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
auto
2024. 04. 19. péntek

Az elektromos autó vásárlásra igényelhető állami támogatás aktuális információ itt találhatók.

A kormány zöld közlekedéssel kapcsolatos terveiről és az eddig elért eredményekről tartott ma sajtótájékoztatót Kaderják Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára. A hazai energiafelhasználás 24%-át és az összes klímavédelmi szempontból káros anyag kibocsátásának 20%-át a közlekedési szektor adja, ezért a magyar energia és klímapolitika kiemelt célja a közlekedés zöldítése. A közlekedésen belül a közúti közlekedés az üvegház hatású gázok kibocsátásának 98%-áért felelős, ráadásul nem csak a klíma szempontjából káros, hanem az egészségügyi károkat okozó helyi légszennyezettséghez is jelentős mértékben járul hozzá. „Ha nem teszünk ellene, akkor 2030-ra a közlekedési szektor lesz a legnagyobb üvegház hatású gázokat kibocsátó szektor.” – emelte ki Kaderják Péter.

A 2015-ben kidolgozott Jedlik Ányos Terv, majd az az alapján a következő években bevezetett intézkedések (zöld rendszám, ingyenes parkolás, elektromos autók vásárlásának állami támogatása) meghozta az eredményeket, így 2020 január végén már több mint 17 ezer elektromos autón volt zöld rendszám, aminek 44,5%-a tisztán elektromos meghajtású volt.

Kaderják Péter, energia- és klímapolitikáért felelős államtitkár (fotó: Barek Péter)

A kormány célja, hogy a következő időszakban az egyéni és a közösségi közlekedés kibocsátását csökkentsék, aminek egyik eszköze a zéró helyi kibocsátású, tisztán elektromos meghajtású járművek vásárlásának segítése a személyautók, a rövid távú áruszállító járművek és a közösségi közlekedésben résztvevő járművek esetén. A klímapolitika másik célja a hazai áramtermelés karbonsemlegessé tétele. A jelenlegi 60%-os karbonsemleges termelést 2030-ra 90%-ra tervezik növelni. Ez a tiszta energia lehet a jövőben a hazai elektromobilitás alapja.

Egyéni közlekedés

A 2018-ban indított elektromos autó vásárlást támogató program keretében 2020. február 24-én éjfélig 1880 pályázat érkezett be, összesen 3,4 milliárd forint értékben. Mivel ez már meghaladta a programra eredetileg biztosított 3 milliárd forintos keretet, a pályázatot az eredetileg tervezett 2020. május 1-i határidő előtt lezárták. A tervezett és a beadott pályázatok között bő 400 millió forintos különbséget várhatóan kipótolják, így a beadott és a feltételeknek megfelelő pályázatok valószínűleg megkapják a támogatást, de erről végleges döntés még nem született.

A minisztérium dolgozik az új elektromos autó vásárlást támogató programon, aminek bejelentése heteken belül várható. Az eddigi program bruttó 20 millió forintos értékhatárig támogatta az elektromos autók vásárlását 21%-os intenzitással, de maximum 1,5 millió forintos támogatási összegig, de a következő szakaszban elsősorban az olcsóbb elektromos autók támogatására szeretnének összpontosítani. Az új rendszerben a kisebb, olcsóbb autók várhatóan nagyobb támogatást kapnak, hogy több magyar vásárló számára váljon elérhetővé ez a közlekedési mód. A minisztérium bízik benne, hogy a támogatás ilyen módon való átalakítása a gyártókat és kereskedőket is ösztönözni fogja, hogy az eddig limitált helyett szélesebb választékkal és nagyobb mennyiségben kínáljanak autókat ezekben a kategóriákban. Az új program alapját is az ország CO2 kvótájának értékesítése adja majd.

Sajnos a magyar járműállomány mind az egyéni, mind pedig a közösségi közlekedés terén elöregedett, és fennáll a veszélye annak, hogy a nyugat-európai országok szigorodó szabályozása miatt az alacsony hatékonyságú, erősen szennyező járművek Magyarországra történő beáramlása is fokozódik. A kormány dolgozik rajta, hogy miként lehet a szennyező járművek beáramlását az európai szabályok betartása mellett visszafogni, korlátozni, hiszen szeretnék elkerülni, hogy az ország Európa roncsautó temetője legyen.

Az elektromobilitás terjedéséhez elengedhetetlen a megfelelő töltő infrastruktúra. Az elmúlt években jelentősen bővült a nyilvános töltőhálózat, de az otthoni és munkahelyi töltés lehetőségének megteremtésében még vannak feladatok. Kaderják Péter kiemelte, hogy a szabályozás módosításával meg szeretnék oldani, hogy minden új építésű társas- és irodaházban lehetőség legyen az elektromos autók töltésére.

Az egyéni közlekedés mellett támogatni kívánják a városokban nagy flottákat üzemeltető közszolgáltató cégek (taxi, posta, áruszállító cégek, stb.) gépkocsiparkjának mielőbbi cseréjét. A tervek szerint a következő hetekben megjelenő új támogatási rendszer ezt a kört is meg fogja szólítani. A most lezárult programban sikeresen bővült elektromos autóval a kórházak és egyéb szervezetek, mint például a Máltai Szeretetszolgálat autóállománya.

Közösségi közlekedés

A közlekedés károsanyag kibocsátásának csökkentése a közösségi közlekedés járműparkjának frissítése nélkül nem valósítható meg hatékonyan. Ezért hirdette meg a kormány a zöld busz programot, ami a következő 10 évben 36 milliárd forinttal támogatja az alacsony vagy nulla kibocsátású buszok beszerzését. A támogatás mellett a szabályozás is ebbe az irányba tereli a vállalatokat, hiszen 2022-től a 25 ezer főnél nagyobb lakosságszámú városokban már csak elektromos buszokat lehet forgalomba állítani. Ez az irány a városok levegőjének tisztítása mellett remélhetőleg a hazai ipar fejlesztését is támogatja majd, helyzetbe hozva a magyarországi buszgyártást. A program eredményeként a kormány szeretné elérni, hogy 10 éven belül minden második busz elektromos legyen a nagyvárosokban.

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.