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
auto
2024. 04. 20. szombat

Így használják a kórházak az új elektromos autóikat

elektromos autó

Ahogy arról tavaly ősszel beszámoltunk, a KEF 90 egészségügyi intézmény számára 249 db elektromos autó megvásárlásáról döntött. A felmatricázott Volkswagen e-Golfok hamarosan meg is jelentek az utakon, de az autók egy részének hadrendbe állítása az idei évre is áthúzódott. Tegnap a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Központi Kórház vezetői tartottak sajtótájékoztatót az intézményhez került 6 db e-Golfhoz kötődően.

A hat elektromos autóhoz négy gyorstöltőt is kiépítenek. Az autók mellett öröm látni a rengeteg napelemet is a kórház épületeinek tetején.

Révész János főigazgató tájékoztatása szerint, a kórház járműállományának átlagéletkora bőven 10 év felett jár, amit öt év alatt egy tavaly indított program keretében terveznek jelentősen fiatalítani. 2019-ben egy esetkocsi, egy betegszállító kisbusz és négy betegszállító jármű került a flottába, ezeket egészíti ki ez a hat elektromos autó. A kórháznak így összesen 56 járműve van, amelyekkel éves szinten 700 ezer km-nél is többet mennek. Rengeteg a telephelyen belüli és a telephelyek közötti rövid útszakasz, ami nagyon nem ideális a hagyományos meghajtású járművek számára.

Révész János, főigazgató és Breitenbach Sándor műszaki igazgató az új elektromos autók előtt.

Breitenbach Sándor, a kórház műszaki igazgatója rávilágított, hogy a havi 3400 betegszállítási feladat mellett rendkívül fontos a telephelyen belüli és a telephelyek közötti személy- és anyagszállítás, ami a hagyományos autóknál megnövekedett javítási és karbantartási igényt eredményezett. Ezek ugyanis rosszul viselik a gyakran nagyon rövid utakat. Az elektromos autók üzemeltetése a kórház számítása szerint nagyjából hatoda a korábbiaknak. Bár a karbantartási igény is jelentősen csökkent, annak fizetését az állam a kopó alkatrészek költségével együtt (pl. gumik) magára vállalta. A hagyományos járművek használata ilyen üzemben nagyon környezetszennyező, ezért is különösen fontos a környezetbarát elektromos autók érkezése.

Révész János szerint a beruházás telitalálat a kormányzat részéről. „Úgy kapunk gépjárműveket, hogy ebbe a kórháznak minimális önrészt kell beletennie, hogy maguknak a gépjárműveknek a szervizelése és karbantartása megoldott, lényegében minimális költségekkel. Ez fenntartói szempontból rendkívül jó. A kórháznak a legnagyobb problémát mindig a különböző gépek és műszerek beszerzése jelenti, abból a szempontból, hogy anyagilag órási terhet jelent a megvásárlás, a fenntartás.”  – mondta a főigazgató.

„Tehát maga a konstrukció nagyon jó. Ha céleszközként nézzük meg az elektromos autókat, akkor azt gondolom, hogy ebben a feladatkörben, amire a kórháznak van szüksége, tehát arra, hogy relatív kis térfogatú eszközöket gyakran tudjunk szállítani, viszonylag kis távolságon, és ezek az autók ebben ne használódjanak el, azt kell, hogy mondjam, hogy az elektromos autók ebben a feladatkörben rendkívül jól megtalálják a helyüket.”

Breitenbach Sándor kérdésünkre elmondta, hogy az autókkal egyértelműen pozitívak az első tapasztalataik. A kórház flottájában előfordulnak 18-20 éves benzin- és dízelüzemű járművek is, melyek közül a legrosszabb állapotban lévő személygépkocsikat le tudták selejtezni a projektnek köszönhetően. A központi beszerezés nélkül erre nem lett volna lehetőségük anyagi források hiányában. Az új villanyautókat éppen olyan üzemben használják, amely a rengeteg rövid út miatt gyilkolta a korábbi dízel üzemű járműveket, így a cserével jelentős karbantartási költséget takarítanak meg. Az autókat jól ki tudják használni, naponta 100-120 kilométert fut mindegyik jármű, ritka az olyan nap, amikor 100 kilométernél kevesebbel megússzák. Az autókat jelenleg konnektorról töltik, de a márciusban elkészülő 4 gyorstöltőnek köszönhetően a 8-10 órás töltési idő 2-3 órára rövidülhet.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.