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
auto
2024. 04. 19. péntek

Habár elektromos autóval balesetet szenvedni semmivel sem jelent nagyobb kockázatot, mint egy gyúlékony üzemanyaggal teli hagyományos járművet rommá törni, a média mégis gyakran úgy állítja be a villanyautósokat, mint akik önként ítélik magukat máglyahalálra, amikor beülnek az akkumulátor fölé. Sérülés esetén az akkucsomagok valóban kigyulladhatnak, ám ennek az erősen eltúlzott kihangsúlyozása olyan tévhiteket ültet az emberek fejébe, mely elriasztja őket az elektromos közlekedéstől. A BYD ezért a biztonságra hegyezte ki legújabb villanyautó-akkumulátorának fejlesztését: a vasárnap bemutatott Blade Battery lehet a megoldás a kigyulladó elektromos autók problémájára.

Forrás: BYD

A kínaiak úgy tervezték meg az akkupakkot, hogy mindenféle külső hatásnak ellenálljon, ami csak érheti használat közben. Az akkumulátorok sérülésre való reakciójának tesztelésére gyakori, de igencsak nehezen teljesíthető eljárás a szögpenetrációs teszt, ami az alábbi videóban a 39. perctől látható, három különböző típusú aksin elvégezve. Míg az NCM akkumulátor egy vakító robbanás után 500°C-ra hevült és heves lángokban tört ki, addig a lítium-vas-foszfát akku enyhe füstölés mellett 200-400 °C-ra melegedett. Az új Blade ezzel szemben teljesen jól viselte, hogy átszúrták egy szöggel, a felszíni hőmérséklete mindössze 30 és 60 °C között mozgott. Más tesztek is hasonló eredményt mutattak: az akkumulátort törték, hajlítgatták, 300 °C-on megsütötték egy kemencében, 260%-kal túltöltötték, de egyik kínzási módszer sem váltott ki tüzet vagy robbanást.

A BYD elmondása szerint a sorban egymás mellett elhelyezett cellák 50%-kal jobb helykihasználást tesznek lehetővé az évek óta fejlesztett Blade aksiban, mint egy hagyományos LFP (LiFePO4) cellás akkuban. Állítólag az energiasűrűség is nagyobb, de ezt nem részletezték a kínaiak. Korábbi információk szerint ez a technológia költségekben is 30%-kal kevesebbet jelent.

BYD Han EV, Forrás: BYD

A Blade akkumulátort hordozó legelső elektromos autó a BYD Han EV szedánja lesz, mely idén júniusban jelenik meg közel 605 kilométeres hatótávval és 3,9 másodperces 0-100 km/h-s gyorsulással. Az aksi sorozatgyártása már megkezdődött.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.