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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Mint sok más népszerű turistacélpont közelében, úgy Bécsben is mindennapos jelenség a városnézőket szállító lovaskocsik látványa, és az állatok patkójának kopogása az aszfalton. Ám míg számos nagyvárosban – például Londonban, Párizsban, Pekingben, Torontóban, és legutóbb Chicagoban – betiltották a lovak pénzszerzés céljából való befogását, Ausztria fővárosában a hosszú évek óta tartó viták ellenére erre még nem került sor. Az osztrák állatjóléti szövetség (Österreichischer Tierschutzverein) szerint a világjárvány egy soha vissza nem térő alkalom arra, hogy Bécs is véget vessen az állatok szenvedésének a városi betondzsungelben, és inkább farmokra, rezervátumokba szállítsák a paripákat.

Az állatjogi szervezet egy többlépcsős javaslatot fogalmazott meg, melynek eredményeképp 2021 decemberének végére nemcsak Bécsből, hanem Ausztria más városaiból is végleg eltűnne az összesen mintegy 400 darab, ló által hajtott szekér, és helyettük villanyautók vihetnék körbe a turistákat a városban. Villanyautók alatt itt most nem Teslákat, vagy batár elektromos SUV-kat kell érteni, hanem villanymeghajtású fiákereket, amelyek szinte pont ugyanúgy néznének ki, mint az állati erővel mozgatott hintók, csak éppen a lóerők egy, vagy két apró villanymotorból érkeznének az élőlény izmai helyett, és az igazán történelmi atmoszférába is talán csak a töltőkábelek rondítanának bele. Az elektromos fiákerek egyébként éppen azokról a villanyautókról lennének mintázva, melyekkel körülbelül 1910-ig, a belsőégésű motor elterjedése előtt közlekedtek az emberek. A Wien Energie 2019-ben már mutatott be e-fiákert, ami akár 120 kilométert is meg tud tenni egy töltéssel.

A lovaskocsik sorsáról azért lángolt fel most ismét a vita, mert az idegenforgalom teljes leállásával a hintósok is elveszítették minden bevételüket, a lovakat azonban etetni, gondozni kell. A bécsi önkormányzat lovanként havi 250 eurós támogatást ajánlott fel, melyet három hónapon keresztül kapnak a fiákerbiznisz résztvevői, ám szakértők szerint még a turizmus újraindulása mellett is legalább a jövő évig kell várni, mire a külföldi látogatók ismét számottevő pénzösszeget hozhatnak a hintósok számára.

Az állatvédők szerint az adófizetők pénzét nem a lovak további kizsákmányolására kellene fordítani, hanem elektromos lovaskocsik beszerzésére, és az ezekhez szükséges töltőállomások kiépítésére. Ezzel a városvezetés nem csupán megkímélhetné az állatokat többek között a csont-, és ízületgondoktól, városi zajhatásoktól, az aszfaltborítás által okozott erőteljes hőhatástól, rossz fényviszonyoktól, nyugtatóktól, valamint az elégtelen víz-, és takarmányellátástól, de megspórolhatnák azt az évi több mint 700 000 eurós kárt, amit a patkók okoznak az utakon. S ez csupán egy a sok költségtényező között: az utcák takarítása, az állatorvosi ellátás, és az etetés mind több pénz emészt fel, mint az elektromos fiákerek üzemeltetése és karbantartása. A bécsi döntéshozók egyelőre nem reagáltak a szervezet felvetésére.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.