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
auto
2024. 03. 29. péntek

Az erőmű a villanyautó meghosszabbított kipufogócsöve

Az elektromos autózást ellenző tábor érvei másfél évtized alatt úgy tűnik semmit sem változtak. Elon Musk 2006-os, az első mestertervet bemutató blogbejegyzése ugyanis két pontosan olyan érvet igyekezett megcáfolni, amely azóta is nap mint nap előkerül. Ezek az akkumulátorok megsemmisítésének problémaköre, valamint a villanyautók által felhasznált áramot termelő erőművek káros kibocsátása. 

Az első ellenérv gyorsan megcáfolható, gyakorlati tapasztalatokkal. Az akkumulátorok nem károsak a környezetre. Pont. Természetesen nem illik ezeket a háztartási hulladéklerakóban elhelyezni, de erre nem is kerül sor, hiszen még az élettartamuk legvégén is értékesek a bennük lévő nyersanyag miatt, így amikor egy autóban már nem megfelelő, tovább használhatók fix energiatárolóként, ha már ehhez is gyenge a kapacitásuk, akkor pedig 90-100%-ban újrahasznosíthatók.

Az elektromos járművek ellenzői 2006-ban és ma egyaránt rendszeresen érvelnek azzal, hogy a villanyautóknak csupán hosszabb a kipufogó csöve”, így a szén-dioxid-kibocsátást egyszerűen továbbítják az erőművekhez. Az állítás egyértelműen nem igaz, hiszen a villamos energiát számos olyan erőműben is meg lehet termelni, melyek nem járnak széndioxid kibocsátással, ilyenek például a víz-, szél-, nap- geotermikus illetve nukleáris erőművek. Az alaposabb cáfolathoz azonban Musk elvégzett egy számítást egy rosszabb forgatókönyvet feltételezve: ha az elektromos áramot olyan szénhidrogén-forrásból állítják elő, mint a földgáz, amely akkoriban az Egyesült Államok új erőműveinek legnépszerűbb üzemanyaga volt.

Musk a matematikai számításnál a Tesla Roadster hatásfoka mellett a General Electric kombinált ciklusú generátorának adatait vette figyelembe, és arra a következtetésre jutott, hogy a Tesla Roadster széndioxid kibocsátása körülbelül harmada még a leginkább környezetbarátnak tartott Toyota Prius és a Honda CNG földgáz üzemű és FCX tüzelőanyag cellás modelljeihez viszonyítva is.

(fotó: Tesla Inc.)

A 2006-os adatok alapján kiszámított értékek:

Energiaforrás Széndioxid tartalom Hatékonyság Széndioxid kibocsátás
Honda CNG földgáz 14,4 g/MJ 0,32 km/MJ 45,0 g/km
Honda FCX földgáz – üzemanyagcella 14,4 g/MJ 0,35 km/MJ 41,1 g/km
Toyota Prius olaj 19,9 g/MJ 0,56 km/MJ 35,8 g/km
Tesla Roadster földgáz – áram 14,4 g/MJ 1,14 km/MJ 12,6 g/km

A táblázat adataiból egyértelmű, hogy már 2006-ban, a valós mixnél szennyezőbb áramtermelést feltételezve is lényegesen tisztábban üzemelt egy elektromos autó, mint a hagyományos motorral ellátott versenytársai.

Egy háztartás a jövőből, fűtés-, villanyszámla és benzinköltség nélkül

Musk már 2006-ban felhívta a figyelmet arra a jelenségre is, hogy az energiamix folyamatosan zöldül, amihez természetesen Musk cégbirodalom SolarCity nevű vállalkozása is igyekszik hozzájárulni a háztartási méretű napelemes rendszerekkel, valamint a Tesla által gyártott Powerwall akkumulátoros energiatárolókkal. Musk számításai szerint egy átlagos háztartás saját maga termelheti meg napi 50 mérföldre az üzemanyagot, így aki hetente kevesebb, mint 350 mérföldet autózik, annak családi háza „energia-pozitív” lehet a személyes közlekedés szempontjából, azaz egy ilyen háztartás nem csak karbonsemlegesen közlekedhet, hanem több energiát termelhet a rendszerbe, mint amennyit a közlekedés során felhasznál.  

Musk számításai természetesen másfél évtizeddel ezelőtti adatokra támaszkodnak, azóta elképesztő mértékben tisztult az áramtermelés az egész világon. Az alábbi cikkben az elektromos autók széndioxid kibocsátását a szemléletesség kedvéért átszámolták benzin fogyasztás egyenértékre, így egyértelműen látható az Egyesült Államok energiamixének változása a vizsgált 5 éves időszakban. 2009-ben a 26 régió közül mindössze 9 kapta meg a legjobb besorolást (amely 4,6 liter/100 km alatti fogyasztásnak felel meg), addig 2014-ben már 19 terület került a legjobb kategóriába. Az országos átlagfogyasztás az elektromos autókat tekintve 3,22 l/100 km, miközben 2015-ben az átlagos Amerikában eladott személyautó fogyasztása 9,3 liter/100 km.

Tényleg egyre zöldebbek a villanyautók

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.