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
auto
2024. 03. 29. péntek

Ma zajlik a tél utolsó villanyautós ágyúgolyó futama. A szokásos útvonalon most egy Kia e-Niro és egy Mercedes EQC áll rajthoz, de még így 20 perccel az indulás előtt sem ismerjük a teljes listát. A tegnapi felhívásunk után akadt néhány teslás érdeklődő, de a parkolóban egy Peugeot e-208 is körözget, mintha a rajthelyet keresné ;). Az eredeti versenyhez képest ma könnyített pályán mennek az autók hiszen a nulla fok körüli hőmérséklet helyett ma 8-10 fokban és itt-ott napsütésben autózhatnak, ami nem csak a hangulatot teszi jobbá, de a fűtés energiaigényét is jelentősen csökkenti. Ma inkább a szél okozhat meglepetést, ami jelenleg az első szakaszon ronthatja majd a fogyasztást. Nem tudjuk, hogy maximális teljesítménnyel működik-e a Balatonkeresztúr északi új Ionity töltőhely, de ha igen, akkor a mai indulóknak már nem kell 20 km-t kerülniük a déli oldalon való töltéshez, amivel akár fél órát is nyerhetnek.

Az útvonal változatlan: Budaörsről Keszthely főterére kell először eljutni, majd onnan Szombathelyen a Kárpáti Kelemen – Bartók Béla sarkon lévő parkolóban van az ellenőrzési pont. A harmadik érintendő pont a győri Decathlon parkolója, ahonnan már csak a tatabányai Turul szoborhoz kell felmenni a budaörsi célhoz vezető úton. A táv ~500 km (attól függően változhat, hogy Keszthely és Szombathely között melyik útvonalat választják a résztvevők).

Az indulás időpontja szigorúan 14:00, illetve lehet később indulni, de az már töltésként vagy állásként beleszámít a menetidőbe.

A verseny állása a főoldalon lévő térképen is követhető.

Résztvevők

  • Mercedes EQC 400 4Matic – (PappasEQC)
  • Kia e-Niro – (Pappas e-Niro)
  • Tesla Model S – 75 -Tóth Gábor (Totya MS75)
  • Tesla Model S P100D – Bérczi Balázs (BB MSP100D)

 

14:00 – Elindult a verseny

Indulásra megjelent két Tesla Model S is. A P100 D-t Bérczi Balázs vezeti, a sima 75-ös modellt Tóth Gábor.

14:13 – Majdnem sikerült egyszerre elindulni

A kitűzött időpontban csak a P100D tudott elindulni, a 75-ös Model S kb. egy perccel később, az EQC és az e-Niro pedig bő 10 perccel később indult útnak Budaörsről. Ekkor a két Tesla már Martonvásár környékén járt.

14:28 – Guminyomás problémák

Az e-Niro és az EQC fél óra alatt csak Érdig jutott, mert az EQC-nak alacsony a guminyomása (a versenykiírás szerint gyári szintet fognak ellenőrizni az ellenőrző pontokon, bár a kiírás eredetileg a gumi túlfújása ellen született). Szóval ezt próbálják Érden ellenőrizni, mert a budaörsi parkolóban lévő pumpa nem működött. Mire leírom, 14:24-kor végre mindkét autó elindult. Ha hihetünk a térképnek, akkor az e-Niro meg elöl, az EQC mögötte.

14:33 – Szél

A P100D fogyasztása a szembeszélben 130-as tempónál 29 kWh/100 km. Egy kommentelő Nissan Leaf-re az M7-esen most 22-26 kWh/100 km-es fogyasztást mond, ami Leaf esetén szinte bármilyen sebességnél rengeteg. A 75-ös Tesla Székesfehérvárnál vissza is vett a sebességből, így most már 130 helyett csak 100-zal megy. (Frissítve: lehet, hogy csak beragadt valaki mögé, mert már újra 120-szal megy.)

15:05 – Erős tempót diktálnak a Teslák

Egy órával az indulás után a P100D már Balatonszemesnél, a 75-ös Balatonszárszónál jár. A guminyomás és az alacsonyabb, 110 km/h körüli tempó miatt az EQC és az e-Niro még csak most fog a Balaton északi csücskéhez érni. Innen üzenjük nekik, hogy ez nem családi kocsikázás, hanem verseny. Nem kézen fogva kell teljesíteni.

