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
auto
2024. 04. 23. kedd

A Model Y hivatalos méretei és műszaki adatai

elektromos autó

A Tesla hivatalosan is megkezdte az első Model Y példányok kiszállítását, ezért a gyártó honlapjára felkerült az autó kézikönyve, amiből megtudhatunk néhány újabb érdekességet. Az autó főbb méretei már korábban kiszivárogtak, ezekhez képest egyedül az autó hosszúságában látható 1 mm eltérés.

 

Mekkora valójában a csomagtér?

A csomagtér mérete a korábbi 1870 liternél is nagyobbnak tűnik, a kézikönyv szerint 68 köbláb, ami 1925 liter, az sajnos továbbra sem derült ki, hogy ez a hatalmas tér hogyan oszlik meg a hátsó csomagtér kalaptartó alatti részében, mennyi marad a 7 üléses opció megvásárlásakor és mekkora az autó orrában lévő első csomagtér. Az autó teljes terhelhetősége, az utasokat és a csomagokat is beleszámolva 433 kg.

Tesla Model Y hátsó és első csomagtér

Hőszivattyús fűtés

Mivel az elektromos autókban a villanymotorok hatásfoka magas, szemben a belső égésű motorok 30-40%-os értékével, nincs hulladékhő, ezért télen az akkumulátor kapacitását, azaz a hatótávot apasztja az utastér fűtéséhez szükséges energia. Ezt a hatást csökkentendő viszonylag gyakori extra a légkondicionáló körfolyamatának megfordítása, így a klíma nem csak hűteni tud nyáron, de fűteni is télen, amivel a pillanatnyi külső hőmérséklettől és a beállított utastér hőmérséklettől függően fele-negyede lehet a fűtésre felhasznált energia.

A Tesla eddig egyik modelljéhez sem kínált hőszivattyús fűtést, bizonyára úgy gondolták, elég nagy akkumulátort építenek az autóikba ahhoz, hogy ne legyen gond az ellenállás-fűtés átlagosan háromszoros energiaigénye. Számomra kissé meglepő volt, hogy a hatékonyságot különösen fontosnak tartó amerikai gyártó erről az előnyről lemond. A friss hírek szerint úgy tűnik megtört a jég, a Model Y lesz az első olyan Tesla, amit a hidegebb éghajlatú régiókban opcionálisan hőszivattyús fűtéssel is megvásárolhatunk majd.

Vonóhorog

Az elektromos autók túlnyomó többsége sajnos nem kaphat vonóhorgot, így nem csak a vontatás, de a kerékpárszállítás is problémásabb, mint a hagyományos autók esetén. A Tesla Model X és a Tesla Model 3 esetén rendelhető gyári vonóhorog az autókhoz, mivel a Model Y azonos alapokra épül a Model 3 típussal, ezért sokan készpénznek vettük, hogy lesz vontatási lehetőség. Sajnos csalódnunk kellett, ugyanis a kézikönyv szerint – egyelőre legalábbis – le kell mondanunk a vontatásról.

 

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.