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
auto
2024. 03. 28. csütörtök

Építsünk villanyautót!

2020. 02. 19 - Norcy - 0

Biztosan sokunk kacérkodott már azzal a gondolattal, hogy milyen lenne építeni egy saját villanyautót, hiszen bármit is veszünk, mindig találunk benne egy olyan dolgot, amit szerintünk „lehetett volna jobban is” csinálni. Sokunk ezt egyszerűen meg is oldja azzal, hogy kicsit egyedibbé alakítja a saját életterét, melyhez – valljuk be őszintén – a kocsi is beletartozik. Hol egy díszcsík, egy nagyobb könyöklő, ablakfólia, de akár egy komolyabb gumi vagy felnicsere is már egy ilyen jellegű folyamat kezdetét jelenti. Ezúton haladva megannyi dologgal lesz (számunkra) jobbá egy autó, miközben gyakran a jármű kezdeti értékét is meghaladó mennyiségű pénzösszeg eltüntetése mellett valós értéknövekedést alig realizálhatunk. Ám ilyenek vagyunk – csinálni kell és kész – kár ezen idegeskedni.
Ezen tuningevolúció non plus ultrája az amikor valaki eldönti, hogy saját kocsit csinál / készíttet magának. Itt én már nem tennék nagy különbséget aközött, hogy ha valaki néhány mázsa „kockavasból” (értsd: zártszelvény) áll neki összeheftelni (értsd: bevont elektródás ívhegesztés), vagy pedig a kedvenc ’66 Oldsmobile Toronado-ját alakítja át, mert mindkettőhöz meglehetősen elvetemültnek kell lenni és nem árt, ha a projektet egy komolyabb gyűjtögetés vagy nagyobb öröklés előzi meg.

Természetesen a „semmiből” építkezni nehezebb, cserébe viszont ott tényleg mindennek időben ki tudsz alakítani egy megfelelő helyet és nem kell alkalmazkodni semmilyen meglévő szerkezethez. Ha most mindenki lehunyja a szemét – mondjuk úgy nem sokat fog elolvasni a cikk további részéből ?– vagy inkább csak felidézi magában, hogy mi az „álma”, akkor biztosan lesz egy autó, ami valamikor beette magát a szürkeállományába, amit ha csak meglát, már attól kardió tartományba ugrik fel a pulzusa, ami AZ AUTÓ számára. Nagy eséllyel megéri rákeresni arra, hogy esetleg meg lehetne-e szerezni egy valamire való példányt (értsd: amit még nem csak a jószándék tart egyben), mert ez esetben azért sok időt és talán még pénzt is tudunk spórolni.

Ez az autó komoly érték, hiszen van rendszáma. Viszont technológiailag fasorban sincs a mai modern villanyautókhoz képest.

Szóval tételezzük fel, hogy megvan a pályagép (értsd: jármű) és – a jövőre gondolva úgy döntünk, hogy – legyen villanyautó belőle. (Itt érdemes megjegyezni, hogy praktikusabb egy 100%-ban villamos hajtású jármű kialakítása, mint egy hibrid, hiszen a hibrid esetén a meglévő csomag- / utastérből kell elvennünk az akkuk / vezérlés / hajtás számára és az eredmény végül egy – az eredeti állapothoz képest – jóval bonyolultabb rendszer lesz, mintha kidobjuk belőle az összes hagyományos motorelemet és az így felszabadult helyet is fel tudjuk használni kedvünk szerint.)

Igen, tudom azt, hogy lehetnek problémák a klíma, fűtés és fékrendszer működtetésével, de tegyük fel azt is, hogy megtaláltuk erre a tökéletes szakit, aki ezekre tud megoldást, vagy meglévő / bontott elemeket…de akkor hol a probléma, mi több kellhetne még egy ilyen szerencsés csillagzat alatt indult projekthez??? – Sok minden.

A tulajdonos villamosmérnök, ennek a területnek a specialistája, de zöld rendszámot ő sem tud szerezni rá.

Amennyiben gépsárkányunkkal (értsd: jármű) nem csak a telkünkön belül szeretnénk közlekedni, és nem lelkesedünk a komolyabb szabálysértésekért, akkor közúton használhatóvá kellene tenni a művünket. Ezzel praktikus már az első „kapavágás” előtt foglalkoznunk, mert nem kevés folyamaton kell végigmennünk az új forgalmi megszerzéséhez. (Az alábbi információkat kérésemre, 2020.02.07-i keltezéssel a Budapest Főváros Kormányhivatala III. Kerületi Hivatala Közlekedés Felügyeleti Főosztálya adta ki számomra általános útmutatásul.)