15:25 – Balatonkeresztúr kihagyva

A P100D 15:18-kor hajtott el az Ionity töltő mellett, ő egyenesen Keszthelyre megy. Az induláskor az első ellenőrző pontig 51%-nyi energiafogyást prognosztizált a Tesla rendszere, így kényelmesen el kell érjen a győri Superchargerig. Kérdés, hogy ezt a tervet a szembeszél mennyire borította fel. A Tesla Model S 75 mindössze 6 perccel lemaradva, 15:24-kor ért az Ionity töltőhöz, de ők sem álltak ki, hiszen az az autó nem tölthető CCS-ről. Ez az autó viszont valószínűleg nem fog töltés nélkül eljutni Győrig, úgyhogy valahol tölteniük kell majd egy 50-es CHAdeMO töltőről (reméljük CHAdeMO adapterük van. A két másik autó eközben Balatonszemes közelében vonatozik 110-115 km/h-s tempóval.

15:35 – Keszthely fő tér

15:33-kor a Tesla Model S P100D megérkezett az első ellenőrző pontra Keszthelyre. Az első alkalommal a 62-es Leaf szintén töltés nélkül 1 óra 45 perc alatt ért oda, de utána egy órát töltenie kellett. Legutóbb a Tesla Model S 85 D 1 óra 48 perc alatt teljesítette a távot, és egészen a győri Superchargerig ment. Az Audi e-Tron egy 20 km-es kerülővel abszolvált rátöltéssel 2 óra 27 perc alatt jutott el Keszthelyre, de már elég energiája volt a bábolnai Ionity töltőig. A P100D töltöttsége a nagy szélnek köszönhetően 2%-kal volt alacsonyabb, mint amit induláskor a Tesla navigáció jósolt, így 47%-uk maradt, hogy elérjenek a győri Superchargerig. Ha marad a szél, akkor az a Szombathely-Győr szakaszon segíthet nekik egy nagyon kicsit.

15:45 – A második Tesla is megérkezett Keszthelyre

Balázs a P100D-vel alig 3 percet időzött az ellenőrzőponton, így nem találkozott Gáborral, a Model S 75 sofőrjével, aki 14:44-kor érkezett meg oda. Ráadásul ő a Tesla naviját követte, így a tér rossz oldalára érkezett. Ezt az előző futamon is többen benézték. Ennek az autónak már csak 36%-nyi töltése van, ami nagyon óvatosan 140-150 km-re lehet elég, tehát Szombathelyen biztosan tölteniük kell.

15:54 – EQC és e-Niro Balatonkeresztúron

Időközben a Mercedes és a Kia is eljutottak Balatonkeresztúrra, de ők nem hagyták ki a töltést. Az EQC-t az Ionity töltőre tették, míg a térképen lévő markerek szerint az e-Niro a sokkal lassabb e-Mobi töltőn próbálkozott, majd továbbállt. Lehet, hogy az a töltő még mindig nem működik??? (Már a legelső alkalommal, egy bő hónappal ezelőtt is keresztbe húzta a számításokat.) Frissítés: megjött közben a hír, hogy a DBT töltő megint (vagy azóta?) nem megy. Frissítés2: az EQC 37%-os töltöttséggel és még 107 megtehető km-rel érkezett a töltőhöz. Reméljük megy már legalább 100 kW-tal a töltő, mert ezzel a töltöttséggel már a Szombathelyi töltőket sem érték volna el.

16:15 – Az e-Niro a harmadik autó ma Keszthelyen

16:14-kor a Kia e-Niro megérkezett Keszthelyen a Fő térre. Eközben a Mercedes EQC még mindig a keresztúri töltőn lóg, a két Tesla pedig úton van Szombathely felé. Az e-Nironak lesz még egy töltése. Vajon Keszthelyen vagy Szombathelyen töltenek?

Frissítés: Az e-Niroval a keszthelyi e-Mobi töltőhöz mentek, ahol 35%-os volt a töltöttsége, amivel még 123 km megtételére lett volna képes. Az bőven elég lett volna a kicsit nagyobb teljesítményű szombathelyi töltőkig is.

