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
auto
2024. 03. 29. péntek

Ha igazak a pletykák, hamarosan leválthatják Herbert Diesst a VW csoport éléről. Ez mindenképpen rossz hír a villanyautózásnak, hiszen a cégcsoport az éves eladások alapján általában a Toyotával holtversenyben a legnagyobb autógyár a világon, Diess pedig, Elon Musk mellett, az elektromos autók egyik legnagyobb híve.

Herbert Diess és Elon Musk a német Bild magazinok tavalyi autós díjátadóján.

Ellenszélben

Diess nyilatkozataival már több ízben foglalkoztunk, mivel úgy tűnt, a hagyományos autógyártók vezetői közül egyedüliként ő értette meg mekkora forradalom zajlik éppen az elektromos és önvezető autók, a négy keréken guruló interneteszközök felfutásával. Az iparághoz és saját vezérkarához intézett figyelmeztetései és villanyautós stratégiája egyértelművé tette, hogy az ő esetében nem jól begyakorolt marketing lózungokról van szó, hanem remek helyzetfelismerésről. Ráadásul a dinamikusan növekedő, de még mindig kis darabszámú prémium árkategóriás Teslával szemben a VW évente mintegy 10 millió autót ad el. Ha egy ekkora gyártó beleáll az elektromos jövőbe és a teljes palettájával készül a változásra, az reményt ad arra, hogy még időben megkezdhetjük a környezetszennyező járművek tömeges lecserélését. És reményt adhat a gyártó alkalmazottainak illetve részvényeseinek, hogy győztesen kerülhetnek ki az egész autóipart átalakító földmozgásokból.

Herbert Diess a Volkswagen vezérigazgatója az ID.3 gyártásának megkezdésekor

Herbert Diess azonban nem csak a versenytársakkal és a cég gyárainak és szerkezetének roppant költséges és rizikós átalakításával küzd, hanem a VW csoporton belüli politikai harcok is állandóan kitermelik azokat a jóakarókat, akik szívesen lépnének a helyére. Erről is írtunk már többször  az oldalon a német média több belsős informátorára hivatkozva. Mindemellett a az elektromos és önvezető autók gyártása valószínűleg kevesebb kétkezi munkást és több szoftver fejlesztőt igényel, ami a szakszervezetek komoly ellenállásába ütközhet. Hogy tisztán fogalmazzunk, ha a VW évi 10 millió villanyautót gyártana, jóval kevesebb alkalmazottat kellene foglalkoztatnia, ami gyakorlatilag tömeges elbocsátásokat jelent. Ez pedig már a német szakszervezetek mellett a politikának is fontos tényező.

A 61 éves szakember anno 7 évig dolgozott a Boschnál, majd később 5 évig volt a BMW beszerzésért és beszállítói kapcsolatokért felelős igazgatója, illetve 2012-től két évig a fejlesztési részleg vezetője. Már a BMW-nél is a villanyautókban látta a jövőt, de távozása után utóda éppen az a Klaus Frölich lett, aki már többször kifejtette, hogy ő továbbra is a hibridekre és a belsőégésű motorokra helyezi a hangsúlyt. 2014 decemberében csábították át Diesst a VW márka élére, majd 2018 áprilisán lett az egész csoport feje.

https://twitter.com/alex_avoigt/status/1226902989996265472

Legfelül döntöttek így

Mindezek után kicsit meglepő, hogy, amennyiben a Cleantechnica és több német villanyautós oldal rendszeres szerzője Alex Voight információi helyesek, Diess elmozdítását nem a politika, a szakszervezetek, esetleg a cég elégedetlenen kisbefektetői kezdeményezik, hanem a Porsche család, a cég legnagyobb részvényese. Sőt, úgy néz ki az utód is erről az oldalról érkezik, mivel a hírek szerint Oliver Blume, a Porsche márka jelenlegi vezetője lehet a VW csoport új feje. Ez egyébként valószínűleg a második nagy pofon a cég villanyautós terveinek, mivel az információk szerint Blume egy régi vágású autóipari vezető, aki nagyon keveset ért a villanyhajtáshoz és az akkumulátorokhoz. Feltételezhető, hogy ez egyben a VW elektromos stratégiájának változását, az átalakulás lassítását is jelentheti.

Az újságíró azt állítja, több független forrásból kapott megerősítést a hírről és hamarosan új információkkal jelentkezik.

Oliver Blume. Forrás: Porsche

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.