PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 19. péntek

Az autóiparban nem számít ritka eseménynek, hogy az autógyártók vásárolnak egy példányt egy konkurens gyártmányából és az utolsó csavarig szétszerelve alaposan kielemzik. Ezzel a módszerrel a versenytársak előnyeit kívánják feltérképezni, tanulni szeretnének a másik megoldásaiból. Akkora igény van az ilyen elemzésekre, hogy léteznek erre szakosodott vállalkozások is, ilyen például a Sandy Munro által vezetett Munro and Associates, aki korábban egy Model 3 szétszerelését követően azt nyilatkozta, hogy elektronikailag, az akkumulátort és a hajtásláncot tekintve lenyűgözőek a Tesla megoldásai, a klasszikus autógyártási képességek tekintetében azonban még van hová fejlődniük.

Például a Munro & Associates elemzése szerint a Model 3 váza túlságosan komplikáltra sikerült. Túl sok különböző anyagból készült alkatrészből épül fel az autó vázrendszere, melynek célja valószínűleg a súlycsökkentés volt, azonban annyira bonyolult lett a megoldás, hogy nem sikerült elérni a kívánt célt, de közben a gyártást jelentősen lassítja a rengeteg alkatrész összeszerelése. Elon Musk nyilatkozataiból egyértelmű, hogy meghallották a szakértő véleményét, így a Model Y vázrendszere vélhetően 4 darabból készül majd, de a Tesla célja az egyetlen alkatészként sajtolás.

Az orrunk előtt rejtegetik a Model Y legdurvább húzását

Két évvel ezelőtt a Süddeutsche Zeitung szintén beszámolt egy Tesla Model 3 elemzésről, melyért egy meg nem nevezett német autógyár fizetett 185 000 eurót. A német mérnökcsapat az autó minden egyes alkatrészét elemezte és tesztelte, és különösen nagy hatást gyakorolt rájuk a teljesítmény-elektronika. „Kompakt, bővíthető, teljesen integrált, moduláris, könnyen hozzáférhető, jól védett, megfizethető áron gyártható és számos részletében elképesztően okos.” – hangzott a szakértők összefoglalása. A megállapításokat a többi autógyártó szakemberei sem vitatták. A mérnöki megoldások mellett a designerek munkáját is lenyűgözőnek találták a német elemzők. Pozitívumként kiemelték a Tesla minimalista kialakítását, azonban hozzátették, hogy a minimalizmus a teljes járműre kiterjed. A szétszerelt autóban egyetlen motor található, egyetlen előre- és hátramenet fokozattal.

A közelmúltban egy hasonló elemzést rendelt meg a Nikkei Business Publications is a Model 3-ról, melynek eredménye sokkoló „A Tesla 6 évvel jár a Toyota és a Volkswagen előtt” címmel járta körbe az (elektromos) autózással foglalkozó sajtót. A japán kiadónak készített elemzést végző mérnököket szintén a Model 3 elektronikája nyűgözte le.

„A leginkább kiemelkedő a Tesla integrált központi vezérlőegysége, valamint a teljes önvezetést vezérlő számítógép. Az AP3 hardverként is emlegetett aprócska alkatrész a vállalat legfontosabb fegyvere az éledező elektromos autó piacon. A ma ismert autóipari beszállítói lánc végét jelentheti.” – írták a jelentésükben.

A szétszerelésben japán autógyártók szakemberei is részt vettek. Az egyik mérnök mindössze ennyit mondott: „Mi ezt nem tudjuk megcsinálni.”

A szóban forgó teljes önvezetés számítógépet csak 2019 áprilisától használja a Tesla, ezért a korábbi (nyilvánosságra jutott) szétszerelések során még nem találkoztak azzal az alkatrésszel, melynek piacra dobásakor a Tesla sem szerénykedett, egyszerűen a világ legjobb chipjeként aposztrofálták azt. A Tesla állítása szerint az áramkör másodpercenként 144 billió műveletre és 2300 képkocka feldolgozására képes, miközben a fogyasztása is kisebb lett az előző változathoz viszonyítva.

A Model 3 mellett a Model X és Model S típusokba is beépített hardver két fő részből áll: az egyik egy egyedi AI (artificial intelligence – mesterséges intelligencia) chipet tartalmaz az önvezetéshez, a másik pedig egy médiavezérlő egység az infotainment rendszerhez. A két panel közé vízhűtéses hűtőbordát szerelnek.

A Tesla csúcstechnológiás áramköre, a Tesla Model 3 Autopilot hardware 3

Az elemzés szerint a versenytársak 2025 előtt nem lesznek képesek elérni ezt a számítási teljesítményt. „Ez a fajta elektronikus platform, amelynek központi egysége egy nagy teljesítményű számítógép, kulcsfontosságú ahhoz a nagy mennyiségű adatkezeléshez, amely szükséges a jövő okosabb, fejlettebb önvezető autóihoz. Iparágon belüli szakértők szerint ez a technológia legkorábban 2025 körül lesz elérhető.”

Azt gondolhatnánk, hogy mivel a nagy autógyártók rengeteg anyagi erőforrással rendelkeznek, így bármikor úgy dönthetnek, hogy kifejlesztik a saját fejlett számítógépes platformjukat. A Nikkei elemzése szerint azonban ez nem fog megtörténni, mivel az autógyártók nem merik felrúgni azt a beszállítói hálózatot, ami a mostani rendszer felépítését és működését évtizedek óta segíti. Ezért a hagyományos gyártók kötelességüknek érzik fenntartani az egy autóba épített tucatnyi ECU (elctronic contrul unit – elektronikus vezérlőegység) bonyolult hálózatát, miközben a Tesla mérnökeinek kezét nem kötik az évtizedek óta felépített beszállítói láncok, így képesek egy új megközelítést alkalmazva egyetlen ECU-ra bízni a feladatokat.

Az alábbi videókban Sandy Munro beszél a Tesla Model 3 szétszerelése során szerzett benyomásairól.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.