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
auto
2024. 04. 19. péntek

A szennyezett levegőjű nagyvárosok lakóira veszélyesebb a COVID-19

egyéb

A szennyezett levegővel rendelkező nagyvárosok lakosaira nagyobb veszélyt jelent a koronavírus, figyelmeztet az Európai közegészségügyi szövetség (EPHA – European Public Health Alliance).

A levegőszennyezés elősegíti a magas vérnyomás, cukorbetegség és a légzőszervi megbetegedések kialakulását, amely az eddigi adatok szerint magasabb halálozási arányt eredményeznek a koronavírussal fertőzött betegek körében. A koronavírus SARS áldozatairól szóló 2003-ban készült tanulmány megállapította, hogy a mérsékelt légszennyezettséggel rendelkező régiókban a betegek 84% -kal nagyobb eséllyel halnak meg, mint az alacsony légszennyezettségű területen élők.

Az Európai Tüdőgyógyász Szövetség (ERS – European Respiratory Society) Környezet-egészségügyi bizottságának tagja, Dr. Sara De Matteis, az olaszországi Cagliari Egyetem ​​docense elmondta:

„A városi levegő minősége javult az elmúlt fél évszázadban, ám a benzines, és különösen a dízel üzemű járművek füstje továbbra is komoly probléma. Még a legújabb dízelmotorok is veszélyes mértékben bocsátanak ki szennyező anyagokat. A szennyezett levegő krónikus tüdő- és szívbetegségeket eredményez, valamint súlyosbítja az ezekben szenvedő betegek állapotát, ezen kívül a betegek nehezebben tudják leküzdeni a tüdőfertőzéseket és nagyobb valószínűséggel halnak meg. Ez valószínűleg a COVID-19 esetében is fennáll. A levegőszennyezés csökkentésével segítséget nyújthatunk a legsebezhetőbbeknek a jelenlegi és az esetleges jövőbeni pandémiák elleni küzdelemben.”

Európában napjainkban a levegőszennyezés jelenti a legnagyobb környezet-egészségügyi kockázatot, amely az EGT szerint leginkább a városok számára probléma. A szilárd részecskék (PM), a nitrogén-dioxid (NO2), valamint a talaj közelében található ózon (O3) a leginkább ártalmas, ezek évente mintegy 400 000 korai halálesethez vezetnek. Ebből a szempontból az egyik legrosszabb helyzetben lévő régió éppen Észak-Olaszország, az európai koronavírus-járvány kitörésének kiiindulópontja.

A városi NO2 szennyezés elsősorban a közlekedésből származik, különösen a dízel járművekből, és szintén ezek a szilárd részecskék (PM) legjelentősebb forrásai. Az ezredforduló óta egész Európában ugrásszerűen növekszik a dízelüzemű járművek aránya, amelyek közül sok nem teljesíti az európai légszennyezettségi előírásokat. Eddig 71 uniós jogsértési eljárás indult az EU országai ellen a levegőminőségi határértékek megsértése miatt.

Az alábbi térképeken az NO2 és PM10 szennyezés figyelemre méltó csökkenését figyelhetjük meg Olaszország területén, a járvány terjedése elleni intézkedések bevezetését követően. A milánói hivatalos megfigyelőállomások adatai összhangban vannak a műholdképekkel.

A PM10 szennyezés látványos csökkenése Észak-Olaszországban tíz nappal a koronavírus miatti korlátozó intézkedések bevezetése után (forrás: EPHA)

 

Az NO2 szennyezés csökkenése Lombardiában a koronavírus miatti korlátozó intézkedések következtében (forrás: EPHA)

Az alábbi videón szintén a nitrogén-dioxid kibocsátás csökkenése figyelhető meg.

 

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.