16:38 – Indul a mezőny után az EQC

16:36-kor az EQC elindult Balatonkeresztúrról. Kb. 44 percet voltak ott, ha ebből 35-40 percet töltöttek és a töltő jól működött, akkor most közel teletöltött akkuval vághattak neki a távnak. Ennek ellenére nem valószínű, hogy ezzel meg tudják tenni a hátralévő ~320 km-es utat.

16:55 – Első autó Szombathelyen

16:52-kor, vagyis 2 óra 52 perccel az indulás után megérkezett az első autó, a Balázs által vezetett P100D a szombathelyi ellenőrzőpontra. Az első alkalommal az első autók 4 óra 15 perccel az indulás után futottak be a városba, míg a Model S 85 D-nek 3 óra 15 percre az Audi e-tronnak (egy töltéssel) 3 óra 42 percre volt szüksége, hogy megtegye a táv első ~270 km-ét. Az autó töltöttsége 26%, ami épp csak elég lesz a Superchargerig.

Frissítés: 265,6 km-en a Tesla Model S P100D 66,1 kWh energiát használt el, ami 24,9 kWh/100 km-es fogyasztást ad. A Keszthely és Szombathely közötti 87,5 km-en a fogyasztás visszaesett 20,8-ra, de az autóban utazó gyerekek miatt 20 helyett 21 fokra van állítva a belső hőmérséklet.

17:03 – Keszthelyen a Mercedes

Az EQC jó nagy kerülővel közelítette meg a keszthelyi ellenőrzőpontot, ami biztosan nem javít majd az összesítésnél a menetidején, de András felvezetésével 16:59-re végül eljutottak a Fő térre. A P100D eközben néhány perc állás után továbbindult a győri ellenőrzőpontra. Az e-Niro 17:00-kor indult el a keszthelyi töltőtől. Ha kellően sok energiát bele tudtak tolni, és óvatosan mennek vele, akkor egy kis szerencsével akár Budaörsig is elég lehet, de a bábolnai Ionity töltő valószínűbb. Frissítés: 71%-kal indultak, ~40 perc alatt 28 kWh ment bele.

Frissítés: Az EQC-t Balatonkeresztúron tényleg „csordultig” töltötték, így Keszthelyen még 285 km-re elegendő energiája volt (kb. 80-85%-os töltöttségnél).

17:23 – A Tesla Model S 75 is befutott Szombathelyre

Gábor 17:19 perckor, alig 24 perccel az első autó után 14% töltöttséggel érkezett Szombathelyre. Ez a győri Superchargerig már nem lesz elég, de ezt egy 75 kWh-s akkus autótól nem is vártuk. Viszont neki Szombathelyen valahol biztosan töltenie kell egy kicsit.

17:40 – Model S 75 töltés

Ahogy arra számítottunk a kisebb akkus Model S-t Szombathelyen tölteni kell. Azzal viszont nem számoltunk, hogy nincs hozzá CHAdeMO adapter, így csak 22 kW-os töltőn tud tölteni. Ráadásul ennek a példánynak a fedélzeti töltője csak 17 kW-os, hiszen már facelift utáni. Ez így alsó hangon is gy 40 perces időkiesés lesz.

Frissítés: A visszafogottabb tempó (és a kisebb akku miatti kisebb tömeg) meg is látszik a fogyasztáson. 275,4 km alatt csak 54,2 kWh fogyott, ami 19,7 kWh/100 km-es fogyasztást jelent.

 

18:12 – Győrben a P100D

18:06-kor 2%-os töltöttséggel begurult Győrbe a P100D. Budaörs óta nem töltött, azóta 370 km-t tett meg. Az utolsó km-eken már „teknős” módban ment a Tesla, pedig innen még el kell jussanak az innen 5 km-re lévő Superchargerig. Az Audi e-tron 4 óra 50 perc alatt jutott el Győrbe, a 85 D-nek 4 óra 38 perc kellett, most a P100D 4 óra 6 perc alatt teljesítette úgy, hogy Szombathelyen beiktattak egy megállót mosdólátogatás miatt is. A fogyasztás a Decathlon előtt 23,6 kWh/100 km volt a Budaörs óta megtett 367,3 km-es szakaszra.

