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
auto
2024. 04. 24. szerda

Habár a hivatalos premierre csak az idei Genfi Autószalon sajtónapján, március 3-án kerül sor, már most felkerült minden fontos tudnivaló a Renault honlapjára a Twingo tisztán elektromos változatáról. Hagyományos meghajtással ez a városi kisautó 1992 óta készül, és három generáción keresztül 25 országban több mint 4 millió példány fogyott belőle. Ha a kompakt szegmens többi villanyautója iránti keresletre gondolunk, óriási kihagyott ziccernek tűnik, hogy a Twingo Z.E. csak most jelenik meg a piacon, pedig a világ egyik legnépszerűbb elektromos modelljének gyártójaként a Renaultnak is tudnia kell, mennyire fontos időben belépni az elektromobilitás területére, és mennyire illékony az itt megszerzett előny. Az pedig teljesen egyértelmű, hogy egy városi használatra tervezett járműnél nemcsak jobban megéri egy kis fogyasztású elektromos autót választani, de az emberi egészség védelme érdekében nem is szabadna tiszta üzemre képtelen változatban legyártani.

A zéró emissziós Twingo számos tulajdonságot örökölt a tradicionális meghajtású verziótól, többek között megtartotta a hátsó motoros elrendezést, és a dizájnban sem láthatunk jelentősebb változtatást. Mindössze olyan stíluselemek tesznek különbséget a két típus között, amiket más gyártók is előszeretettel használnak az elektromosság jelölésére, mint amilyen a kék színű díszcsík. Nem előírás, de sok gyártó szereti befedni a belsőégésű motor hűtésére szolgáló rácsot, ez a Reanult tervezőit nem foglalkoztatta, s a töltőcsatlakozót sem kell nagyon keresgélni, pont ugyanoda került, ahol a hagyományos verziót tankolni lehet. Ezek után meglepő lehet, hogy a Twingo Z.E. nem ugyanazt a padlólemezt használja, mint kipufogós tesója, hanem egy a Renault-Nissan-Daimler összefogás által 2010-ben fejlesztett Edison elnevezésű dedikált elektromos platformot, ami a Smart EQ ForFour alapját is adja.

Az utasteret mutató fotókon elsőre szemet szúr a sebváltókar, ami természetesen ebben az esetben nem a sebességfokozatok, hanem a különböző irányok közötti váltogatásra szolgál, mégis nagyon szokatlan ez a forma egy villanyautóban. Gyanítható, hogy nem ok nélkül tervezte ilyennek a Renault – a gyártó marketingigazgatója szerint a Twingo-vásárlók átlagéletkora 55 év, így az egyik legfontosabb célcsoport a városokban élő nyugdíjasok. Számukra pedig valóban idegen lehet egy villanyautó vezetése a megszokott váltókar nélkül. Az első ülések alatt 165 kilónyi lítium-ion akkumulátor kapott helyet, a csomagtér pedig 240 liter, ami azonban semmivel sem kevesebb mint a hagyományos Twingoé. A 7 colos érintőképernyőn keresztül Apple CarPlay és Android Auto is elérhető.

A Twingo Z.E.-t egy 60 kW-os villanymotor mozgatja 160 Nm azonnali nyomatékkal, ami megegyezik a Smart EQ ForFour adataival, a végsebessége viszont egy hajszállal több, 135 km/h, tehát az autópályára is kivihető. Az akkumulátorban viszont veri a Renault a Daimlert, ugyanis a Twingo egy nettó 21,3 kWh-s akkut kapott, ami WLTP-ben mérve 180 kilométeres hatótávot biztosít, de a városban maradva a gyártó adatai szerint akár a 250 km-re is elég lehet. A franciák azt írják, hogy az Eco mód bekapcsolásával vegyes ciklusban is elérhetünk 215 kilométert, ha az autópályán lemondunk a száguldozásról.

Egyenáramon nem tud tölteni az autó, ám cserébe AC hálózaton egy-, illetve három fázison is tölthető, s egészen 22 kW-os teljesítményig képes befogadni az elektromosságot. 22 kW-os töltőponton (32A három fázison) 63 perc alatt nulláról 80%-ra tölthető. A Twingo Z.E. az első elektromos Renault vízhűtéses aksival.

Ez a modell a hetedik tisztán elektromos autója a vállalatnak a Zoe, a Twizy, a Kangoo Z.E., a Master Z.E., a dél-koreai RSM SM3 Z.E. szedán, és a kínai City K-ZE crossover után. Gyártani a szlovéniai Novo Mesto létesítményben fogják a Smart EQ ForFour mellett. Árat még nem tett közzé a Renault, de a vezetőség állítása szerint olcsóbb lesz a Franciaországban támogatással együtt 22 000 euróért hazavihető Smart miniautónál. Az értékesítés ez év végén kezdődik, és a gyártó arra számít, hogy a vásárlók 15-30%-a a Twingo tisztán elektromos változatát választja majd. További információk az autóról a Renault honlapján olvashatók.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.