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
auto
2024. 03. 29. péntek

Februárban tovább nőtt Európában az elektromos autók aránya

Világszerte folyamatosan zsugorodik az új autó piac, így különösen örömteli hír, hogy ilyen környezetben is folyamatosan növekedni tud az elektromos autók eladása. Mikor a januári impozáns franciaországi értékesítési adatokról beszámoltunk, még tartottunk attól a hatástól, hogy a magas villanyautó arány részben a tavalyi év végén visszatartott értékesítések hatása.

Kínában sajnos a koronavírus hatásaként brutális mértékben, 92%-kal zsugorodott az új autó piac, ez azonban reményeink szerint csak rövid távú hatás, elsősorban a vásárlások elhalasztásáról van szó, így a következő hónapok ellensúlyozzák majd ezt a hatalmas visszaesést.

Európában szerencsére a februári adatok további emelkedéseket mutatnak. Németországban a 2020 februárjában 239 943 új autót adtak el, szemben az előző évi 268 867 példánnyal, ami 10,8%-os csökkenés, ezek közül azonban 16 508 részben vagy teljesen elektromos autó volt (49% a tisztán elektromos, 51% a plug-in hibrid autók aránya), így a teljes piacból 3,4%-ot hasítottak a BEV modellek, 3,5%-ot a PHEV-ek. Összesen tehát 6,9% lett februárban a tölthető autók piaci részesedése, amely kis mértékű növekedést jelent a januári 6,5% után. Németországban az állam is támogatja a villanyautó vásárlásokat. 40 000 euró értékhatárig a tisztán elektromos autók vételárából 6000 euró, a konnektoros hibridek árából 4500 euró kedvezmény vehető igénybe. A drágább autók esetén a támogatás csökken, 65 000 euró vételárig 5000 euró (PHEV esetén 3750 euró) a támogatás. Fontos megjegyezni, hogy a támogatásnak csak a felét adja az állam, a másik felét az autóipar biztosítja. Az ígéretek szerint a támogatás 2025-ig vagy a 2,08 milliárd eurós keret kimerüléség marad érvényben.

Svédországban a piacnak több mint negyedét, pontosan 26%-át tették ki februárban a tölthető autók. Januárhoz képest ez egy kisebb visszaesést jelent, akkor ugyanis 33% volt az elektromos autók aránya. A svéd vásárlók a PHEV modelleket részesítik előnyben. A 2020 februári eladási lista első 5 helyén ilyen autók találhatók. Magasan a legnépszerűbb a Volvo S/V60 PHEV, amelyből februárban 666 példány talált gazdára, ami az összes eladás 10%-a, ezt követi a Volkswagen Passat GTE (351 db), a Kia Optima PHEV (476 db), a Mitsubishi Outlander PEV (340 db). A következő két helyet egyaránt a koreai Kia vitte el, 5. a Niro PHEV (392 db), 6. pedig tisztán elektromos e-Niro, amely a 359 példányos eladással a piac 6%-át szerezte meg, így a legnépszerűbb tisztán elektromos autó volt 2020 februárjában Svédországban.

Nem meglepő, hogy az elektromos autók aránya Norvégiában a legmagasabb, 2020 februárban az összes eladott új autó 68%-a volt tölthető. Az új autók majdnem fele (49,7%) tisztán elektromos volt az előző hónapban. Jelentős a nem tölthető hibridek aránya is (11%), így a hagyományos benzin és dízel üzemű autók összesen kevesebb mint 20%-os részesedést értek el a norvég új autó piacon. Norvégiában a legnépszerűbb elektromos autó az Audi e-tron (amelyből most már az olcsóbb, kisebb akkus változat is növeli az eladásokat). Második a Volkswagen e-Golf, dobogós a Nissan LEAF, 4. a Renault Zoe és 5. lett a Hyundai Kona electric. A Tesla a speciális értékesítési modellje miatt a január és a február gyenge lett, de márciusban javít majd a részesedésén az amerikai gyártó: jelenleg körülbelül 20 000 Tesla Model 3 utazik három hajón Európa partjai felé, melyeket márciusban vehetnek át a vásárlók.

Spanyolországban összesen 2912 tölthető autót adtak el az előző hónapban, ami a naptári napok számát figyelembe véve csupán minimális visszaesés a januári 3265 példány után. A spanyol piacon a Renault Zoe vezette a februári eladásokat 317 darabbal és remekül szerepelt egy újdonság, a Peugeot 208 tisztán elektromos változata 227 darabos eladással. A harmadik helyezett a Kia e-Niro (133 db), amit egy újabb francia autó, a Peugeot 3008 PHEV változata követ (127 db), ötödik a Mitsubishi Outlander PHEV (113 db) és meglepő módon csak egy hajszállal maradt le a Tesla Model 3 (111 db), pedig az amerikai gyártónál mindig a negyedév harmadik hónapja az erős.

Magyarországon is rekord mértékben, 775 darabbal nőtt az év legrövidebb hónapjában a zöld rendszámos autók száma, a hazai növekedésben azonban egyelőre nem ismerjük az új és a használtan behozott autók részesedését.

Rekord mértékben nőtt a zöld rendszámos autók száma februárban

 

 

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.