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
auto
2024. 04. 19. péntek

Harmadára csökkent Budapest levegőszennyezettsége

egyéb

Alig egy hete számoltunk be a koronavírus talán egyetlen pozitív hatásáról, a városi levegő jelentős mértékű tisztulásáról Olaszországban.

A szennyezett levegőjű nagyvárosok lakóira veszélyesebb a COVID-19

Sajnos időközben úgy alakult a helyzet, hogy már a felelősségteljes magyarok is csak különösen indokolt esetben hagyják el otthonukat. Az index.hu elemezte az OMSZ levegőszennyezésre vonatkozó adatait, amelyekből arra a következtetésre jutott, hogy a budapesti légszennyezettségi adatok is jelentős mértékben javultak. A levegő minőségének javulásához hozzájárult az időjárás is, a múlt hét végén érkező hidegfront kisöpörte a szennyezett levegőt a nagyvárosainkból, azonban a hét elején nem is kezdődött újra jelentős növekedés. A levegőszennyezés gyakorlatilag arányos maradt a forgalom csökkenésével, amelyet a waze navigációs szoftver statisztikából ismerhetünk.

Waze budapesti forgalmi adatok (forrás: wazestats)

NO2, PM10 és PM2.5 koncentráció Budapest, Erzsébet tér (forrás: www.levegominoseg.hu)

A legnagyobb mértékben a nidrogén-oxidok aránya csökkent, Budapest legforgalmasabb helyén, a Széna téren 75 µg/m3-ről 13-as értékre csökkent az átlagos napi NO2 koncentráció. Kisebb mértékben ugyan, de egyértelműen csökkent a szálló por (PM10 és PM2.5) aránya a levegőben.

Légszennyező részecskék milliárdjait mutatták ki a városlakók szívében

A PM2.5 szennyezés, azaz a levegőben lebegő 2,5 mikronnál kisebb méretű szilárd részecskék jelentős részéért a modern, részecskeszűrővel ellátott belső égésű motoros járművek felelősek. Ezzel kapcsolatban egy a közelmúltban átfogó kutatás is arra a következtetésre jutott, hogy a tüdőn keresztül az érrendszerbe kerülő apró részecskék az emberi test minden szervéhez eljutnak, így gyakorlatilag minden sejtünket károsítják. A szennyezett városi levegő tehát nem csak tüdőbetegségekért felelős, de a cukorbetegségtől kezdve a demencián, májbetegségeken, hólyagrákon, törékeny csontokon és bőrbetegségeken keresztül a megnövekedett vetélésszámig számos károsodásra találtak bizonyítékot. Egy 2018-as tanulmány szerint a levegőszennyezésből származó részecskéket talált például a szülő nők placentájában is.

NO2, CO és NO koncentráció Budapest, Széna tér (forrás: www.levegominoseg.hu)

A hét végére a klímaváltozás következtében teljes kiszáradás küszöbén álló Aral-tó körzetében dúló homokviharból Magyarország is kapott egy kisebb adagot, ennek következtében a PM10 koncentráció újra megnövekedett, amit a portfolio.hu cikke úgy értelmez, hogy a forgalom csökkenése ellenére semmit sem csökken a levegőszennyezés, tehát nem az autók felelősek a szennyezett városi levegőért.

A kínai eredmények alapján tartós javulásra sajnos nem számíthatunk, a megszokott élet újraindulását követően a levegőszennyezettségi értékek is gyorsan elérik a korábbi szintet.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.