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
auto
2024. 04. 24. szerda

Ez lehet a Tesla következő óriási energiatárolója

energia

A Tesla is jelentkezett a Hawaiian Electric által meghirdetett pályázatra egy hatalmas akkumulátoros energiatároló megépítésére O’ahu szigetén, mellyel az állam legnagyobb energiaszolgáltatójának elsősorban a villamosenergia-hálózat tehermentesítése, illetve az áramszünetek kockázatának csökkentése a célja. A kontinensről beszállított szénhidrogénektől való függőség miatt az Amerikai Egyesült Államok valamennyi állama közül Hawaiion a legmagasabb az elektromos áram ára, de az energiatárolóval növelni lehet a megújuló forrásból származó energia arányát, és a megtermelt elektromosságot el lehet raktározni azokra az időpontokra, amikor a kereslet magas.

A szolgáltató által közzétett, és az Electreken közölt tervek arról tanúskodnak, hogy a Tesla egy 810 MWh kapacitású rendszert építene a sziget egy 5,9 hektáros területén, egy meglévő 138 kilovoltos alállomás mellett. A vállalat összesen körülbelül 244 db 3 MWh kapacitású, 1,5 MW inverter-teljesítményű Megapack berendezés letelepítéséről ír. Ez még „csak” 732 megawattórányi tárolókapacitást jelent, így egyelőre nem tudjuk pontosan, hogy hogyan fog kinézni a rendszer, amennyiben a Hawaiian Electric a Tesla pályázatát választja. Ám akárhogy is nézzük, ez a projekt sokkal nagyobb lesz, mint a jelenleg rekorderként számon tartott dél-ausztrál Tesla-aksi a maga 100 MW/129 MWh-jával. Hogy melyik akkumulátoros energiatároló lesz az új csúcstartó, azt nehéz megjósolni, hiszen világszerte épülnek ilyen berendezések nem csupán a Tesla, hanem más energetikai cégek, például a PG&E jóvoltából. A 810 megawattórával viszont jelenleg úgy tűnik, hogy a hawaiiak papíron minden létező tervet túlszárnyaltak.

A végső döntés a rendszer kivitelezőjéről várhatóan májusban születik meg, és ha Elon Musk csapata kapja a feladatot, akkor jövő márciusban meg kell kezdeniük a Megapackok letelepítését, hogy 2022-re elkészüljön az akkumulátor-rendszer. A Hawaiian Electric nagyjából 200 és 300 millió dollár közé becsüli a projekt költségét.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.