  1. Abban az esetben, ha egy járművet hagyományosból részben, vagy teljesen elektromos meghajtásúra alakítják át, akkor a jármű megváltoztatása előzetes engedélyhez kötött átalakításnak minősül, ezért a járműre a tulajdonos lakhelye szerinti kormányhivatal műszaki osztályán előzetes engedélyezési eljárást kell kérelmeznie a jármű tulajdonosának, vagy meghatalmazottjának. (Budapest esetén ez egységesen a Budapest Főváros Kormányhivatala III. Kerületi Hivatala Közlekedés Felügyeleti Főosztály Műszaki Osztály – 1033 Bp., Mozaik u. 5.) Előzetes időpont foglalás jellemzően nem szükséges, viszont vinni kell a jármű aktuális forgalmiját, és a beépíteni kívánt fődarabok származási igazolását (számla, adás-vételi, műszaki paraméterek leírása, …stb.) is.
  2. Amennyiben a jármű átalakításakor a gyári típusoktól eltérő változat keletkezik, akkor a kérelmünk elbírálásához szükséges – a jármű átalakításáról szóló – műszaki dokumentáció (papír alapon és pdf formátumban is), melyre nagy eséllyel szükség is lesz a fent említett példánkban. Ezen dokumentációt csak egy Magyar Mérnöki Kamara által vezetett szakértői névjegyzékbe a járműtervezés szakterületen bejegyzett szakértő / gépész- / közlekedési- / üzemmérnök készítheti el és tartalmaznia kell az elbíráláshoz szükséges leírásokat, rajzokat és méretezési számításokat, így nem árt, ha ilyen jellegű kapcsolatokkal is felvértezzük hamar magunkat. (Ebben a Magyar Mérnöki Kamara egyébként segítségünkre lehet – megtudhatjuk tőlük, hogy kik rendelkeznek ilyen képesítéssel.)
  3. Gyári típusváltozat hiányában számolnunk kell azzal is, hogy a fent említett Műszaki Osztály elő fogja írni az átalakított járműre is kötelező műszaki követelmények (fékhatás, emisszió- és zajvizsgálat, érintésvédelem, …stb.) teljesülését igazoló szakértői intézmények által kiadott dokumentumokat is. (Ezen vizsgálatokat az ER. XV. fejezet 41. cikknek megfelelő, 43. cikk (5) bekezdésében megjelölt intézmények jogosultak elvégezni.)
  4. Az eljárás nem ír elő egy bizonyos szakműhelyt, ahol az átalakításnak meg kell történnie, viszont az elvégzett átalakításról a szakműhelynek ki kell adnia egy az átalakítás szakszerűségét igazoló okiratot / számlát / szerelési nyilatkozatot, így ezt csak az 1/1990. (IX.29.) KHVM rendeletben foglalt követelményeket teljesítő szakműhely végezheti el.
  5. Az átalakításhoz kizárólag új / felújított / javított / bontás során kinyert, de javítás nélkül beépíthetőnek minősített alkatrészeket használhatunk fel, tehát ha az volt a tervünk, hogy mi magunk gyártjuk mondjuk a motort is, akkor azt hamar felejtsük el ez esetben.
  6. Az engedélyező hatóság a jármű átalakítását követő első műszaki vizsgálatát a kormányhivatal által kijelölt műszaki vizsgálóállomáson végzi.
  7. A kormányhivatalban az alábbi díjakat kell az eljárás során megfizetni:
    • Átalakítási engedély díja: 11.800,-Ft
    • Műszaki vizsgáztatás díja személygépkocsi esetén: 16.290,-Ft
    • Az engedélyezett átalakítást követő első időszakos vizsgálat díja: 4.600,-Ft

Természetesen az összes korábban beszerzett dokumentum, terv, igazolás, alkatrészek és szerelési díjak messze nagyobb befektetést fognak igényelni, mint ezen utolsó pontban említett néhány díj, így komoly megfontolást igényel az, hogy mely álom ér meg ekkora ráfordítást.

Igen, az a Zsiguli is elektromos, de valószínűleg nem véletlen, hogy nincs rendszáma.

Ám nem lehetetlen dolog, és én azt tapasztaltam, hogy mindenki meglepően segítőkész volt, amikor kérdeztem. Tényleg mindenki igyekezett a munkáját megfelelően ellátva támogatni, így senkin nem érződött az, hogy gátja akarna lenni egy ilyen projektnek! Ezért aki ilyenbe vág mindenképpen az említett helyi Műszaki Osztály felkeresésével kezdje és vértezze fel magát minél több konkrétummal, hogy a lehető legpontosabb tájékoztatást tudják számára nyújtani.

A kivétel: ez a Puli nem átépítés, hanem eredeti gyári modell. Zöld rendszámra azonban még ez sem jogosult.

Személyesen nekem is nagy álmom lenne egy ilyen átalakítás, viszont mikor végiggondolom, hogy mennyi gond jöhet ki menet közben, amihez – mivel egyedi gyártmány – nem biztos, hogy könnyen találunk segítséget és a végeredmény bármennyire is jó lenne, úgy egészében nem fog rendelkezni semmilyen garanciával, nem fog érteni hozzá senki más, …stb. akkor rájövök, hogy – klasszikusokat idézve: „túl öreg vagyok én már ehhez”. ? Ám mindenki másnak teljes szívemből sok szerencsét kívánok, aki belevág és szívesen jelentkezek próbakörre! Sőt, ha időben szól, akkor szívesen végigkövetjük vele a folyamatot itt a Villanyautósok.hu-n is.

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

Norcy