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
auto
2024. 04. 19. péntek

Az Aiways egy mindössze három éves startup, melynek központja Shanghajban található, ezen kívül Európában Münchenben is rendelkeznek egy bázissal. A cég az egyik első kínai gyártó, amely Európában is piacra dobja az autóit. Az európai autókiállításokkal egyelőre nincs szerencséjük, a 2019-es Frankfurti Autószalont ugyanis egy hajszállal lekéste az U5 modell, helyette a főpályaudvaron állították ki. Idén Genfben tervezték bejelenteni az U5 európai forgalmazásának megkezdését és bemutatni az U6 modellt, ez azonban a rendezvény elmaradása miatt nem jött össze.

Az U6 bemutatójának elhalasztásáról már korábban olvashattunk, azt ugyanis a koronavírus járvány miatt nem sikerült Kínából idejében áthajózni Európába. Az online bemutató kényszerét lehetőségként is kihasználhatta volna a kínai cég, hiszen a stuttgarti helyszínről átkapcsolhattak volna Kínába, onnan bemutatva az új modellt, ez a lehetőség azonban nem jutott eszükbe, reméljük nem azért, mert még nem áll készen az U6 prototípus.

A tisztán elektromos Aiways U5 Ion SUV fontosabb paramétereit már korábban is ismertük, az autó 4680 mm hosszú, 1865 mm széles és 1700 mm magas, tengelytávolsága pedig 2800 mm. A csomagtér tágas, 432 literes, az ajtó nyitása láblendítéssel kezdeményezhető. A hátsó ülések háttámláját ledöntve több mint másfél köbméteres, 1555 literes raktér áll rendelkezésünkre.

A villanyautó meghajtásáról 140 kW teljesítményű villanymotor gondoskodik, amely az első kerekeket forgatja, 315 Nm nyomatékkal. Az akku kapacitása 63 kWh, a gyártó szerint egy 30-80% töltéshez megfelelő DC töltőoszlopon mindössze 27 perc szükséges. Az akkumulátor szendvics szerkezetű kialakítással készül, amely a hűtést is megoldja. Az akku cellákat a CATL gyártja, a minőségi alkatrészeket a Bosch és hasonló megbízhatóságú beszállítóktól vásárolják. A gyártó nem kényszeríti felesleges szervizlátogatásokra a tulajdonosokat, az elektromotorok alacsony karbantartási igényei miatt az első átvizsgálás csak 100 000 km után esedékes.

Az Aiways U5 rendelkezik korunk elvárásainak megfelelő vezetéstámogató- és biztonsági rendszerekkel, így kettes szintű önvezetésre képes, valamint 360 fokos panoráma kamerarendszer segíti a parkolást is, melynek képe a műszerfal közepén elhelyezett 12,3″ méretű infotainment képernyőn figyelhető. Erről a központi érintőképernyőről vezérelhető az autó legtöbb funkciója, a légkondicionáló rendszertől a napfénytetőn keresztül az audiorendszerig.

A mai bejelentés újdonsága azonban a partner szerződésekre vonatkozott, amely szerint az autó online felületen történő közvetlen forgalmazását kiegészítve az Euronics hálózatában is megrendelhetők lesznek az autók, ahol a leendő vásárlók segítséget kaphatnak a pénzügyi és lízing lehetőségekkel kapcsolatban is, valamint a cég üzletei látják majd el a vásárlást követő vevőszolgálati funkciót is. Az autók szervizelésére márkafüggetlen szervizhálózatban lesz majd lehetőség.

Az Aiways honlapján lehetőség van teszt vezetésre is regisztrálni, ezek helyszínéről és időpontjáról azonban egyelőre konkrétumot nem tartalmaz a honlap. Az első ilyen szélesebb kör számára elérhető tesztvezetést egyébként épp a Genfi Autószalonra tervezték, ami azonban a koronavírus kockázata miatt idén elmaradt.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.