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
auto
2024. 04. 23. kedd

A jelenlegi egészségügyi világválság már hetek óta átvette szinte az összes hírcsatorna felett az uralmat és bármennyire szeretnénk másról írni, lépten-nyomon belebotlunk mi is a témába, hiszen rendkívüli hatással van az autóiparra is. Most garantáltan koronavírus mentes írás következik, amennyiben, úgy néz ki a Tesla gyárépítéseire, egyelőre, nincsen hatással a járvány.

Giga Sanghaj – Második ütem

Bár a Tesla félelmetes gyorsasággal megépült kínai gyára már az év vége óta üzemel és január elején már az első autókat is átadták a helyi vásárlóknak, az építkezés nem állt meg, folytatódik a második fázissal.

Forrás: Jason Yang

Az első 9 hónapban a Model 3 gyártósorainak épülete készült el, majd befejezték a később induló saját akku gyártósorok csarnokát is. A második fázis közvetlen az első mellé épül és jelenlegi információink szerint a Model Y készül majd itt. Korábban azt hittük, hogy ez az épület pontos mása, tükörképe lesz az elsőnek, de most úgy néz ki, vagy nagyobb lesz, vagy ezen kívül más is épül majd még itt.

A földmunkákkal már végeztek, folyik az alapozás és az acélcölöpök leverése. Ha az első fázis ütemezéséből indulunk ki, akkor nyár elejére ez az épület is szerkezetkész lehet és őszre helyükre kerülhetnek a gyártósorok. Ha így haladnak a munkák, még év vége előtt elkészülhet az első Model Y Kínában.

A jelenlegi kínai termeléssel kapcsolatban a legfrissebb pletyka pont a fenti Youtube videókat rendszeresen szállító Jason Yang forrásaiból származik. Eszerint a terveknek megfelelően a második műszakkal elérték a heti 3000 autós gyártási ütemet.

Forrás: Jason Yang

Giga Berlin – Első ütem

A német gyár történetét talán ott hagytuk abba, hogy a bíróság elutasította a brandenburgi és bajor környezetvédők keresetét a fák kivágásával kapcsolatban, így rendben folytatódhattak a munkák.

Nos azóta már gyakorlatilag a földmunkákkal is majdnem hogy végeztek az első ütem 95 hektáros területén. Elszállították a helyiek által csak sitt hegynek becézett a keletnémet állambiztonságiak, a Stasi által hátrahagyott szemétkupacot.

Ennek feltételezett tartalma lehet már örökre titok marad, de nem kizárt, hogy kevésbé izgalmas, mint a legendák szerinti titkos akták megsemmisítéséből származó hulladék – simán lehet csak második világháborús törmelék, hiszen ebből több lerakat is van Németország szerte.

Az első fázis építése folyamatosan zajlik, költségvetése a teljes projekt negyede, a hírek szerint 1 milliárd 65 millió Euró. Ebből a pénzből biztosan felépül a Model Y üzemcsarnoka és gyártósora, de egy a sanghajihoz hasonló akku gyártó üzem is szerepel  a megtisztított terep tervrajzain.

A projekttel kapcsolatos legfrissebb információk között olyan híreket ástunk elő az elmúlt napokból, mint hogy az E.on-t választották a gyár energia szállítójának, vagy hogy a Teslát állítólag komolyan érdekli a terültet átszelő, 3,5 kilométeres 1 nyomtávú vasút, amelynek segítségével Lengyelország felől nyersanyagot tudna behozni, Bremenhaven kikötőibe pedig kész autókat tudna egyszerűen eljuttatni.

Fremont – épül az új sátor

Mindeközben Fremontban is folyik a gyár bővítése és a Model Y kapacitás növelése. Az elmúlt hónapokban már több építési engedélyt tettek közkincsé a megszállottak, így azt is tudjuk, hogy a Tesla épít egy második festőüzemet is a kaliforniai gyár területén, valamint hogy több átalakítást és bővítést is végeztek a meglévő épületeken a crossover modell elindításához. Most arra derült fény, hogy felhúznak egy új könnyűszerkezetes csarnokot – a Model 3-at gyártó 4-es végszerelő sorhoz hasonló „sátrat” -, hogy tovább növeljék a Model Y gyártási kapacitását.

GA4 – a Model 3 harmadik végszerelő sora belülről. Ehhez hasonló könnyűszerkezetes,membrán burkolatú csarnokokat használnak többek között a repülőgép iparban is. Ilyen épülhet a Model Y-nak. Forrás: Sprung.com

A cég egyébként alkalmazottainak mindössze 25%-át foglalkoztatja jelenleg a kaliforniai autógyárban és úgy tudni, a Giga Nevada is alacsony létszámmal üzemel. Autógyártás a jelenlegi információk szerint nem folyik, de a kieső időt mind a két üzemben a gyártósorok modernizálásra, fejlesztésére használják fel.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.