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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Használt elektromos autók vásárlását is támogatják Hollandiában

elektromos autó

Egyre több országban ösztönzik adókedvezményekkel vagy egyszeri vásárlási támogatás formájában a tiszta üzemű autók vásárlását. Magyarország élen járt a zöld rendszámhoz adott kedvezmények bevezetésével, amelyre nem csak a tisztán elektromos autók, de a PHEV típusok is jogosultak és természetesen a használt importban az országba érkező környezetbarát autók is zöld rendszámot kapnak. A vételárból levonható 21%-os, de maximum 1,5 millió forintos állami támogatással már csak a tisztán elektromos új autók vásárlói élhettek. Jelenleg a vásárlást ösztönző állami támogatás a keret kimerülése miatt szünetel, az új rendszer kidolgozása még folyamatban van.

Hollandiában idén egy új elektromos autó vásárlást ösztönző támogatási rendszert vezetnek be, amelynek legfőbb érdekessége az egyéb országok megoldásához viszonyítva, hogy nem csak az új, hanem a használt autók vásárlását is támogatják. A holland rendszer nem zárja ki a tölthető hibridek támogatását, azonban kiköti, hogy a támogatott jármű elektromos hatótávolsága legalább 120 km legyen, amivel a jelenleg megvásárolható PHEV modelleket gyakorlatban mégis kizárják. A rendszer előnye, hogy hosszú távra előre tervezhető megoldást kínál, mivel egészen 2025 június 30-ig meghatározza az adott évben igénybe vehető támogatást. Így hosszabb távon PHEV modellek is támogathatók lehetnek, amennyiben a következő 5 év során valamelyik gyártó nagyobb akkut tartalmazó hibridet dob piacra.

Így lehet villanyautózásra nevelni a következő generációt

A támogatási rendszer 2020 július 1-én indul. Új autó vásárlása esetén 2021 december 31-ig 4000 euró a támogatás, amely a következő években fokozatosan csökken, 2022-ben 3700, 2023-ban 3350, 2204-ben 2950, az utolsó fél évben, 2025 január 1 és június 30 között 2550 euró lesz. Használt autó vásárlása esetén a teljes időszakban 2000 euró kedvezmény vehető igénybe, de használt autókra a támogatás 2024 végén megszűnik.

A támogatás igénybevétele esetén a tulajdonos 3 évig nem adhatja el az autót, a lízing szerződés pedig 4 évre szól, melynek célja, hogy ne lehessen folyamatos adás-vétellel többször felhasználni a kedvezményt. A támogatásra elkülönített keretösszeg 2025 év végéig 250 millió euró, amelyet nem terveznek megnövelni.

Holland játszótér villanyautó-töltőkkel

Az elektromos autó tulajdonosok adókedvezményekben is részesülnek, 2025-ig nem kell útadót fizetniük, amely évente 1000 euró feletti megtakarítást jelent a villanyautó tulajdonosok számára, ezen kívül 2020-ban nem kell forgalmi adót sem fizetni elektromos autó vásárlásakor.

Egyes önkormányzatok az otthoni töltést is segítik a töltéshez szükséges berendezések beszerzéséhez nyújtott támogatással, ez azonban nem egy országos, központi intézkedés.

Egy korábbi ösztönzőt azonban kivezetnek az idei évtől. Hollandiában a cégek tulajdonában lévő, de magán célra is használt autókra extra adót kell fizetni. A 2016-tól elektromos autókra a cégautó adó kedvezményes kulcsa 4% volt, amely idén 8%-ra nő, a következő években pedig tovább emelik ezt az adókulcsot.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.