PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Kobalt mentes cellákat vesz a Tesla a kínai CATL-től?

elektromos autó

Azt már per hete tudjuk, hogy az LG kínai gyára mellett a CATL is gyártani fog cellákat a Giga Sanghajban gyártott Model 3-ak és Model Y-ok számára. Mint ismeretes, a Tesla ugyan épít egy cella gyárat is az üzem területén, de ez még nem készült el, egyelőre csak az aksi pakkok összeszerelése folyik az LG által szállított cellákból. Ezek természetesen a Tesla saját receptje szerint készülnek és ugyanaz a kémiai összetételük mint a Nevadában gyártott társaiknak.

Épül a cella gyár a Giga Sanghaj területén. Forrás: Youtube / Jason Yang

Eddig azt hittük, hogy a nemrég bejelentetett CATL szerződés mindössze az LG megrendelés kiegészítése lesz, hogy legyen elég cella és ne kelljen ezeket Amerikából behajózni. Most azonban a Reuters információ szerint úgy tűnik ennél többről van szó. A hírügynökség helyi forrásokra hivatkozva azt állítja ugyanis, hogy az amerikai vállalat kobalt mentes cellákat fog vásárolni a kínai beszállítótól. A kobalt az egyik legvitatottabb összetevő az akkumulátorgyártásban, mivel egy részét afrikai gyerekmunkások termelik ki. Az igazsághoz persze az is hozzátartozik, hogy a Tesla eddig sem vásárolt Afrikából, hanem kanadai cégektől szerzi be a kobaltot, másrészt már egy ideje világelsők abban, hogy mennyire kevés kell aksijukba ebből a fémből. Becslések szerint évekkel járnak a versenytársak előtt.

Forrás: Portable Electric Vehicle

Elon Musk már korábban is arról beszélt, hogy céljuk a kobalt teljes kivezetése a kémiából, így a bejelentés nem akkora meglepetés. Viszont a Reuters cikkének van egy olyan részlete, amely elsőre legalábbis nem hangzik teljesen logikusnak és kérdéses, csak az újságírók (vagy informátoruk) rakott össze két egymástól független információt tévesen. A cikk ugyanis azt állítja, hogy nem a Tesla által jelenleg használt NCA (autók), vagy NCM (energiatárolók) kémiát használják majd ezek a cellák, hanem a CATL saját fejlesztésű LFP mixét. Az NCA azaz (Lítium)-nikkel-kobalt-alumínium akkumulátor cella még tartalmaz egy kevés kobaltot, konkrétan a Tesla verziójában 8-1-1 az arány a három összetevő között. Eddig azt gondoltuk, hogy a cég ezt fejleszti majd tovább és helyettesíti a kobaltot mással. Az LFP, azaz Lítium-vas-foszfát viszont egy teljesen más kémia. Az ehhez használt LiFePO4 összetétel energiasűrűsége és működési feszültsége is alacsonyabb a jelenlegi Tesla aksikénál, így a megoldás nem éppen csereszabatos. Egyelőre a hírnek ezt a részét elég sok kérdőjel veszi körül.

Az ETC kínai akkumulátor gyártó LFMP fejlesztéssel kapcsolatos várakozásai is jól mutatják, ez a technológia mennyire nem versenyképes a jelenlegi NCA és NMC cellákkal.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.