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
auto
2024. 04. 24. szerda

Néhány napja érkezett a bejelentés a BMW-től, hogy az eddigi tervekkel ellentétben az iX3 tisztán elektromos sportterepjáró nem fog megjelenni az Egyesült Államok autópiacán, ám az Automotive News értesülései szerint a döntés már januárban, az amerikai kereskedők floridai találkozóján, vagy talán annál is korábban megszületett. Az X3 elektromos változatának értékesítése 2021 első felében indult volna, és hosszú évek óta az első új villanyautóként lépett volna a piacra a német gyártótól, magában hordozva a vállalat ötödik generációs hajtásláncát. Ugyan a BMW nem indokolta a döntését, az újságírók úgy tudják, mind a vállalat vezetői, mind a kereskedők úgy ítélték meg, hogy a jármű hatótávja túl kevés lenne a szétterült nagyvárosok és hatalmas távolságok országába.

BMW iX3

Az AutoForecast Solutions elnökhelyettese szerint 74 kWh-s akkupakkjával az iX3 a kínai piacra lett optimalizálva, ahol a fogyasztók számára kevésbé jelentős tényező a nagy hatótáv – nem véletlenül itt kerül sor a gyártására. Ekkora kapacitással, ami valós körülmények között jó esetben is körülbelül 320 kilométernyi vezetést tesz lehetővé két újratöltés között, az Egyesült Államokban semmi esélye nem lehet az iX3-nak, különösképp olyan modellekkel szemben, mint a Tesla Model Y, vagy a Ford Mustang Mach-E. Sam Fiorani szerint az sem segíthet az elektromos BMW népszerűségén, hogy kizárólag hátsókerék-meghajtással lenne elérhető, miközben az amerikai vásárlók az összkerék-meghajtású járműveket preferálják.

BMW iNEXT, iX3, és i4

Az egyik BMW-kereskedő, aki személyazonosságának titokban tartását kérte, úgy véli, hogy 300 mérföld (480 kilométer) hatótáv alatti villanyautót egyáltalán nem érdemes az Egyesült Államokba vinni. Sam Abuelsamid, a Navigant Research elemzője szerint inkább olyan 240-250 mérföld (380-400 km) szükséges az EPA-szabványban mérve ahhoz, hogy egy villanyautó versenyképes lehessen a piacon. EPA-szerinti hatótáv-becslés nem áll rendelkezésre az iX3-hoz, de a BMW nem vállalata a kockázatot, hiszen sem a 95 kWh-s Audi e-tron (204 mérföld EPA), sem a 90 kWh-s Jaguar I-Pace (234 mérföld EPA) nem nevezhető sikermodellnek Amerikában.

BMW i4 Concept

 

Sokkal nagyobb a lelkesedés a múlt héten koncepcióként bemutatott BMW i4 szedán iránt, mely állítólag közel 600 kilométert (WLTP) is kicsikarhat a 80 kWh-s akkumulátorából – ha a valós hatótáv csak 450-480 km körül alakulna, a kereskedők már azzal is elégedettek lennének. Ez a modell viszont 2021 végéig nem kerül gyártásba. „Két nagyobb hatótávolságú modell érkezésével jelenleg nincs szükségünk egy korlátozott hatótávú, hátsókerekes iX3-ra” – foglalta össze egy másik kereskedő, utalva az i4, valamint az iNEXT tisztán elektromos BMW-k közeledtére.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.