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
auto
2024. 04. 19. péntek

Tartóztassanak le ha akarnak: Elon Musk beindította a Tesla gyárat

elektromos autó

Valószínűleg Elon Musk amúgy sem unalmas karrierjének legmerészebb húzását követte el az elmúlt pár órában, amikor is az ideiglenes megyei egészségügyi vezető, Erica Pan iránymutatásával nyíltan szembemenve elindíttatta a termelést a Tesla fremonti gyárában.

Az előzményekről korábban itt írtunk, de röviden ott tartott a történet, hogy bár mind az országos, mind a Kalifornia állami rendeletek szerint az autóipar kivételt képez a koronavírussal kapcsolatos korlátozások alól és tovább működhet, a Tesla gyárának otthont adó megyei egészségügyi hivatal vezetője egyelőre nem adott engedélyt az indulásra. Ezen a ponton ütköztek a nézetek: a megye szerint nekik joguk van szigorúbb rendelkezéseket hozni mint az állami és országos szerveknek, a Tesla szerint pedig ez igaz, de ezek a rendelkezések nem lehetnek ellentétesek az általános törvényekkel. Az ügy politikai vihart is kavart, mert míg Musk mellett Fremont és Palo Alto polgármestere, sőt, tegnap az USA pénzügyminisztere is kiállt, mások, például egy kaliforniai demokrata képviselő például röviden és tömören adott hangot véleményének:

 

Az eddig is szövevényes sztori tegnap újabb fordulatot vett, amikor lesifotósok lekapták, hogy kezd új autókkal tele lenni a fremonti gyár udvara és kész Model 3-akat visznek ki a trélerek a kapun.

Elsőre még senki nem tudta ezt mire vélni – voltak találgatások, hogy a Tesla HR felhívásának megfelelően mégiscsak bement 30% dolgozni és ez a korlátozott termelés talán még a megyének is elfogadható. Azután Musk tett pontot az ügy végére, amikor Twitteren közölte a tényeket:

A Tesla ma, Alameda Megye szabályaival ellenszegülve, újra megkezdi a termelést. Én is ott leszek a gyártósorok mellett a munkásokkal együtt. Ha bárkit le akarnak tartóztatni, kérem csak én legyek az.

Merész lépés meg kell hagyni. Hogy erre mit lép a megye, azt még nem tudjuk, hivatalosan egyelőre mindenki tologatja odébb a felelősséget és csak annyit mondanak, hogy a helyi rendőrőrsöt kérdezzék, be akarnak-e menni a gyárba, hogy bezárassák, mert az ő hatáskörük ez. Ők viszont egyelőre nem nyilatkoznak.

Forrás: Twitter /@28dayslater

Az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy egy az interneten keringő összesítés szerint mostanra már minden amerikai autógyár megkapta a zöld jelzést, kivéve a Tesla, melynek indulását júniusra prognosztizálta a megye. Ettől még persze jogtalan egy hivatalos iránymutatással ellenszegülni, de persze az a kérdés az az iránymutatás jogszerű volt-e? Ennek eldöntésére lenne hivatott a bíróság, ugye – és a Tesla 2 napja pert is indított a megye ellen -, de Musk merész húzása most borítja a normál menetrendet és színvallásra kényszeríti Alameda Megyét: erővel is leállítják-e a Kalifornia második legnagyobb exportját adó üzemet, 10 ezer ember munkahelyét, miközben a szomszédos megyékben már minden gyár termelhet? Ha igen, abból irdatlan botrány lesz. Ha nem, abból is.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.