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
auto
2024. 03. 29. péntek

Tűz! Tűz! Jaj, de messze a kanális…

Biztosan sokunknak ismerős az „Ég a város” című gyerekdal, mely a maga játékos módján tanítja a gyerekeket arra, hogy a tűz ugyan meleget ad, és érdekes dolog, de nagyon nem játék. Meg is tanuljuk ezt még a korai években, vigyázunk vele, de azért párszor meg is égetjük magunkat emlékeztetőül. Ennek ellenére mire felnövünk ismét hajlamosak leszünk elbagatellizálni a dolgot.

Mindannyian utaztunk már hagyományos autóban annak ellenére, hogy – a nagy kasszasikerekből tudjuk – a legkisebb koccanás is olyan hatással van még a dízel autókra is, mintha nitroglicerinnel lennének feltöltve. Aztán az első karambolunk után hálát adunk mindenkinek, hogy nem égtünk bent.  A valóság persze teljesen más mint a legtöbb filmben. Két teletankolt benzines jármű ütközésekor is minimális a gyulladások aránya, így nem szokásunk végrendelkezni minden alkalommal mikor ráadjuk a gyújtást. Tudjuk, hogy veszélyes, de megszoktuk, elfogadtuk, és ha az nyugodtabbá tesz, akkor még tűzoltó készülékkel is felszerelhetjük a kocsinkat.

Igen, a drága autók is kigyulladhatnak. (Forrás: qmotor.com)

Erre halljuk, hogy akkor most jönnek ezek az új „ampertankok” és majd felgyújtanak maguk körül mindent, ugye!? Hát nem! A közelmúltban az emobilitysimplified két cikkben is szépen összegyűjtötte mindazon dolgokat, melyek miatt „nem eszik olyan forrón a kását”.

A villamos hajtású autókra jellemző, hogy alacsony a súlypontjuk az akkumulátor miatt, így borulásra kevésbé hajlamosak, mint a hagyományos társaik. A villamos hajtás kisebb helyigénye miatt pedig sokkal nagyobb energiát elnyelő gyűrődő zónák alakíthatóak ki bennük, melyek szintén növelik az utasok és az akku fizikai védelmét is. Tehát a passzív utasvédelemben jelentős előnyük van a hagyományos autókhoz képest.

Tesla Model X - Side crash test 2019. Source: Euro NCAP

Szinte meg sem érzik az oldalütközést az akku merevsége miatt. (Forrás: thedriven.io)

A kritikusok ennek ellenére gyakran kiemelik a Li-Ion akkuk azon tulajdonságát, hogy rövidzárlat vagy elektrolit túlmelegedés esetén akár ki is gyulladhatnak. Akik szerettek / szeretnek barkácsolni, azok pontosan tudják mi történik, mikor egy villáskulcs ráesik egy 12 V-os akku saruira, és rövidre zárja azokat (persze, nekem is csak mesélték… persze. 🙂 ) Így könnyű elképzelni, hogy egy ennél jóval nagyobb akkuval mi történne, ha „letestelne” és a benne tárolt energiát egy pillanat alatt akarná leadni? Miért nem gondoltak erre a tervezők??? … Gondoltak!

Mindenki hallott már a repülőgépek „fekete dobozairól”, melyek szinte mindent kibírnak, majdnem mindennek ellenállnak. A villamos járművek „fekete dobozai” az akkuk. Nem azért védik őket ennyire, mert fontos adatokat rejtenek (mint a repülőgépek adatrögzítői), hanem esetünkben azért, hogy még véletlenül se történjen olyan, hogy egy baleset során az ütközést követően egy kéretlen tábortűzben találjuk magunkat. Az akkuk minden esetben hűtve vannak: egyszerűbb kialakítás esetén léghűtéshez méretezett hűtőbordákkal, drágább modellek esetében vezérelt folyadék hűtéssel/fűtéssel, mely mindig igyekszik ideális tartományban tartani a cellák hőmérsékletét. Ezen kívül rendkívül erős szerkezettel és anyagokkal (akár titánnal is) veszik körül az akkupakkot, mely a külső behatások ellen is olyan hatékony védelmet nyújt, hogy a villanyautók utasfülkéjének kiemelkedően jó törésteszt eredményei is sokat köszönhetnek az alatta megtalálható akkuvédelemnek.

Mindemellett az akkumulátor felügyeleti rendszerek (BMS) bármilyen rendellenességet is észlelnek a cellák működésében, azonnal le tudják kapcsolni az egész egységet a magasfeszültségű rendszerről. És ha minden összejön, – mert Murphy figyel, – akkor még mindig ott van utolsó védvonalnak az akku hatalmas tömege, mely a villanyautóknál igen jelentős. Ezen több mázsás tömb tehetetlensége is lassítja annak felmelegedését, ezért van az, hogy még ilyen esetben is nagyságrendekkel később okoznak tüzet, mint a hagyományos benzines társaik.

