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
auto
2024. 04. 19. péntek

Amikor nevet is kapott, kezdtünk reménykedni, hogy sorozatgyártásba kerülhet a Kawasaki számos érdekességet felvonultató elektromos sportmotorja, az Endeavor. Elektromos járművektől szokatlan módon a motor négyfokozatú manuális működtetésű sebességváltót és lánchajtást kapott. A sebességváltó sokat javíthat a menettulajdonságokon annak ellenére, hogy a villanymotor mindössze 27 Le teljesítménnyel rendelkezik. Sajnos a mai akkumulátortechnológiával a motor nagyon nehéz, saját tömege 225 kg. Pedig a beépített akku kapacitás nem túl nagy, a motor hatótávolsága csupán 100 km, igaz CHAdeMO töltőcsatlakozóval is ellátták, így megfelelő töltőhálózat mellett negyedórás szünetekkel hosszabb utakra is elindulhatnánk.

Endeavor néven jön az elektromos Kawasaki

Sajnos a feltételes mód ezúttal különösen indokolt: a Cycleworld információi szerint a motor nem kerül sorozatgyártásba, legalábbis nem a jelenlegi formájában. Martin Lambert, a gyártó európai PR-főnöke a magazinnak elmondta: „Ez a jármű csak a technológiát teszteli, nem megy gyártásba. A célja jelezni, hogy a Kawasaki foglalkozik elektromos járművekkel.”

Az eddig piacra került elektromos motorkerékpárok nem rendelkeznek sebességváltóval, azok kezelése inkább egy robogóhoz hasonlít. A Kawasaki sebességváltós megoldása Lambert szerint azért lehet vonzó a motorosok számára, mert sokan még mindig ragaszkodnak a sebességváltáshoz. A sebességváltóhoz csatlakozó elektromos csomag megalkotásával a japán gyártó a jelenlegi motorkerékpárok és az elektromos autók vevők számára ideális keverékét tudja kínálni.

„A tesztelés érdekessége az volt, hogy a teszt során nem csak a tartósságra és a megbízhatóságra voltak kíváncsiak, hanem az élményfaktorra is. Meg akarták tudni, vajon a versenyzők számára élvezetes-e a motorozás. ” – tette hozzá Lambert.

A gyártás halasztásának prózai okai lehetnek. Jelenleg egy nagy motorkerékpár gyártó számára lehetetlen olyan elektromos motorkerékpárt gyártani nagy sorozatban, amelyet kedvező áron, vonzó tulajdonságokkal kínálhat, és még profitot is termel. Az elektromos motorok esetén ma két út tűnik járhatónak. Olyan piaci rést kell találni, ahol ugyan kevés a vásárló, de vannak olyan early adopterek, akik hajlandók  sokat költeni. Nekik szánják a Harley-Davidson LiveWire motorkerékpárt. A másik lehetőség olcsó, de így nyilvánvalóan alacsony technológiai színvonalat kínáló akkumulátoros robogók nagy sorozatú termelése. Ez utóbbi a kínai gyártók piaca. Egyértelmű, hogy a két csoport egyike sem a tipikus Kawasaki vásárló. Az akkumulátorok fejlődésével és árcsökkenésével a piaci körülmények változni fognak, a Kawasakinak pedig készen kell állni a megoldásaival.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.