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
auto
2024. 04. 19. péntek

Nem alszik a gyerek a villanyautóban? Így segít a Nissan!

elektromos autó

Az elektromos autók hangtalan működésével az emberiség rálelt az örökös elégedetlenség kimeríthetetlen forrására: eddig azért harcoltunk, hogy megszabaduljunk a járművek zajától, amikor pedig ez sikerült, kreatívabbnál kreatívabb ötleteket találunk ki, hogy a zaj hiányát pótolni tudjuk. A villanyautókba kötelezően beépítendő hanggenerátor után most az is kiderült, hogy a belsőégésű motor hiánya a gyermekek alvására sincs jó hatással – legalábbis a Nissan szerint, a japánok ezért a világon elsőként elektromos autó hangjaira épülő altatódalokat komponáltak:

Az autógyártó hét országban elvégzett és összesen több mint 7500 válaszadót számláló közvélemény-kutatása szerint a szülők 60%-a viszi el autókázni gyermekét csak azért, hogy gyorsabban álomba ringassa, és többeknek ez a módszer annyira beválik, hogy legalább heti egyszer az autóban altatják el a porontyot. Míg azonban a válaszadók 70%-a úgy gondolja, hogy az autó mozgása miatt térnek olyan hamar nyugovóra a gyerekek, addig a Nissan hang- és rezgésszakértője szerint a legfontosabb faktor az állandó motorzaj. Paul Speed-Andrews arra hívja fel a figyelmet, hogy a gyermekek a felnőttek által nem hallható frekvenciában is érzékelik a motor búgását, így ugyan a nagyok számára gyakran idegesítő lehet ez a hanghatás, a kicsik ezt egy nyugtató alapzajként élik meg.

A Nissan számításai azt mutatják, hogy a válaszadók évi 70 000 gramm szén-dioxidot is kibocsáthatnak (egy LEAF méretű hagyományos autóval kalkulálva), amíg az aludni nem akaró gyermekeikkel köröznek az utakon. Hogy ugyanazt az altató hatást egy villanyautó is reprodukálni tudja, a Nissan hangmérnökei öt háromperces dalt is létrehoztak, amiket a LEAF-tulajdonosok az Apple Music, Spotify, SoundCloud, YouTube és Deezer platformokon érhetnek el az autó rendszerén keresztül, illetve bárki letöltheti ezen a linken. A zene a belsőégésű motor zúgásának frekvenciáit hordozza, de minden egyes hangja egy LEAF-ben, vagy mellette rögzített hanghatásból lett megszerkesztve, így természetesen a gyalogosokat óvó akusztikus „melódia” gyakran visszaköszön benne.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.