A ritka esetek mindig nagy érdeklődést váltanak ki. (Forrás: electrek.co)

Mit tehetünk a villanyautó leégése ellen vagy tűz esetén?

Átnézés, karbantartás

A hagyományos autóknál megszokott módon időszakonként (20-40 ezer km) vigyük el egy az adott típusra felkészült szervizbe, ahol megfelelően képzett szakemberek ellenőrizni tudják pl. a különféle hűtőrendszerek megfelelő töltöttségét / működését. Ez villanyautók esetén tényleg nem kerül sokba, így ne úgy akarjunk spórolni ezzel, hogy „majd a Pistabá átnézi”!

Figyeljünk a töltéskor

Mivel a tüzek nem csak akkuból eredhetnek, hanem akár a töltés során kialakuló túlmelegedésekből, így mindig körültekintően válasszuk meg a töltés helyét. Kerüljük a sérült közterületi töltőket (pl: melynek töltőfejei valahogy kieshettek kevésbé képzett villanyautós társaink kezéből, így már töröttek / hiányosak) és otthon se a nagyfater által ’67-ben felszerelt, földelésmentes fali aljzatról akarjunk 3 kW-tal tölteni! A gyártók persze az ilyen hibákból eredő tüzek ellen is próbálnak megvédeni bennünket, és ezért építenek be a villásdugókba egy apró hőmérséklet szenzort, mely lekapcsolja a töltőt ha túlmelegedést érzékel, illetve földeletlen aljzat esetén el sem indítja a töltést, de inkább ne erre alapozzunk. Macera ugyan egy új, minőségi aljzat felszerelése illetve új kábel behúzása a kismegszakítóktól a töltőpontig, de bármi sokkal olcsóbb, mint egy komplett házat újrahúzni! Ahol pedig jellemzően (otthon) töltünk, ott lehetőség szerint alakítsunk ki egy fix töltőpontot, melyet nem kell rakosgatni és ki-be dugdosni a konnektorba, ezzel is csökkentve a meghibásodások lehetőségeit.

Mentési útmutató
Ha lehet nyomtassuk ki az adott autótípusra kiadott tűzvédelmi utasításokat, és tartsuk azt az autóban könnyen elérhető helyen. Ez jelentősen segítheti baj esetén a tűzoltók munkáját. Néhány gyakori típus utasításai:

Vegyük komolyan

A legtöbb villanyautóban a kocsi már az első kontrollálatlan melegedés észlelésekor jelzi a sofőr számára, hogy azonnal hagyjuk el a járművet és nem eshet meg az, mint hagyományos autóknál, hogy csak lassításkor vesszük észre, hogy már egy ideje ég valami! Tehát a jelzést követően még van időnk, nem fognak azonnal felcsapni a lángok körülöttünk. Ennek ellenére mégse kezdjük el ilyenkor tapogatni a padlót, hogy „ez még nem meleg, nincs baj”! Ne vegyük félvállról ezt a jelzést, azonnal húzódjunk félre, és jelezzük mindenkinek, hogy hagyja el a járművet! Ha gyerekekkel utazunk, akkor a legnagyobbal kezdjük, ha őt kikötöttük, akkor ő majd kimászik magától, vagy tud segíteni a többi kikötésében, mi addig tudunk a kisebbekkel foglalkozni. Amint néhány autó távolságban vagyunk a kocsinktól, akkor hívjuk a tűzoltókat és mindenképpen jelezzük nekik, hogy elektromos autó tűzre készüljenek! Amennyiben ezt tudják, akkor pl. hőkamerákkal is tudnak készülni, mellyel beazonosíthatják a hőt leginkább termelő cellákat és hamarabb meg tudják fékezni a tüzet. Ha egy mód van rá, akkor ne játszunk hőst, és ne álljunk neki egyedül oltani (már csak azért sem, mert egy villanyautó eloltásához akár 30000 liter oltóanyag is kellhet)!

A világ amiben élünk jellemzően éghető anyagokból épül fel, így a tűz mindig egy létező veszélyforrás lesz villanyautótól függetlenül is. Ennek ellenére már nagyon sok villanyautó van az utakon ahhoz, hogy tisztán látható legyen az, hogy lényegesen ritkábbak az ilyen járművek okozta tüzek – viszont jóval nagyobb médiafigyelmet kapnak – mint a hagyományos járművek esetén. Mindenkinek hasznos tudnia arról, hogy mit tehet ellene, illetve mit kell tennie ha mégis bekövetkezne, de SENKINEK nem kell rettegnie attól, hogy ilyet valaha is megtapasztal.

Félelem helyett inkább legyünk tájékozottak, és ne hanyagoljuk el a rendszeres karbantartást!

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

Norcy