehetőség vagy üzenetküldés az alkalmazáson belül, várható-e Carplay vagy Android Auto, esetleg okosóra-támogatás? Bekerülnek majd a Mobiliti töltői a Waze vagy Google Maps navigációs alkalmazásokba?