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
auto
2024. 03. 29. péntek

Elektromos sportautót villantott az Apex

Eredetileg a Genfi Autószalonon mutatkozott volna be, de végül csak most rántotta le a leplet elektromos sportautójáról az Apex, s ezzel egy újabb fiatal autógyártót köszönthetünk köreinkben, mely egy a semmiből előhúzott méregdrága járgánnyal szeretne betörni az elektromobilitás piacára. Az AP-0 teljesítménye nem nevezhető igazán extrémnek azok után, amit például a Rimac, Lotus, Pininfarina, vagy az Aspark hiperautójában láthattunk: a meghajtást mindössze egyetlen 484 kilowattos (650 lóerős) villanymotor végzi, de a 2,3 másodperces gyorsulás nulláról százra így is a legjobbak közé sorolható, és a 306 km/h-s végsebesség sem kevés egy utcai használatra tervezett autónál. Ez nagyrészt a szénszálas karosszériának köszönhető, amivel alig 1200 kilót nyom a kocsi.

Aki nem csupán a gyűjteménye egy darabjának szánja ezt a 150 000 fontról (durván 58 millió forintról) induló bestiát, hanem komolyabb utazásokra is befogná, az a legtakarékosabb módban közel 515 kilométernyi hatótávot tud kicsikarni a 90 kWh-s aksiból a WLTP szerint. Feltölteni 350 kW-on durván 15 perc alatt lehet, vagy 8 óra alatt az autó 11 kW-os fedélzeti töltőjét használva.

A teljes szükségtelenségig eltúlzott specifikációk helyett a tervezők inkább külsőre igyekeztek egyedivé tenni az AP-0-t, amiről leginkább a fényszórók kialakítása, és a jármű tetejétől a hátuljáig húzódó, feltűnően kiemelkedő gerinc árulkodik. A dizájncsapat a sportautó orrát, légbeömlőit, éles vonalait mind egy sárkányról mintázták. Az elektromos Apex hátulról mutat csak igazán drámaian, ahol a gerincről lefutó féklámpa keresztezi a vízszintesen végighúzódó hátsó fényszórót – ez a kereszt annyira megtetszett a brit cégnek, hogy felvette márkajelzésnek.

Tucattermék nem lesz az AP-0, ám a gyártó évente körülbelül 500 darab legyártására berendezi a Woking melletti angliai létesítményét. Az első darabok 2022 végén készülnek el, ám addig még néhány átalakításon átesik az egyelőre koncepcióként bemutatott villanyautó. Az elektronzabáló sárkány 3-as szintű önvezető technológiával érkezik, amelyet a mérnökök később 4-es szintre terveznek továbbfejleszteni.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.