PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 19. péntek

Tegnap egy párizsi sajtótájékoztatóval elstartolt a PURE ETCR, a világ legelső olyan tisztán elektromos túraautó-bajnoksága, melyben már több autómárka járművei mérhetik össze tudásukat. Az ETCR a Marcello Lotti által vezetett WSC Group és az Eurosport Events közös szervezésében zajlik majd, és valódi autóversenyzést ígér, mely során nem az energiatakarékosság kapja a főszerepet, sokkal inkább a villanymotorokból kifacsarható brutális teljesítmény és gyorsaság.

Ehhez egy teljesen új versenyformátumot is létrehoztak a szervezők, mely most még kicsit bonyolultnak tűnik, de a bajnokság előtt megtartott bemutató események után valószínűleg mindenki érteni fogja, hogyan is kellene kinéznie a gyakorlatban. A versenyeken hat csapat, csapatonként pedig 3-3 autó indul majd, akiknek több fordulóban, rövid körfutamokon kell összemérniük a felkészültségüket, hogy az akkumulátor töltöttségével nem törődve a lehető legtöbbet hozhassák ki autóikból. A versenynap kezdetén a versenyzőket hat csoportba sorsolják oly módon, hogy egy csoportban ne legyen két pilóta ugyanazon márkától. A Battle 1 elnevezésű első fordulóban egy 8-10 kilométeres pályán csoportonként külön futamban küzdenek meg egymással a versenyzők, akik egy a lóversenyekről ismert, egy vonalban felállított kapu mögül ugranak ki.

A Battle 2 elnevezésű második fordulóban aszerint lesznek csoportosítva a versenyzők, hogy hányadik helyezést értek el, azaz győztes győztes ellen, második második ellen indul csatába, és így tovább. Ebben a körben ismételten 8-10 kilométert vezetnek le a pilóták. Innen aztán az első helyezettek az A döntőbe, a többiek pedig a B vagy C döntőbe kerülnek a negyedik fordulóban, ám előtte a Battle 3 során egy egykörös időmérőben eldől, ki melyik rajtpozíciót foglalja el az utolsó turnusban, ahol már 12-15 kilométer vár a villanyautókra. A hétvége királya vagy királynője az A döntő nyertese lesz. Minden futamban egy egyszeri „push-to-pass” segítséget kapnak a versenyzők az előzéshez, plusz teljesítményt szabadítva fel az autóban, míg a védekező a „fightback” móddal válaszolhat, mely szintén egy egyszeri, de kisebb löketű erőfelszabadulást eredményez.

Ez idáig három autómárkáról tudunk, mely indul az ETCR-ben: legelőször a Cupra mutatta be e-Racer túraautóját a versenyszéria 2018-as genfi meghirdetésekor, majd a Hyundai, végül az Alfa Romeo is lerántotta a leplet a saját pályagépéről. Ez utóbbi valójában kakukktojás, ugyanis a Giulia szedánra épülő versenyautót a Romeo Ferraris önállóan építi, miközben az FCA-hoz tartozó olasz gyártó nem jelentette be csatlakozási szándékát. A hajtáslánc valamennyi autó esetében standard lesz, 62 kWh kapacitású 800V-os akkumulátorokat használnak majd a csapatok, amiket a Williams Advanced Engineering biztosít számukra, a teljesítmény pedig 300 kW folyamatos mellett 500 kW lesz a csúcson, hátsókerék-hajtással.

Habár a versenyautók küzdelme kipufogógázok nélkül történik, nemes célt nem érdemes keresni az ETCR mögött – arra ott van az Extreme E –, itt ugyanis nem a bolygó megmentése a cél, de még csak nem is az elektromos technológia népszerűsítése, hanem a legerősebb masinák pályára küldése, miközben a gyártók lehetőséget kapnak legújabb termékeik reklámozására.

A széria hat különálló bemutató eseménnyel kezdődik idén nyáron, mielőtt 2021-ben elstartol a teljes bajnokság. Először a július 9-12. között megrendezett Goodwood Sebességfesztiválon versenyeznek egymással a túraautók, gyártónként egy, időmérő formátumban. Az ütemterv a következő:

  • Július 9-12. – Goodwood Festival of Speed (time trial)
  • Július 25-26. – Salzburgring (FIA WTCR support, full event)
  • Aug. 1-2. – Koppenhága (Copenhagen Historic Grand Prix, full event)
  • Okt. 17-18. – Inje Speedium (FIA WTCR támogatás, full event)
  • Bejelentés később – Guangdong (Bejelentés később, full event)
  • Jan. 30-31. – Daytona (Rolex 24, time trial)

A jövő évben induló bajnokság összesen nyolc eseményből fog állni, a 2022-es szezon pedig tízből. Ekkor már gyártónként három villanyautó szórakoztathatja a nézőket.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.