18:15 – Első és utolsó töltés

A P100D az út során egyedül a Győr melletti Tesla Superchargeren tölt, ahova 18:14-kor állt be. A töltés csatlakoztatás után azonnal indul, az azonosítással nem nagyon megy az idő. Norcy a 85 D-t itt 20 percig töltötte, hogy visszajusson Budaörsre, ahol még 6% töltése volt. Balázs vajon farag-e ezen a töltésen 5 percet, vagy inkább biztosra megy a gyerekekkel a hátsó ülésen?

18:28 – Az EQC a harmadik autó a szombathelyi ellenőrzőponton

Keszthelyről majdnem egyszerre indult el az EQC és az e-Niro, de mivel különböző útvonalat választottak Szombathely felé, kicsit nőtt a két autó között a távolság. Az e-Niro még csak a város határában járt, amikor 18:27-kor a Mercedes már lejelentkezett. Az EQC akkuja ugyan még 67%-on áll, de kizárt, hogy az elég legyen Budaörsig.

18:35 – Bezárt a szombathelyi ellenőrzőpont

18:33-kor az utolsó autó, a Kia e-Niro is megérkezett a szombathelyi ellenőrző pontra, ahonnan az EQC már tovább is indult. Az e-Niro töltöttsége 50%, ami a bábolnai Ionity töltőig elég, de Budaörsig biztosan nem.

A szombathelyi kemény mag fogadta ma az autósokat. Köszönjük nekik!

18:40 – Tesla Model S P100D indul a Superchargertől

Balázs biztosra ment, és inkább 25 percet töltött, minthogy lassan kelljen a végén csorognia az autópályán. 18:39-kor indult tovább 42%-os töltöttséggel.

19:15 – Tesla a Turulnál

A P100D 18:13-kor megérkezett a Turulhoz Tatabányára. Innen még 51 km van hátra, ami 35-40 perc alatt teljesíthető. Vajon meglesz ma az első 6 órán belüli idő?

19:20 – Tesla Győrben

18:20-kor a 75-ös Tesla Model S is megérkezett a győri ellenőrzőponthoz, ahol a P100D pont egy órája járt. A Gábor 75-öse valószínűleg nem áll túl jól energiával, mert az M86-os autóúton csak 88 km/h-val ment. Innen még el kell guruljon az 5 km-re lévő Superchargerhez is. Sikerülni fog? Az EQC és az e-Niro 15 illetve 25 percre van még Győrtől. Az EQC átmenetileg megelőzheti a Teslát, amíg az a Superchargeren áll, de egyszer még a Mercedesnek is ki kell állnia tölteni. Frissítés: 3% van még a Teslában, könnyedén elgurul a töltőig.

19:30 – Tesla Model S 75 a győri Superchargeren

A kisebb fogyasztás miatt elvileg kevesebb energiára lesz szüksége, mint a másik autónak, de a 75-ös akku egy kicsit lassabban is tölt. 20 percnél rövidebb töltéssel valószínűleg Gábor sem ússza meg.

19:35 – EQC Győrben

Beérkezett a Mercedes EQC csapat a győri ellenőrzőponthoz. 36%-os akku töltöttséggel érkeztek.

19:44 – Tesla P100D a célban, Budaörsön

5 óra 45 perc alatt, 25 perc töltéssel teljesítette a Tesla Model S P100D az ágyúgolyó kört. A kisebb akkus Tesla még mindig a Győr melletti Superchargeren tölt, a Kia e-Niro perceken belül befut a győri ellenőrzőponthoz, a Mercedes EQC pedig néhány perce elindult Tatabánya felé. A legnagyobb akkus Tesla gyakorlatilag egy Győr-Budaörs távot vert a Mercedes EQC és Kia e-Niro volánjánál versenyző csapatokra.

19:47 – Kia e-Niro a győri ellenőrzőpontnál

A mai mezőnyben a Niro érkezett utolsóként Győrbe, mindössze 12 perccel a Mercedes EQC után.

