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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Nyár elejétől rendelhető az elektromos Opel Vivaro

Azoknál a vállalkozásoknál, ahol a városi csomagszállító járművek egész nap a szállítási címek és a település környéki telephely között ingáznak, de egyszerre csak néhány tíz kilométert tesznek meg, már most is egy gazdaságos, és kompromisszummentes döntés lehet a dízeles furgonok helyett tisztán elektromos kisteherautókat üzemeltetni. Ha pedig a település önkormányzata úgy dönt, hogy tiltásokkal, vagy behajtási díjakkal távol szeretnék tartani a szennyező járműveket a központtól, akkor ezen kis tehergépjárművek teljes tulajdonlási költsége hamar az egekbe szökik. Teljesen helyénvaló tehát a könnyű haszongépjárművek egyik piacvezető gyártójának, a PSA Csoportnak azon döntése, hogy 2020-tól kezdődően valamennyi megvásárolható modelljéhez teljesen elektromos meghajtású változatot épít.

Ennek a stratégiának köszönhető az Opel első villanyautója ebben a szegmensben a Vivaro-e, amelyet ugyan már novemberben megmutattak a németek, de részletesebb leírást csak most tettek róla közzé. Az eddig sem volt titok, hogy a PSA új elektromos kisteherautói kétféle akkukapacitással érkeznek: a tavaly őszi bejelentés szerint az 50 kWh körülbelül 200 kilométerre elegendő, a 75 kWh-ás aksival pedig nagyjából 300 kilométer is teljesíthető egy töltéssel. A járművek egyedi tulajdonságainak függvényében ez természetesen eltérhet, de többé-kevésbé egységesnek mondható. A Vivaro-e esetében az Opel a WLTP-szerint 230, illetve 330 kilométert adott meg, s hasonló hatótávra számíthatunk a Peugeot e-Expertnél, valamint a Citroën Jumpynál is.

Ez már nem csupán az utolsó kilométeres szállításra, hanem annál jóval nagyobb távolságokra is megfelel, az elektromos Vivarora rábízható feladatokat pedig tovább színesíti a jármű sokféle kialakítási lehetősége. Választható klasszikus furgon formában, duplafülkés változatban, utasszállító kisbuszként, valamint speciális igények szerint különböző szerkezetekkel ellátható padlóvázzal. Megengedett össztömege 2800 és 3100 kilogramm között mozog, hasznos teherbírása pedig eléri az 1275 kilót, de így is valamivel gyengébb, mint a Cargo S kétliteres dízelmotoros testvére a maga 1405 kilós teherbírásával. Méret szerint három választási lehetőségünk van: a 4,6 méter hosszú S változatba akár 5,1 m3 csomag is befér, a 4,95 méteres M, valamint az 5,30 méter hosszú L verzió pedig 5,8, illetve 6,6 köbméteres rakteret kínál.

Az Opel Vivaro-e teljesítménye 100 kW (136 lóerő), maximális nyomatéka pedig 260 Nm. Az elektronika 130 km/h-ra korlátozza le a végsebességet az akkumulátor védelme érdekében, de ez nem zárja ki az autópályán való közlekedést. A vezetéstámogató rendszerek között találunk aktív sávtartót, kibővített jelzőtábla-felismerést, fáradtságjelzőt, részben adaptív sebességtartót, ráfutásos ütközésre való figyelmeztetést, valamint automatikus vészfékezést. Parkoláskor elöl és hátul is szenzorok, és holttér-figyelő segítik a sofőrt, a 180 fokos tolatókamera képe pedig a hétcolos érintőképernyőn mutatja nekünk a szabad utat.

A németek kisteherautójához már alapfelszereltségként is elérhető a 100 kW teljesítményű DC villámtöltési képesség, ami 30, illetve 45 perc alatt tölti 80%-ra a kétféle akkumulátort. A fedélzeti töltő egy fázison 7,4 kW-os töltést enged váltóáramon, de opcionálisan 11 kW-os háromfázisú fedélzeti töltő is rendelhető. Az akkumulátorra 8 éves/160 000 kilométeres garanciát ad az Opel. Az elektromos meghajtáshoz elérhető speciális autós szolgáltatások az OpelConnect, valamint a myOpel mobiltelefonos applikáción keresztül vehetők igénybe.

A Vivaro-e rendelése nyár elejétől indul, a kiszállításra pedig ősztől kerül sor. Az Opel következő tisztán elektromos haszongépjárműve a Combo-e lesz 2021-ben.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.