PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 20. szombat

Elkészült a Tesla saját lélegeztetőgépének prototípusa

elektromos autó

Elon Musk már adományozott pár ezer maszkot és lélegeztetőgépet az amerikai kórházaknak, de a masinák mindeddig nem a saját gyáraiból, hanem kapcsolatai révén kínai importból származtak. Ezek között volt sok egyszerűbb szerkezet, amelyeket a kórházak az enyhébb esetekre állítottak hadrendbe (akiknek csak segítség kellett a levegővételhez) és voltak hagyományos lélegeztetőgépek is.

Most viszont felraktak a cég mérnökei egy videót a Youtubera, ahol bemutatták az első saját építésű prototípusukat. Persze nem arról van szó, hogy az autógyártó csapata egy éjszaka alatt megtanult ilyen orvosi eszközt gyártani, valószínűleg segítségükre voltak a ebben a Medtronic orvosi műszergyártó szakemberei, akikkel már Musk is tárgyalt a műszaki tartalomról.

A cikk alján található Youtube videóban a szakemberek megmutatják a prototípus két példányát – egyik darabjaiban van, a működési elvet szemlélteti, a másik már össze van szerelve. A szakemberek kiemelték, hogy fontos szempont volt, hogy a lehető legtöbb Tesla alkatrészt használják fel, mivel jelenleg már a lélegeztetőgépek hagyományos alkatrészeiből is hiány van, amit nem akarnak súlyosbítani. Az alábbi képen narancssárgával vannak jelölve az újragondolt autó-alkatrészek, kékkel a speciális orvosi komponensek.

A gép működési elve eléggé egyszerű, hiszen oxigénnel dúsított levegőt fúj be a páciens tüdejébe (ha kell rásegítéssel), és segít kicserélni az elhasználódott CO2-vel teli kilélegzett gázokat. A készülék tele van szenzorokkal, amik a képernyőn mutatják az orvosnak a beteg légcseréjének paramétereit és segítenek összehasonlítani az előző percek eredményeivel – ehhez még amolyan Teslás felhasználói felületet is gyártottak. Ami különösen érdekes, hogy mennyi saját alkatrészt tudtak beépíteni, így például a vezérlő képernyő a Model 3/Y-ból származik, de az a tartály is a kocsikból való, amiben a levegőt keverik oxigénnel. Az egész berendezés vezérlését is a 3-as infotainment rendszerének számítógépére bízták és az elektronika több része is az autóból származik. A gép aljába került egy aksi is, amivel 20-40 percig lehet konnektor nélkül működni, ha például át kell mozgatni a beteget valahova.

 

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.