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
auto
2024. 03. 29. péntek

A Tesla letiltja a balesetes autók DC töltését

A használt autó piacon szinte természetes, hogy az autók műszerfalán kijelzett megtett kilométert gyanakvással kezeli minden vásárló, mert az nem feltétlenül fedi a valóságot. Üdítő kivételt jelentenek a Teslák, hiszen a járművek folyamatos online kapcsolatban állnak a gyártó szervereivel, így nincs értelme az óratekerésnek, a gyártó visszaállítja a valós értéket.

Talán kevésbé gyakori, de egyértelműen létező jelenség a totálkáros autók helyreállítása, majd újszerűként értékesítése. Hatalmas üzlet ez, amely ellen az autógyártók és a hatóságok évtizedek óta nem tudnak sikeresen fellépni.

A Tesla úgy döntött, az utóbbi problémát is a saját kezébe veszi. Már korábban is igyekeztek nehezíteni a sérült autók újjáépítését, például megnehezítették a nem hivatalos szervizek számára az alkatrész beszerzést vagy a járművek szoftverfrissítését. Most azonban ennél jóval tovább mennek: az amerikai gyártó megerősítette, hogy a korábban totálkárosra jelentett autókon távolról letiltja az egyenáramú töltést, írja az Electrek. Fontos, hogy nem csupán a Tesla saját Supercharger hálózatán nem lesznek tölthetők az autók, de a harmadik fél által üzemeltetett DC villámtöltőkön sem. Ezzel a gyártó jelentősen korlátozza az autók használhatóságát, így értéktelenné teszi a roncsokat, nem lesz érdemes azokat helyreállítani. Természetesen kétélű dologról van szó, mert nagyon nehéz azt eldönteni, hogy meddig teszi ezt a gyártó az autósok biztonsága és a jóhiszemű használt autó vásárlók védelme érdekében, és mikor billen át a dolog, és lesz kénytelen számos tulajdonos egy valójában még biztonságosan javítható autót a roncstelepre küldeni, majd új autót vásárolni.

Az Electrek közzétette a körlevelet, amit a Tesla küldött a saját alkalmazottainak. A levél szerint a Tesla módosította a „Nem támogatott járművekre vonatkozó irányelv” című dokumentumot, amelybe bekerült a következő sor: „A sérült Tesla járművek töltése Supercharger vagy harmadik fél által üzemeltetett [DC] gyorstöltőn véglegesen letiltva.”

Annak ellenére került be ez a mondat az irányelvbe, hogy a Tesla vállal olyan ellenőrzést, amely során megvizsgálják, hogy egy balesetet szenvedett autó nagyfeszültségű rendszere biztonságos-e. A gyártó a következő megjegyzést fűzte hozzá: „A Tesla fenntartja a jogot, hogy bármely általa nem biztonságosnak ítélt járművet kitiltson a Supercharger hálózatról. Amennyiben egy járműről bebizonyosodik, hogy módosítással visszaállították a Superchargeren és/vagy harmadik fél által üzemeltetett gyorstöltőn a töltési lehetőséget, a Tesla jogi lépéseket tehet és kártérítést követelhet.”

A Tesla azzal is kiegészítette az új szabályozást, hogy ha egy járművet a „nem támogatott” kategóriába soroltak, azt a későbbiekben már nem lehet megváltoztatni.

Ez utóbbi megjegyzés egyrészt logikus a gyártó részéről, hiszen ha lenne lehetőség az autó visszaminősítésére, akkor személyi kockázat épülne a rendszerbe, nagy valószínűséggel lennének olyan szervizek, ahol a megfelelő összeg fejében olyan autók is újra használhatók lennének, amelyek valóban balesetveszélyesek. Ugyanakkor a szabályozás nagyon szigorúnak tűnik, kíváncsian várjuk hogyan alakul a későbbiekben a szabály gyakorlati végrehajtása. Amennyiben alig sérült, valóban javítható autók is megkapják a „nem támogatott” minősítést, akkor biztosan lesznek olyan tulajdonosok, akik ezt nem hagyják annyiban és pereskedni kezdenek a gyártóval.

Írjátok meg hozzászólásban, hogy mi a véleményetek! Szerintetek a jóhiszemű használt autó vásárlót és a közlekedés biztonságát védi a gyártó az új szabályozással, vagy ezúttal túlzásba esett és korlátozza a megvásárolt, kifizetett magántulajdonunk rendeltetésszerű használatát?

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.