20:00 – Tesla Model S 75 újra úton, Mercedes EQC megállt tölteni

Néhány perccel 8 óra előtt a még versenyben lévő Tesla újra útnak indult, egyből 130-ra állt az autópályán. Az EQC megállt a bábolnai Ionity töltőnél, a Kia e-Niro Győrben tölt a Decathlon-Mobiliti töltőnél.

20:09 – Tesla S75 megelőzte a Mercedest

A Tesla elhaladt a Bábolna melletti pihenőnél az M1 autópályán, ahol az EQC még mindig töltődik. Mivel a megengedett sebességgel halad és elég hosszú ideig töltött Győrben a Superchargernél, ha el nem számolta magát már nem áll meg tölteni, így az EQC már aligha foghatja meg. A Niro közben még Győrben szívja magába az elektronokat.

20:20 – Végzett az utolsó töltéssel mindegyik versenyző

Körülbelül 20 percet állt a Mercedes EQC az Ionity töltőnél, 20:24-kor a Kia e-Niro is elindult Győrből, több mint fél órát töltött, így már biztosan nem lesz szüksége egyik autónak sem töltésre Budaörsig. Közben a Tesla közeledik a Turul emlékműhöz.

20:33 – Tesla Model S 75 Tatabányán

A mezőny második Teslája is megérkezett a Turul emlékműhöz, amely az utolsó ellenőrzőpont a versenyben. Innen már nagyon közel a budaörsi cél.

20:43 – EQC a Turulnál

Hajszál pontosan 10 perccel van lemaradva a Mercedes a 75-ös Teslától.

21:05 – Tesla a célban, e-Niro Tatabányán

A második Model S nehezített pályán indult, mivel sem CCS, sem CHAdeMO töltőknél nem tudott utánpótlást szerezni, a győri Supercharger pedig túlságosan távoli volt Budaörsről, így egy rövid AC töltésre volt szüksége Szombathelyen, így 7 óra 5 perc alatt teljesítette a kb. 500 kilométeres távot. Gratulálunk!

A Kia e-Niro 1 perccel a Tesla célba érését követően, 19% töltöttséggel elérte az utolsó ellenőrzőpontot, a többiekkel ellentétben egy lehajtóval előbb hagyta el az M1 autópályát a Turul emlékmű megközelítéséhez.

21:17 – Mercedes EQC Budaörsön

Célba ért a Mercedes is, már csak a Kia e-Niro tart a cél felé. A Mercedes ideje 7 óra 17 perc, ha a rajtot nem késik le 10 perccel és nem állnak meg kereket pumpálni, akkor a 75-ös Teslát éppen meg tudták volna előzni. Ismét bebizonyosodott, hogy nem a töltésen, sokkal inkább az apró hibákon, emberi szükségleteken dől el ez a verseny, ahogy az életben is gyakrabban állunk meg a saját, mint az autónk szükségletei miatt.

21:44 – Befutott az utolsó autó

Célba érkezett a Kia e-Niro is, a 7:44-es teljes idő erősen elmarad a két hete Tóth Ervin Hyundai Konával elért 6:22-es idejétől, de még a kevésbé szerencsés, Balatonkeresztúron csökkentett teljesítményű Ionity töltőt kifogó, ezért az autópálya másik oldalára 20 kilométert kerülő másik Kona 7 óra 8 perces idejétől is jóval később ért célba. A két autó nagyon hasonló, ugyanazt a hajtásrendszert alkalmazzák, bár a Kona karosszériája valamivel kisebb. Sokat jelent az időeredményekben, hogy a Kona kihasználta az Ionity töltők nagyobb teljesítményét, ahol ez a típus 70 kW feletti töltési teljesítményre is képes, a Niro pedig 44 kW-os töltőt használt Keszthelyen, illetve 50 kW-ost Győrben, melyeken persze nem tudja felvenni a névleges teljesítményt, így Keszthelyen 40 kW alatti teljesítménnyel, Győrben valamivel 40 felett töltődött.

Erre a szezonra vége az ágyúgolyó futam rendezvénysorozatnak, nagyon szépen köszönjük a versenyzők, az ellenőrzőponton ügyeletet tartók és az olvasók részvételét! Aggodalomra semmi ok, már dolgozunk a folytatáson.

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.