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
auto
2024. 04. 19. péntek

DS Aero Sport Lounge: elektromos fantáziaautó a franciáktól

elektromos autó

A legtekintélyesebb autószalon közeledtével ismét hozzá kell szoknunk, hogy a piaci bevezetésre váró járművek mellett olyan koncepcióautókat is mutogatnak az autógyártók, melyek a kiállítás után egyből mennek a „kukába” (vagy egy sötét raktárba), és soha nem láthatjuk őket az utakon. Mégis, tanulmány és tanulmány között is van különbség: Genfben mutatkozik be például a BMW i4 Concept, amit kisebb-nagyobb módosítások után biztosan követni fog egy gyártásba szánt változat. A tegnap bemutatott Polestar Precept már egy más kategória – nem lesz belőle hazavihető modell, de a tervezők egy bizonyos esztétikai határt tiszteletben tartva egy brutálisan szép villanyautót rajzoltak meg a show kedvéért. Aztán itt van a DS Aero Sport Lounge.

A franciák divatterepjárója a szó legszorosabb értelmében tanulmány, hiszen azzal kísérletezik, hogy mik azok a tervezők fejéből kipattant ultraradikális megoldások, amiket egy autó (és az emberek gyomra) még elbír. Láttunk már rengeteg ilyet, mint ez az öt méter hosszú behemót nappalinak berendezett utastérrel, így tudhatjuk, hogy nagy szerepe nem lesz sem az elektromobilitás fejlődésében, sem a vállalat életében. Nehéz egyetlen stíluselemet kiemelni, ami a DS Aero Sport Lounge furcsaságát adja, lehet az óriási, szenzorokkal borított maszk, a túlméretezett orr-részhez képest vékony fényszórók, a hosszan hátrahúzott tetővonal, vagy éppen az, hogy a karosszéria tele van éles vonalakkal – ez utóbbiak majdnem mindegyike egy légcsatorna kezdetét vagy végét jelöli, azaz aerodinamikai célt szolgál. Ez a fajta erős dizájn egyébként nem idegen a DS-től: habár a megvásárolható modelljei a Citroën és a Peugeot autóinak stíluselemeit ötvözik, koncepcióban mutatott már ennél durvábbat is a luxusmárka.

A tisztán elektromos SUV hajtáslánca elég ütősre sikerül, köszönhetően a Formula E-ben szerzett tapasztalatoknak. A gyártó állítása szerint akár a 650 kilométeres hatótáv sem akadály a 110 kWh-s aksival, ami egy 500 kW-os (680 lóerős) villanymotort táplál. A gyorsulás 0-100 km/h között 2,8 másodperc, ami egészen hihetetlen egy ekkora autónál.

Belső képeket sajnos nem tett közzé a DS, de állítólag olyan fejlett mesterséges intelligencia lakik az autóban, amely teljesen feleslegessé teszi a kijelzőket. Az információk kivetítés útján jutnak el a sofőrhöz, a vezérlés pedig vagy hang alapján, vagy kézmozdulatokkal történik. A legnagyobb érdekesség az Ultraleap nevű kaliforniai cég ultrahangos fejlesztése, ami kézzel tapintható visszajelzést ad a mozdulatainkra – azaz a levegőben zongorázunk, mégis úgy érezzük, hogy nyomkodunk valamit.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.